هورمون آسپروسین درمان چاقی و دیابت

0

هورمون آسپروسین درمان چاقی و دیابت

 

هورمون آسپروسین درمان چاقی و دیابت

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله طب طبیعت، نشان می دهد چگونه یک هورمون به نام آسپروسین، باعث احساس گرسنگی در مغز می شود. یافته ها ممکن است برای درمان چاقی و اضافه وزن کمک کننده باشند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت ورد نگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد هورمون آسپروسین و درمانی جدید برای چاقی و دیابت توضیح داده شده است.

دکتر آتال چوپرا، یک متخصص ژنتیک، استادیار ژنتیک مولکولی انسان و زیست شناسی مولکولی و سلولی در دانشکده پزشکی بیلور در هوستون، نویسنده ی اصلی این مطالعه است.

تحقیقات پیشین توسط دکتر چوپرا، این هورمون را برای اولین بار کشف کرد. محققان سپس متوجه شدند که هورمون از طریق چربی تولید می شود و در کبد میزان قند خون را با آزاد کردن قند در جریان خون تنظیم می کند.

در حال حاضر، دکتر چوپرا و همکارانش نشان داده اند که این هورمون بر هیپوتالاموس مغز، تنظیم اشتها و وزن تاثیر می گذارد.

 

آسپروسین و اشتها

هنگامی که این هورمون برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ کشف شد، دکتر چوپرا تنها دو بیمار مبتلا به اختلالات ژنتیکی بسیار نادر را که به نام سندرم پروژایود نوزادان (NPS) مورد بررسی قرار گرفته بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. یکی از علائم این بیماری بی وزنی است زیرا بدن قادر به جمع آوری چربی نیست.

محققان قادر به شناسایی جهش ژنتیکی در NPS بودند که مسئول کمبود آسپروسین بود.

دکتر چوپرا می گوید: “در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، افراد مبتلا به NPS دارای اشتهای فوق العاده کم هستند. “از آنجا که این افراد به علت جهش هایشان، دارای سطح خون پایین و میزان پروتئین پایینی در خون هستند، ما از این موضوع نگران شدیم که آیا آسپروسین واقعا برای حفظ اشتهای طبیعی در افراد ضروری است.”

برای بررسی این موضوع، دانشمندان، ژنتیک موش را اصلاح کرده اند تا جهش ژنتیکی NPS داشته باشند. همانطور که انتظار می رفت، این منجر به کاهش سطح خون آسپروسین در موش ها شد.

موش ها همچنین نشانه هایی از NPS مانند کاهش وزن زیاد و اشتهای کم را بروز دادند.

 

مطالب مرتبط
ایست قلبی ناشی از فشار رابطه جنسی رخ نخواهد داد

چگونه آسپروسین نورون های گرسنگی را کنترل می کند

دکتر چوپرا و همکارانش، یک پروتئین را به موش ها تزریق کردند تا بتوانند، تاثیر آن بر اشتهای حیوانات و درگیری مدارهای مغز را مطالعه کنند.

دکتر چوپرا توضیح می دهد: “می توان اشتهای کم را به سادگی با کنترل میزان آسپروسین در موش ها تغییر داد.” به طور قابل توجهی، محققان همچنین دریافتند که هورمون دو نوع نورون را تحریک می کند.

دکتر اتول چوپرا می گوید: “دو نوع نورون درگیر در کنترل اشتها وجود دارد: یک نوع، نورون های AgRP، که اشتها را تحریک می کند، در حالی که انواع دیگر، نورون های POMC هستند که آن را مهار می کند. آسپروسین بر روی هر دو نوع نورون ها به شیوه ای متفاوتی کار می کند؛ نورون های AgRP تحریک کننده اشتها و نورون های POMC را مهار کننده اشتها می کند. “

دکتر یونگ شن، استاد دانشکده اطفال و تغذیه و زیست شناسی مولکولی و سلولی در کالج پزشکی بیلور، می گوید: “ما آسپروسین را در تغییر فعالیت های دیگر نورون های تنظیم کننده اشتها پیدا نمی کنیم.”

دکتر شن می گوید: “گیرنده های این هورمون هنوز تحت شناسایی هستند. “این تمرکز فعلی ما است.”

 

درمان جدید برای چاقی و دیابت؟

بنابراین، یافته ها ممکن است، علاوه بر کمک به افرادی که دارای NPS هستند، برای درمان چاقی و کمک به افرادی که در معرض اضافه وزن هستند، کمک کننده باشد.

دکتر چوپرا می گوید: “[یافته ها] به ما فرصتی برای درمان چاقی با تنظیم سطح خون آسپروسین می دهد.”

وی افزود: “تحقیقات بیشتری باید انجام شود؛ با این حال، این نتایج به طور بالقوه درب ها را به روش کاملا جدید برای درمان چاقی باز می کند.”

نه تنها در درمان چاقی بلکه آسپروسین “یک هدف بالقوه درمانی در درمان دیابت است.” تحقیقات پیشین محققان نشان داد که استفاده از آنتی بادی آسپروسین در موش های دیابتی سطح قند خون شان را کاهش می دهد.

دکتر چوپرا گفت: “اگر انسان هایی که مبتلا به دیابت هستند همانند آنتی بادی های آسپروسین که موش های دیابتی دارند پاسخ دهند، این کشف می تواند منجر به درمان جدیدی برای دیابت شود که بر میلیون ها نفر تاثیر می گذارد.”

 

مطالب مرتبط
ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.