مکمل ZMA ( زد ام ای ) در بدنسازی چیست؟ بررسی عوارض و فواید

مکمل ZMA ( زد ام ای )

0

در مورد مکمل ZMA ( زد ام ای ) چقدر اطلاعات دارید؟ در ه زمینه هایی می توان از این مکمل غذایی استفاده کرد؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی عوارض و خطرات، مزایا و نحوه مصرف مکمل ZMA بپردازیم. با وردنگار همراه باشید.

ZMA ( زد ام ای ) چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

این مکمل ترکیب زینک (Zinc Monomethionine Aspartate)، منیزیم (Magnesium Aspartate) و ویتامین B6 است . دلیل اصلی که بدنسازها آن را مصرف می‌کنند به خاطر بهبود فرایند ریکاوری است. این مکمل خواب را عمیق‌تر می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد زودتر ریکاوری شود. عده ای می‌گویند چون خواب را بهتر می‌کند باعث افزایش ترشح هورمون‌های عضله ‌ساز می‌شود این محصول در آزمایشگاه تهیه شده است.

روی : یکی از مواد معدنی می‌باشد که توسط ۱۰۰ آنزیم در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای فعالیتهای بیوشیمی بدن ضروری می‌باشند. روی یکی از مواد ضروری برای سنتز پروتئین و ترمیم بافتها بعد از صدمه می‌باشد. روی عنصری موثر در نگهداری از غلظت نرمال تستوسترون و حفاظت از اجزای سلولی از آسیب اکسیداتیو می باشد .

کمبود این ماده معدنی در بدن مساوی است یا کاهش قدرت و استقامت عضلات.

منیزیم: نیز همانند روی یکی از مواد معدنی ضروری می‌باشد که در بسیاری از واکنشهای آنزیمی بدن نقش دارد. منیزیم برای سلامت قلب، متابولیسم و استخوانها می‌باشد. منیزیم ماده ای است که در عملکرد بهتر عضلات ، متابولیسم طبیعی انرژی ، سنتز طبیعی پروتئین و کاهش میزان خستگی عضلات پس از انجام فعالیت های بدنی و ورزش بسیار موثر می باشد.

کمبود در این عنصر باعث می شود که سطح اکسیژن رسانی به بافت های عضلانی کاهش یابد. منیزیم باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می شود. آن چیزی که در مورد منیزیم از همه مهمتر است و ثابت شده نیز می باشد افزایش قدرت استراحت می باشد. یعنی بدن خیلی راحت تر در حالت استراحت و relex قرار می گیرد. ضمن اینکه منیزیم باعث فعال شدن آنزیم های ضروری برای متابولیزه کردن کربوهیدرات و آمینواسید نیز می شود. این ماده هم یک عنصری است که نباید در آن کمبودی مشاهده شود.

مطالب مرتبط
مصرف اصولی مکمل گینر ، مکملی برای افزایش وزن

ویتامین B۶ در متابولیسم پروتئین نقش دارد و منجر به آزادسازی گلوکز از گلیکوژن می‌گردد. ویتامین B6 موجود در ZMA در تشکیل سلول های قرمز خون نرمال و تنظیم فعالیت هورمونی تاثیرگذار می باشد . این ویتامین کمک می‌کند تا زینک و منیزیم هم درون بدن جذب بشوند. به همین دلیل است که ترکیب این مواد خیلی خوب از کار در می‌آید.

مزایای مصرف ZMA چیست؟

علاوه بر افزایش تستوسترون و IGF-I و کاهش کورتیزول،   ZMA می تواند به طور غیر مستقیم منجر به افزاش هورمون رشد شود. این امر بسیار ضروریست چرا که خواب می تواند منجر به افزایش هورمون رشد شود. افزایش کیفیت خواب می تواند به فرایند بازیابی کمک بسیار زیادی کند. بنابراین ZMA دارای تاثیر بر روی هورمون های آنابولیک بدن و توانایی بازیابی هست.

  • افزایش تولید تستوسترون که می تواند منجر به افزایش قدرت و حجم ماهیچه گردد.
  • افزایش کیفیت خواب که می تواند منجر به بازیابی بعد از تمرین گردد
  • افزایش قدرت جنسی به دلیل افزایش تولید تستوسترون
  • کمک به کاهش گرفتگی عضلات
  • تنظیم فعالیت هورمونی بدن
  • کمک به خواب بهتر و عمیق تر و در نتیجه رشد توده های عضلانی
  • کمک به متابولیسم طبیعی بدن

روش مصرف

روزانه ۳ عدد کپسول زد ام ای برای آقایان و ۲ عدد کپسول برای بانوان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قبل از خواب توصیه می شود .

میزان استفاده zma

مکمل زد ام ای باید روزانه دو بار استفاده شود یک بار قبل از تمرین و یک بار قبل از خواب با معده خالی.

در روزهایی که تمرین ندارید مکمل زد ام ای را در اول صبح و یا قبل از خواب استفاده کنید.

مکمل زد ام ای کاملا طبیعی بوده و هیچگونه عوارضی ندارد.

میزان مصرف ممکن است بر حسب محصولات متفاوت باشد اما همیشه سعی کنید از دستورات موجود بر روی برچسب پیروی کنید.

مطالب مرتبط
لوسین در مکمل BCAA چیست، چه کاربردهایی دارد و چه افرادی مجاز به مصرف آن هستند؟

هشدار مصرف زد ام ای:

  • بیش از دوز توصیه شده مصرف نشود .
  • در زمان مصرف این مکمل از استفاده از غذا ها یا مکمل هایی که مقادیر بالایی کلسیم دارند اجتناب کنید .
  • این مکمل در کنار استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کامل توصیه می شود .
  • دور از دسترس کودکان نگه دارید .
  • در دوران بارداری و یا شیردهی استفاده نکنید .
  • قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید .

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل هالی غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

گردآوری از :  وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.