هرآن‌چه که باید در باب باغ کتاب تهران بدانید

0

باغ کتاب تهران  یکی از مجموعه های فرهنگی تهران است که به تازگی در این شهر افتتاح شده است. بازدید از باغ کتاب تهران برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بسیار ایده آل بوده و می توان گفت بهترین مکان برای گذراندن یک آخر هفته ی عالی و پربار می باشد. گفته می شود مجموعه ی باغ کتاب  بزرگ ترین مجموعه ی فرهنگی خاورمیانه است. در این نوشتار از وردنگار به معرفی این مجموعه پرداخته و اطلاعات مفیدی در مورد آن و اینکه باغ کتاب کجاست را برای شما بیان خواهیم کرد.

باغ کتاب در تهران

باغ کتاب تهران بزرگ ترین مرکز کتاب خاورمیانه است که در منطقه ی عباس آباد تهران و در حاشیه ی بزرگراه حقانی قرار دارد. اگر از دوستداران کتاب و اهل مطالعه باشید و بخواهید بدانید که باغ کتاب کجاست، قطعا لحظات خوبی را در این مجموعه سپری خواهید کرد.

مجموعه ی باغ کتاب تهران در زمینی به وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع ساخته شده و ۶۵ هزار متر مربع از این مجموعه به سالن نمایشگاه، سالن های  همایش و دفاتر اداری اختصاص و در باقی مانده ی آن فضای سبز کار شده است. دریاچه ی مصنوعی زیبایی نیز در بخش دیگری از این فضا دیده می شود. در کل می توان گفت فضای باغ به صورت مدرن طراحی شده و جذابیت های زیادی برای بازدید کنندگان دارد.

مجموعه باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران دارای یک سالن همایش اصلی و چهار سالن فرعی می باشد. سالن اصلی این مجموعه ظرفیت ۴۵۰ نفر و هر یک از سالن های فرعی ظرفیت ۱۵۰ نفر را دارند.  پنج سالن سینمای جانبی نیز برای برگزاری نشست ها و برنامه های علمی، فرهنگی و گفت وگوی متخصصان و اصناف مرتبط با کتاب، در نظر گرفته شده است.وقتی وارد فضای داخلی مجموعه می شوید، با چهار بخش اصلی روبرو خواهید شد. این چهار بخش در دو طبقه اجرا شده و هریک در زمینه ای خاص فعالیت می کنند. چهار بخش مجموعه عبارتند از:

  • بهارستان: مربوط به کودکان و نوجوانان
  • خیالستان: بخش فناوری های دیجیتال
  • نگارستان: شامل سالن های سینما
  • سروستان: بخش عمومی و بزرگسال

    تاسیس باغ کتاب و اجرای این پروژه بر عهده ی سید مجید حسینی، مدیرعامل مؤسسه ی نشر شهر، بوده است. این موسسه وابسته به شهرداری تهران می باشد. طبق برآوردهای انجام شده، اجرای این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

امکانات مجموعه ی باغ کتاب تهران

در مجموعه ی باغ کتاب تهران و اینکه بدانید باغ کتاب کجاست باید گفت سعی شده تا امکاناتی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند نهایت استفاده را از این مکان ببرند. این امکانات عبارتند از:

  • نمایشگاه های موضوعی کتاب: در این مکان نمایشگاه های موضوعی کتاب در تمام سال برقرار می باشد و شما هر زمان که بخواهید می توانید از آن دیدن نمایید.
  • سیستم اطلاع رسانی گسترده : سیستم جست و جو و سفارش کتاب در این مجموعه طوری طراحی شده که به راحتی می توان کتاب مورد نیاز را در اختیار داشت. این سیستم اطلاع رسانی گسترده به مخاطب کمک می کند تا وقت و انرژی صرف شده ی وی به حداقل برسد.
  • موزه ی کتاب: اگر علاقه داشته باشید تا با نشر کتاب و ابزار و لوازم مورد نیاز در این راستا آشنا شوید، می توانید سری به موزه ی این مجموعه بزنید. اسناد، مدارک و ابزار تاریخی که از آن ها در تولید و نشر کتاب در ایران استفاده میشده است، به صورت یک مجموعه در این موزه به نمیاش گذاشته شده اند.
  • نمایشگاه فناوری: شما می توانید در این مکان با آخرین پدیده های فناوری سخت افزاری و نرم افزاری تولید و نشر کتاب آشنا شوید.

درمانگاه کتاب

 مطالعه ی کتاب  می تواند در درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید باشد. کتاب درمانی یک روش بین رشته ای است که چندین سال است بر روی آن تحقیق و مطالعه انجام شده و اکنون به عنوان یک تکنیک مفید مورد استفاده قرار می گیرد. در کتاب درمانی دو رشته ی کتابداری و روان شناسی دخیل هستند. با توجه به موارد گفته شده بخشی از مجموعه ی باغ کتاب به درمانگاه کتاب اختصاص داده شده و افرادی که مایل هستند می توانند به آن مراجعه کرده از امکانات و خدمات آن استفاده نمایند.

