مصرف منظم نوشابه انرژی زا می تواند عملکرد ورزشی را بدتر کند

نوشابه انرژی زا

0

چرا مصرف منظم نوشابه انرژی زا می تواند عملکرد ورزشی را بدتر کند

همانطور که اکثر ما یک فنجان نوشیدنی حاوی کافئین را در کنار صبحانه خود مصرف می کنیم، ورزشکاران نیز اغلب با نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه انرژی زا ، سعی می کنند تا عملکرد ورزشی خود را افزایش دهند.

تحقیقات جدید، با این حال، نشان می دهد ورزشکاران ممکن است با نوشیدن قهوه و نوشیدنی انرژی زا عملکرد ورزشی خود را کاهش دهند.

کافئین، در قهوه، نوشیدنی انرژی زا و چای یافت می شود

کافئین، در قهوه، چای، نوشیدنی انرژی زا و حتی برخی داروهای ضد درد یافت می شود. مصرف گسترده کافئین بدین معنی نیست که کافئین را به عنوان یک دارو در نظر نگیریم.

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند تا خستگی و خواب آلودگی را کاهش دهد. همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده است که کافئین موجود در نوشیدنی انرژی زا می تواند استقامت و قدرت عضلانی را افزایش دهد.

به همین دلایل، جای تعجب نیست که کافئین، محبوب یک ورزشکار برای افزایش عملکرد است. با این حال، مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف کافئین به طور منظم ممکن است باعث افزایش مصرف آن در ورزشکاران شود تا اثرات افزایش دهنده عملکرد این دارو افزایش یابد.

دکتر برندان ایگان، دانشیار دانشکده بهداشت و عملکرد انسانی دانشگاه ایالتی دوبلین در ایرلند و همکارانش اخیرا گزارشات خود را در مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش گزارش کرده اند.

loading...

ورزشکاران باید مصرف نوشابه انرژی زا را کاهش دهند

محققان با تست تأثیر کافئین بر روی ۱۸ مرد که همه آنها بخشی از یک تیم ورزشی بودند، به نتایج قابل توجهی رسیدند. در این پژوهش از افراد خواسته شد در دویدن ۱۰ تا ۴۰ متر با سرعت بالا شرکت کنند. قبل از هر دویدن، از ورزشکاران خواسته شد تا برخی از آدامس ها را بخورند. آدامس بعضی از افراد حاوی مقادیر کافئین بود که معادل با دو فنجان قهوه قوی بود، در حالی که آدامس گروه کنترل بدون کافئین بود.

مطالب مرتبط
5 میان وعده انرژی زا

مصرف روزانه کافئین هر یک از شرکت کنندگان نیز مورد توجه قرار گرفت و محققان این موضوع را بررسی کردند که آیا نتایج عملکرد آنها بر روی آزمایشات سرعت اثر می گذارد یا خیر. این مطالعه نشان داد که ورزشکاران مرد که به صورت منظم کافئین مصرف می کردند، آدامس کافئین تاثیر کمی بر عملکرد سرعتشان دارد.

در حقیقت، تیم پژوهش متوجه شد افرادی که هر روز حدود ۳ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کنند، حتی پس از جویدن آدامس کافئین، کاهش عملکرد خود را با تست های تکرار شونده نشان دادند.

با این وجود، افرادی که مصرف کافئین معمولی داشتند، بعد از جویدن آدامس کافئین، عملکرد خود را در تمام ۱۰ آزمایش با حداکثر سرعت دویدن حفظ کردند.
در مورد نتایج آنها، محققان می گویند:

“اطلاعات نشان می دهد که یک دوز کم کافئین به شکل آدامس که شامل جویدن آدامس است باعث کاهش عملکرد سرعت توسط ورزشکاران تیم ورزشی با مصرف کافئین کم، اما نه متوسط تا بالا، می شود.”

محققان اضافه می کنند که یافته های آنها نشان می دهد که مصرف منظم کافئین موجود در نوشابه انرژی زا می تواند مزایای افزایش دهنده عملکرد دارو را مختل کند.

با توجه به این موضوع، آنها توصیه می کنند ورزشکارانی که به طور منظم قهوه می نوشند، باید در پی افزایش عملکرد ورزشی باشند. زیرا در غیر این صورت، ممکن است بعید به نظر برسد پاداش مزایای یک مکمل کافئین را به دست آورند.

منبع: medicalnewstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.