مکمل گابا، مکملی برای عضله سازی بدنسازان و افزایش هورمون رشد

مکمل گابا

0

گابا – بیشتر افراد قبلا هرگز درمورد گابا چیزی نشنیده اند و نمی دانند چه کاری انجام می دهد. این ماده در سال های اخیر شناسایی شده است. گابا برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ در بافت ها شناسایی  و در سال ۱۹۵۰ در مغز پستانداران کشف گردید.

مکمل گابا

با اینحال برای افرادی که از اضطراب رنج می برند یا بی خوابی دارند، این انتقال دهنده عصبی مهم می تواند یک گزینه کلیدی برای کاهش نشانه های موجود باشد.  داروهای خواب  نیز می توانند با افزایش فعالیت گابا به کار خود ادامه دهند و در نهایت اثر آرام بخشی داشته باشند و بی خوابی را تسکین ببخشند.

گابا می تواند سطح هورمون رشد را در انسان افزایش دهد. این هورمون، هورمون مهمی است که می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد، قدرت عضلات را بیشتر کند.

گاباو بدنسازان

گابا یا گاما، یک آمینو اسید است . گابا نقشی اساسی در تولید هورمون رشد دارد . هورمون رشد یک هورمون آنابولیک بسیار قوی است که باعث عضله سازی ، چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشکاران می شود . گاما آمینوبوتیریک اسید تقریبا در تمام بخش‌های مغز یافت می‌شود و از طریق فعالیت آنزیم گلوتامیک اسید دی کربوکسیلاز (GAD) تشکیل می‌شود.

GAD تولید GABA از گلوتامیک اسید را سرعت می‌بخشد و برای تنظیم میزان GABA به ویتامین ب ۶ نیاز دارد. GABA یکی از اصلی‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی مهار کننده در دستگاه عصبی می‌باشد که از انتقال جریان از سلولی به سلول دیگر جلوگیری می‌کند.

با افزایش سن، تولید هورمون رشد در بدن انسان کاهش می یابد و از  آنجایی که وجود این هورمون در بدن برای بدنسازان مهم می باشد و باعث رشد بیشتر و بهتر عضلات می گردد ، مصرف مکمل گابا می تواند با تاثیر گزاری بر روی غده هیپوفیز، میزان تولید هورمون رشد HGH را افزایش دهد و در ساخت عضلات کمک چشم گیری کند.

مطالب مرتبط
کورکومین 2000 ( Curcumin 2000 ) چیست؟ بررسی فواید تا عوارض

مزایای مصرف گاما

کاهش تحریک پذیری عصبی است که می تواند اضطراب و ترس را کاهش دهد. این مورد به اثر آرام بخشی گاما مربوط است و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر گابا، درمان های طبیعی متعددی برای اضطراب وجود دارد که از جمله آن می توان به مدیتیشن، روغن های ضروری یا ریشه سنبل الطیب اشاره کرد. این گیاه می تواند سطح گابا را در مغز افزایش دهد.

  • بهبود خواب

گابا اثر آرام بخشی دارد و می تواند به افراد کمک کند خواب راحت تری داشته باشند. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد مصرف گابا می تواند به خواب سریع افراد کمک کند و مدت زمانی که فرد برای به خواب رفتن نیازمند است را کاهش دهد. علاوه بر این، افرادی که دچار بی خوابی هستند معمولا سطح پایینی از گابا را دارند.

این سندرم، گروهی از نشانه ها همچون تغییر در خلق وخو، خستگی، هوس مواد غذایی را در زنان ایجاد می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد سطح گابا در طول دوره قاعدگی دچار اختلال می شود و می تواند در طول این چرخه کاهش پیدا کند.

  • افزایش قدرت بدنی
  • افزایش رشد عضلات
  • گیرنده های مهم مغز را فعال می کند
  • کاهش التهاب

گابا سطح التهاب را در بدن کاهش می دهد و می تواند یک درمان عالی برای این شرایط باشد.  همچنین خطر توسعه آرتریت روماتوئید و نشانه های آن را کاهش می دهد. گابا می تواند فعالیت مسیری که باعث التهاب مفاصل می شود را کاهش دهد. پر کردن رژیم غذایی با غذاهای ضد التهابی می تواند خطر التهاب را کاهش دهد. سبزیجاتی با برگ سبز، توت ها، سالمون و گردو همگی ضد التهاب هستند.

مطالب مرتبط
آیا کراتین باعث ریزش مو می‌ شود؟
  • موثر در ترشح هورمون رشد و بلندی قد
  • تسکین دهنده و از بین برنده استرس های بدنی
  • مناسب برای تنظیم خواب

شیوه مصرف مکمل گابا

این مکمل را بهتر است ۴۰ دقیقه قبل از خواب یا نیم ساعت قبل آن استفاده کنید. به این صورت که ۴ گرم از آن را به همراه ۱۲۵ میلی لیتر آب یا آبمیوه حل کرده و بنوشید. پس از خوردن این دارو ممکن است پوست شما کمی مورد سوزش قرار بگیرد و یا دچار تنگی نفس شوید.

 دوز مصرفی این مکمل را  با توجه به  سن، جنسیت و قد تعین می کنند. توجه داشته باشید قبل از مصرف این مکمل حتما با یک پزشک تغذیه مشورت کنید. مهم ترین نکات برای بدنسازان این است که این ماده تاثیر بسزایی در ساخت عضلات از خودنشان داده است. بدون شک افزایش این هورمون بویژه برای ورزشکاران نکته مثبتی می باشد.

اشکال مختلف مکمل های گابا عبارتند از:

این مکمل به شکل پودر، قرص های جویدنی و کپسول در بازار وجود دارد.گابا را همانند بسیاری از مکمل های دیگر می توانید به صورت جداگانه تهیه کرده و یا در ترکیب با محصولات فرمولی استفاده کنید.

طریقه مصرف

۳ تا ۴ گرم از انواع تجاری این مکمل را با ۱۲۵ میلی لیتر آب یا آبمیوه ۳۰ دقیقه قبل از خواب میل شود.

بهتر است کار خود را با دوز اندک شروع کنید و سپس مطمئن شوید که می توانید دوز بالاتر را تحمل نمایید. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این محصول عموما با معده خالی و قبل از خواب صورت می‌گیرد اما با توجه به نوع محصول ممکن است دستورالعمل مصرف متفاوت باشد.

توجه: بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید .

مطالب مرتبط
لوسین در مکمل BCAA چیست، چه کاربردهایی دارد و چه افرادی مجاز به مصرف آن هستند؟

 عوارض مصرف مکمل گابا

 متاسفانه هنوز اطلاعات کافی در باره عوارض مصرف این مکمل در دسترس نیست. پیشنهاد می گردد در صورت مصرف تحت نظر پزشک و یا متخصص تغذیه باشید. تغییر در ضربان قلب و تنگی نفس  و همچنین اگر نشانه های منفی همچون سوزن شدن یا گرگرفتگی پوست را داشتید حتما با پزشک مشورت نمایید. استفاده از نوع گاما هیدروکسی بوتیریک اسید این مکمل هم عوارض اختلال در عملکرد مغز را همراه دارد.

توجه: استفاده از مکمل ها در زنان باردار یا شیرده به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض ناخواسته ای برایشان داشته باشد.

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل هالی غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

گردآوری از :  وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.