  • کلاس های آموزشی: کارگاه ها و کلاس های آموزشی مختلفی در این مجموعه برگزار می گردد که علاقه مندان می توانند در این کلاس هاحضور پیدا کرده و از مباحث مطرح شده استفاده نمایند. این کلاس ها در فضاهای داخلی باغ کتاب و تالارهای آن برگزار می گردد.
  • باشگاه رباتیک: یکی از بخش های متفاوت در باغ کتاب، باشگاه رباتیک است. افراد علاقه مند می توانند در این باشگاه عضو شده و در دوره های تخصصی هوش مصنوعی شرکت کنند. سپس می توانند اطلاعات خود را با سایر اعضای این باشگاه و باشگاه های مشابه دیگر در سراسر دنیا به اشتراک بگذارند.
  • فضایی مختص کودکان و نوجوانان: اگر به همراه فرزند خود به باغ کتاب می روید، می توانید از این فضا استفاده کنید. در این جا کتاب ها و محصولات فرهنگی مناسب با رده سنی کودک و نوجوان عرضه می گردد. همچنین این امکان برای بچه ها وجود دارد که به بازی و سرگرمی در این محیط بپردازند.یکی دیگر از ویژگی های این مجموعه در نظر گرفتن امکاناتی برای رفاه حال بازدیدکنندگان می باشد. علاوه بر موارد ذکرشده در بالا، افرادی که از این مجموعه بازدید می کنند این امکان را دارند که از امکاناتی چون رستوران، کافه و … نیز برخوردار باشند.

رستوران باغ کتاب تهران

 رستوران این مجموعه ظرفیت ۵۰۰ مهمان را دارد. در ارائه ی منو و طبخ غذای این رستوران ابتکارات جالبی انجام شده و طرح های خلاقانه ای مبتنی بر کتاب و مطالعه در آن اجرا شده است.

  • کافه ی کتاب: فضای داخلی و چیدمان این کافه بر اساس کتاب طراحی شده و در این جا کتاب در پذیرایی از مهمانان نقش مهمی را ایفا می کند.
  • کافه بورک: اگر علاقه مند هستید غذاهای خود را در یک فضای باز نوش جان کنید و از تماشای طبیعت لذت ببرید، کافه بورک کاملا متناسب با سلیقه ی شماست. در این جا می توانید غذاهایی سالم و اورگانیک را سفارش دهید.باغ کتاب یک فضای تفریحی سالم و مفید را برای شما و فرزندانتان فراهم کرده است. برای استفاده از این فضا شما می توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به باغ کتاب تهران مراجعه نمایید. بازدید از این مجموعه کاملا رایگان بوده و تهیه بلیط فقط برای بخش هایی خاصی از آن لازم است. در صورت نیاز می توانید بلیط ها را به صورت کلی یا جزیی از ابتدای درب ورودی باغ کتاب و یا ورودی هر بخش، تهیه نمایید. البته در آینده ای نزدیک امکان رزرو بلیط به صورت آنلاین نیز وجود خواهد داشت.

آدرس باغ کتاب و راه های دسترسی به آن 

اینکه بدانید باغ کتاب کجاست باید گفت ، باغ کتاب تهران در بزرگراه حقانی و در همسایگی کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان های علوم، زبان و ادب فارسی، باغ هنر و باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد. برای رفتن به این مجموعه راه های مختلفی وجود دارد که با توجه به امکانات و وسایل نقلیه ی مورد نظر خود می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

اگر قصد دارید از مترو برای رسیدن به باغ کتاب استفاده نمایید، باید سوار قطار خط تجریش – کهریزک (خط یک) شوید. شما می توانید در دو ایستگاه شهید همت و شهید حقانی از مترو خارج شده و با استفاده از شاتل های برقی کنار مترو و یا پیاده به باغ کتاب برسید.

 فاصله ی هر دو ایستگاه از باغ کتاب یکسان بوده و پیاده ۱۰ – ۱۵ دقیقه طول می کشد. برای اینکه بدانید باغ کتاب کجاست هم در مسیر نیز راهنماهایی برای رسیدن به این مجموعه قرار دارد. اگر برای رفتن به باغ کتاب از خودروی شخصی خود استفاده می کنید، می توانید برای پارک ماشین خود از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی استفاده نمایید که در آن صورت باید بقیه راه را با شاتل های برقی یا به صورت پیاده طی کنید. پارکینگ عباس آباد در ضلع شرقی و در فاصله ی بین کتابخانه ملی و فرهنگستان جمهوری اسلامی نیز قابل استفاده می باشد.

این پارکینگ در  حال ساخت است و پس از افتتاح، با ظرفیت ۳۰۰۰ خودرو در ۵ طبقه، آسان ترین مسیر برای رسیدن به این مکان می باشد. امیدواریم اطلاعات داده شده در این بخش مورد استفاده ی شما قرار گرفته و بتوانید ساعات خوب و مفیدی را در این مجموعه ی فرهنگی بگذرانید.

مطالب مرتبط
13 مورد از عجایب طبیعت که هنوز دلیلی برای آنها پیدا نشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.