معرفی ۶ منبع آلفا لیپوئیک اسید

0

معرفی ۶ منبع آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید یک آنتی اکسیدان پر خاصیت است که با مصرف آن سود بسیاری به بدن می‌رسد. خوشبختانه برخی مواد غذایی وجود دارند که حاوی مقدار زیادی آلفا لیپوییک اسید هستند و ما در این نوشتار به معرفی ۶ مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن ابتدا باید مروری کلی بر فوایدی که با مصرف آلفا لیپوئیک اسید به بدن می‌رسد داشته باشیم.

خواص آلفا لیپوئیک اسید

  • آلفا لیپوئیک اسید نقشی مهم در تولید انرژی توسط بدن دارد.
  • به بازیافت سایر آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C، ویتامین E و گلوتاتیون کمک می‌کند.
  • افزون بر این موارد، آلفا لیپوئیک اسید می‌تواند به بدن برای مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند.
  • گفته می‌شود در حفاظت از قلب در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی نیز نقش دارد.
  • در آخر آن‌که ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطرهای عصبی در بیماران دیابتی نیز مفید باشد.

منابع آلفا لیپوئیک اسید

حال که مروری بر خواص آلفا لیپوئیک اسید داشتیم، نوبت آن است که به معرفی منابع این آنتی اکسیدان بپردازیم.

۱- گوشت قرمز:

گوشت قرمز یکی از منابع آلفالیپوییک اسید است. هر گرم از آن حاوی ۱ تا ۳ میکروگرم آلفا لیپوییک اسید است که البته مقدار مناسبی می‌باشد.

۲- اسفناج:

loading...

یک دلیل دیگر برای خوردن اسفناج! اسفناج نیز از جمله مواد غذایی حاوی آلفا لیپوییک اسید است، به گونه‌ای که در هر گرم از آن ۳.۲ میکروگرم آلفا لیپوئیک اسید وجود دارد.

۳- جگر:

افزون بر گوشت قرمز و اسفناج، جگر نیز از جمله منابع الفا لیپوییک اسید به شمار می‌رود. هر گرم از آن دارای ۲.۶۴ میکروگرم الفا لیپوئیک اسید است که البته این میزان نیز میزان مناسبی است.

۴- بروکلی:

علاوه بر اسفناج، بروکلی نیز منبعی عالی برای دریافت الفا لیپوئیک اسید برای گیاه‌خواران است. این سبزی پر خاصیت در هر گرم‌اش ۰.۹ میکروگرم آلفا لیپوئیک اسید وجود دارد.

۵- گوجه فرنگی:

خوشبختانه یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی یعنی گوجه فرنگی نیز از جمله منابع غنی از آلفالیپوئیک اسید است. در هر گرم از گوجه فرنگی ۰.۶ میکروگرم الفا لیپوییک اسید وجود دارد و بنابراین می‌توان با مصرف سس گوجه، انواع سالاد، رب گوجه و سایر خوردنی‌هایی که از گوجه در آن‌ها استفاده شده اقدام به دریافت آلفا لیپوئیک‌اسید کرد.

۶- دل:

تا کنون دیدیم که گوشت قرمز و جگر حاوی مقدار زیادی آلفالیپوییک اسید بودند. در همین راستا، دل نیز در زمره‌ی مواد غنی از این آنتی اکسیدان قرار دارد، به گونه‌ای که هر گرم از آن حاوی ۱.۵۱ میکروگرم آلفالیپوییک اسید است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
اختلال دوقطبی چیست؟ (قسمت دوم: اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان)

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.