۴ خاصیت اثبات‌شد‌ه‌ی روغن نارگیل برای درمان آکنه و جای آکنه

0

اگر از آکنه رنج می‌برید به احتمال زیاد تا کنون روش‌های مختلفی را برای درمان آن امتحان کرده‌اید و هر بار با ناکامی دیده‌اید که آن روش یارای مقابله با آکنه را ندارد.

احتمالاً اکنون نیز با امیدی بسیار کم در حال مطالعه‌یِ این متن هستید. اما خبر خوبی برای‌تان داریم. روغن نارگیل می‌تواند ماده‌ای بسیار مفید برای درمان آکنه باشد. حال که روش‌های دیگر را امتحان کرده‌اید این روش را نیز امتحان کنید. با ما باشید تا در مورد خاصیت‌های روغن نارگیل برای درمان آکنه بیش‌تر برای‌تان بگوییم.

چرا جوش می‌زنید؟

پیش از آن که به تأثیر روغن نارگیل بر روی آکنه بپردازیم بد نیست نیم‌نگاهی هم به دلیل جوش زدن داشته باشیم. عوامل مختلفی می‌توانند سبب ایجاد آکنه شوند، که گاه حتی ژنتیک و وراثت نیز در میان آن‌ها وجود دارد. اما به طور کلی یک عامل اصلی در این بین وجود دارد و آن هم هورمون زنانه‌ی آندروژن و یا هورمون مردانه‌ی تستسترون (و همچنین دی‌هیدروتستسترون) است.

این هورمون‌ها موجب می‌شوند که غدد سباسه میزان سبوم بیش‌تری تولید کنند (سبوم ماده‌ای چرب و مومی است). سبوم اضافه و سلول‌های مرده‌ پوست موجب مسدود ساختن فولیکول‌های مو شده و نتیجتاً باکتری‌ها در آن‌جا افزایش پیدا می‌کنند. در این بین دستگاه ایمنی بدن واکنش التهابی به این باکتری‌ها نشان می‌دهد و این کلِ فرآیندی است که دست‌آخر به جوش زدن منجر می‌شود.

حال با این مقدمه بیایید ببینیم که روغن نارگیل چگونه می‌تواند در این فرآیند تأثیر بگذارد و موجب اختلال در آن شود.

روغن نارگیل و درمان آکنه

۱- روغن نارگیل با باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند:

اسید لائوریک، که یک اسید چرب زنجیره متوسط است، ۴۸ درصد روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد. البته اسیدهای دیگری نیز مانند اسید میریستیک، اسید کاپریک، اسید کاپریلیک و اسید کاپروئیک نیز در آن وجود دارند. تمامی این اسیدهای موجود در روغن نارگیل موجب می‌شوند که این روغن از خواص ضد میکروبی برخوردار باشد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که اسید کاپریک و اسید لائوریک هر دو در مبارزه با Propionbacterium، یعنی باکتری عامل آکنه، مؤثر می‌باشند.

۲- روغن نارگیل می‌تواند موجب کاهش التهاب شود:

به سبب وجود اسید لائوریک و اسید کاپریک در روغن نارگیل، این روغن از خواص ضد التهابی برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند موجب جلوگیری از قرمزی و التهاب پوستِ دارای آکنه شود. افزون بر این، روغن نارگیل از مواد مغذی کلاژن‌ساز برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند از پوست در برابر آکنه و چین و چروک محافظت کند.

۳- روغن نارگیل موجب مرطوب‌سازی طبیعی پوست می‌شود:

از روغن نارگیل می‌توان به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کرد. این روغن می‌تواند افزایش رطوبت و چربی  پوست را به همراه داشته باشد. این چربی ناشی از روغن نارگیل می‌تواند به عنوان یک مانع از پوست در برابر عوامل خارجی محافظت کند و این به نوبه‌ی خود کاهش عفونت را در پی خواهد داشت. در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست دیگر اتفاق نخواهد افتاد و شاهد درمان آکنه خواهید بود.

۴- روغن نارگیل از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند:

تحقیقات نشان از آن دارند که آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل فرآوری نشده می‌تواند ناشی از ترکیبان فنولیک باشد. خب این چه تأثیری بر آکنه دارد؟ تأثیر آن از اینجاست که فعالیت آنتی اکسیدانی روغن نارگیل می‌تواند مانع از اکسیداسیون چربی‌ها شود که خود عاملی از عوامل آسیب به پوست است.

 این فعالیت آنتی اکسیدانی موجب حذف رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود. با حذف رادیکال‌های آزاد پوست مجالِ تولید سلول‌های جدید را پیدا می‌کند و به این ترتیب رها می‌شود از سلول‌های مرده‌ای که تا آن زمان رهایش نمی‌کردند. تمامی این‌ها به معنای آن اند که جای جوش‌های روی پوست به تدریج از بین خواهند رفت.

نکته

دو نوع روغن نارگیل وجود دارد: یک نوع فرآوری ‌نشده است و نوع دیگر فرآوری شده. نوعِ فرآوری نشده عطر و طعم دارد و نوع فرآوری شده هیچ عطر و طعمی ندارد. بهتر است برای درمان آکنه از روغن نارگیل فرآوری نشده استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از روغن نارگیل جهت درمان آکنه

۱- نصف فنجان روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری ماست، نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و چند قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید. این ترکیب را روزانه بر روی پوست خود بمالید.

۲- روش دیگر برای استفاده از روغن نارگیل برای درمان جوش ترکیب آن با آبلیمو است. برای این کار ۱ فنجان روغن نارگیل را با ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید. این ترکیب را یک روز در میان به پوست خود بمالید.

دو نکته

  • روغن نارگیل برای کسانی که دارای پوست خیلی چرب هستند نمی‌تواند خوب باشد و حتی می‌تواند وضعیت آکنه را برای آن‌ها بدتر کند. این افراد بهتر است از پوست پرتقال برای درمان آکنه استفاده کنند.
  • برای اطمینان حاصل کردن از این که به این روغن آلرژی ندارید می‌توانید پیش از استفاده از آن، مقداری از آن را بر روی پوست ساعد خود بمالید. پس از ۲۴ ساعت اگر پوست ساعد دچار قرمزی و خارش نشد می‌توانید از این روغن استفاده کنید.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
بوتاکس چیست؟ از نحوه انجام تا عوارض و مراقبت های پس از آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.