نتایج بهتر برای عمل جراحی زانو با ترکیبات طبیعی تهیه شده از سویا

جراحی زانو

0

ثابت شده که مالش موضعی ترکیبات طبیعی تهیه شده از سویا باعث تقویت پروتئین تارسان می شود و چسبندگی زانو را کاهش میدهد. آینده جراحی زانو ممکن است در سویا جستجو شود. این موضوعی است که محققین چینی در پژوهش خود راجع به کاهش چسبناکی زانو بوسیله مالش موضعی با دیادزین پس از جراحی زانو در خرگوشها اعلام نمودند.

این تحقیق که در نشریه افریقایی داروهای سنتی، مکمل و جایگزین انتشار یافت، به بررسی تاثیرات دیادزین پرداخت که یک نوع فلانول موجود در سویا است که از چسبناکی مفصل پس از جراحی زانو جلوگیری میکند.

تاثیر سویا بر جراحی زانو

سویا بدلیل داشتن فواید زیاد معروف است و دارای خواص ضد ایجاد غده وضد پیری میباشد. تحقیقات حتی  توانایی سویا را برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان مسن تر بدلیل یائسگی تایید کرده اند. همچنین مصرف سویا میتواند احتمال بیماری قلبی، مرض قند و بیماری ورم کودکان( که وضعیتی است که در آن شریانهای قلبی ورم میکنند و نمیتوانند خون را به قلب انتقال دهند) را کاهش دهد. محققین معتقدند که تمام منافع سویا بدلیل وجود فلانولهای موجود در سویا میباشد که یکی از آنها دیادزین است.

از سوی دیگر، چسبناکی داخل زانو یکی از مشکلاتی است که بیماران پس از جراحی زانو با آن مواجه هستند. دلیل اینکه چرا این چسبناکی بوجود می آید هنوز بطور کامل مشخص نشده ولی محققین معتقدند که این مشکل تا حد زیادی مربوط به تولید پروتئین تارسان و بافت جای زخم در طول مرحله درمان است. اما چسبناکی درون زانو میتواند مانع درمان زانو پس از عمل جراحی شود و ممکن است حتی بر انجام وظیفه زانو اثر منفی بگذارد و باعث نرمی استخوان یا سفت شدن بیش از حد آن و درد مفصل زانو گردد.

برای این تحقیق، پژوهشگران به انجام یک آزمایش در داخل بدن خرگوشها پرداختند که درحین انجام آزمایش، تقسیم به یک گروه کنترل و یک گروه آزمایشی شدند. بافت استخوانی وتراکم استخوانی با انجام عمل جراحی بر روی هردو گروه مشخص گردید ولی قبل از بستن زانو به گروه آزمایشی، یک محلول موضعی دیادزین در محل مورد نظر مالیده شد. سپس خرگوشها بمدت یکماه تحت نظر قرار گرفتند و بافت محل زخم بررسی شد تا وجود چسبناکی درون زانوی خرگوشها مشخص شود.

مطالب مرتبط
دلایل درد زانو چیست؟ بررسی علت و علائم آن

پس از آزمایش، محققین دریافتند که خرگوشهایی که به آنها دیادزین داده شده بود، افزایش قابل توجهی را در بافت محل زخم در گروه کنترل نشان دادند. آنها همچنین کشف کردند که افزایش  در تمرکز دیادزین نیز موجب کاهش مقدار تولید یاخته ها میشود که ترکیبی برای چسبناکی درون زانو میباشد و محققین از این پدیده  بعنوان بخشی از خواص ضد افزایش چسبناکی یاد نمودند.

منافع دیگر سویا برای سلامتی

علاوه بر دیادزین، سویا حاوی منوفیل هایی است که بعنوان ضداکسیدان عمل میکنند و از تشکیل ریشه های آزادی جلوگیری می نمایند که به سلولها صدمه میزنند. آنها همچنین حاوی پروتئین هایی هستند که هضم آنها به شکل های دیگر نیز برای انسان آسان هستند.

سویا حاوی ترکیبات کم کربن و اکسیژن و هیدروژن است که آنرا تبدیل به ماده غذایی انتخاب شده برای مبتلایان به مرض قند کرده است. نوعی از این ترکیبات در سویا وجود دارند که هضم آنها مشکل میباشد ولی وقتی این ترکیبات به روده میرسند، سویا باعث رشد میکروبهایی مثل باکتری بیفیدو در آنها میشود. در حالیکه مصرف حبوبات ممکن است منجر به نفخ شکم شود، این حالت راجع به سویا صدق نمیکند چون در بعضی از محصولات سویا، نفخ شکم کاهش می یابد یا حتی حذف میشود.

سویا همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مثل پتاسیم و آهن است که نقش اساسی در گردش خون و سلامت قلب دارند.

تعدادی از بیماریها هستند که بدلیل استفاده از سویا میتوان از بروز آنها جلوگیری نمود. تحقیقات نشان داده اند که خوردن سویا باعث کاهش سطوح پروتئین چرب و کلسترول دربدن شده و خطر بیماریهای قلبی و عروقی را کم میکند . سویا همچنین میتواند باعث کاهش فشار خون و کم کردن ورم رگهای خونی قلب شود.

مطالب مرتبط
15 بیماری سیستم گردش خون، علل، پیشگیری و عوامل خطرزا

دیگر اثر مثبت سویا، توانایی آن برای کاهش رشد سرطان سینه در زنان است. تحقیقات متعددی نشان داده اند که خوردن سویا در سالهای اولیه زندگی مثل کودکی و نوجوانی میتواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در مراحل بعدی زندگی زنان شود.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.