آیا ویتامین D می تواند درد مفاصل را کاهش دهد؟

0

ویتامین D ماده ای مغذی است که برای سلامت استخوان ها حیاتی می باشد. مطالعات متعدد نشان می دهند که سطح پایین ویتامین D باعث افزایش درد مفصلی و عضلانی می شود، اما تحقیقات تا به امروز بی نتیجه بوده است.

کمبود ویتامین D می تواند سلامت جسمی و روانی را تحت تأثیر قرار دهد، اما بسیاری از مردم از سطح پائین ویتامین D در بدن خود، آگاهی ندارند علائم فیزیکی کمبود این ویتامین ممکن است شامل درد عضلانی در مفاصل باشد، از جمله درد آرتریت روماتوئید (RA)، که اغلب در زانوها، پاها و مفصل ران رخ می دهد.

در این مقاله، به شواهدی مبنی بر ارتباط بین ویتامین D و درد مفصلی نگاه می کنیم و در مورد چگونگی دریافت ویتامین D و میزان مصرف روزانه آنها بحث خواهیم کرد.

چرا ما به ویتامین D نیاز داریم؟

ویتامین D ماده ای مغذی است که به تنظیم مقدار کلسیم در بدن کمک می کند. این ویتامین برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است.

کمبود ویتامین D سبب  نرمی و ضعف استخوان ها می شود که به اسم  استئومالاسیا در بزرگسالان و راشیت  یا نرمی استخوان در کودکان شناخته می شود. ویتامین D نیز میتواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند، که یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن استخوان است.

علاوه بر این، ویتامین ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و می تواند  به مدیریت بیماری های خود ایمنی نظیر RA، دیابت نوع ۱ و MS کمک کند.

علائم کمبود ویتامین D از فردی به  دیگر متفاوت است. علائم رایج عبارتند از:

  • خستگی
  • درد مفصلی
  • درد و ضعف عضلانی
  • درد استخوان
  • مسائل تنفسی
  • نگرانی های عصبی از جمله بی حسی
  • کم حوصلگی مخصوصا اختلالات فصلی (SAD)

ویتامین D و درد مفصلی

ویتامین D برای استخوان و عضله حیاتی است و ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد. در نتیجه، بسیاری از مردم بر این باورند که ویتامین D نقش مهمی در کاهش درد مفاصل دارد، به ویژه در مواردی که التهاب باعث عفونت می شود.

مطالب مرتبط
کودکان مبتلا به مالاریا بیشتر هدف نیش پشه قرار می گیرند

برخی از تحقیقات، کمبود ویتامین D، را به بیماری RA، که یک بیماری التهابی مزمن است و بر مفاصل اثر می گذارد، ارتباط می دهند.

بررسی های انجام شده از سال ۲۰۱۶ نشان می دهند که افراد مبتلا به RA به میزان قابل توجهی ویتامین D در خونشان نسبت به افرادی که بیماری RA ندارند، کمتر است. آنها همچنین دریافتند که افراد مبتلا به RA بیشتر احتمال دارد که کمبود ویتامین D داشته باشند.

یک مقاله تحقیقاتی از سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است عامل خطری برای شروع بیماری های التهابی مانند RA باشد و ممکن است شدت بیماری را افزایش دهد.

مکمل های ویتامین D، برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید هستند. بیماران مبتلا به RA در معرض خطر بیشتری از شکستگی های استخوانی هستند و درد مفاصل را بیشتر تجربه می کنند، بنابراین مصرف مکمل برای این دسته از افراد توصیه می شود.

ویتامین D،  ممکن است به بهبود خلق و خو و افسردگی نیز کمک کند.

با این حال، مطالعاتی که از سال ۲۰۱۵ انجام گرفته نشان می دهند که شواهد قوی مبنی بر رابطه بین کمبود ویتامین D و درد مزمن مانند بیماری RA وجود ندارد. بنابراین محققان باید شواهد بیشتری را ارائه دهند.

چگونه ویتامین D دریافت کنید؟

بدن می تواند ویتامین D را از نور خورشید یا از رژیم غذایی دریافت کند. منابع کلیدی ویتامین D عبارتند از:

نور آفتاب

با قرار دادن پوست بدون هیچ پوششی در معرض نور آفتاب، بدن می تواند ویتامین D را از نور ماوراء بنفش تامین کند.

loading...

اگرچه نور خورشید یک منبع عالی از ویتامین است، اما باید پوست را از نور گرم و داغ خورشید، مخصوصا نور خورشید هنگام ظهر، محافظت کرد. قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید به پوست آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد.

مطالب مرتبط
کمبود ویتامین D خطر اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

هنگامی که ماندن در زیر نور خورشید مشکل تر است، مانند ماه های زمستان، گرفتن مقدار زیادی ویتامین D، از نور خورشید، سخت تر میشود. بنابراین ممکن است لازم باشد که این ویتامین را از منابع غذایی دریافت کنید.

غذاها

موسسات ملی بهداشت (NIH) توصیه می کنند که بزرگسالان به ۱۵ میکروگرم، ویتامین D، در روز نیاز دارند.

غذاهایی که در زیر ذکر شده اند، غنی از ویتامین D، هستند، بنابراین در رژیم غذایی خود، در صورت امکان هر روز، برخی از آنها را مصرف کنید:

  • ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و ماهی تن
  • شیر غنی شده
  • جگر گاو
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • غلات صبحانه غنی شده
  • مکمل ها

بعضی از افراد مانند گیاهخواران یا افراد مسن ممکن است برای دریافت ویتامین D به خصوص در فصل زمستان تلاش زیادی انجام دهند.

بر اساس نظریه موسسه ملی بهداشت، مکمل ها ممکن است مفید باشند برای:

بزرگسالان و افراد مسنی که،پوست آنها  توانایی سنتز ویتامین D را ندارند.

افرادی که پوست تیره تر دارند و ممکن است پوست برای استفاده از نور خورشیدو تولید ویتامین D ، مشکل داشته باشد.

نوزادان شیرخوار،که ویتامین D،  مورد نیاز خود را از شخص دیگری دریافت می کنند.

مصرف بیش از حد ویتامین D، می تواند باعث مسمومیت شود، بنابراین قبل از مصرف مکمل های جدید و مقدار دوز مصرفی، بهتر است با یک پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

ویتامین های دیگر برای درد مفاصل

درد مفاصل، اغلب نشانه ای از التهاب است. در حالی که هنوز درک درستی از نقش مواد غذایی در بهبود درد مفاصل،وجود ندارد، اما افراد نباید تاثیر رژیم غذایی و مواد مغذی خاص را نادیده بگیرند.

سایر مواد مغذی که ممکن است به کاهش درد مفاصل کمک کنند عبارتند از:

مطالب مرتبط
نکات مهم درباره مزایا و خطرات جراحی لیفت بازو با لیزر
  • پروبیوتیک ها: طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷،  بیماری خود ایمنی علت درد است.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ اشباع نشده( طبق مطالعات سال ۲۰۱۷ )
  • کلسیم
  • ویتامین K

در یک بررسی اخیر که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفته، محققان پیشنهاد کردند که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش درد و بهبود سلامت جسمانی کمک کند.

علاوه بر این،  رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه هایی با رنگ های روشن، می تواند سلامت کلی بدن را افزایش داده و خطر بیماری را کاهش دهد.

چشم انداز

کمبود ویتامین D، رایج و معمول است، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خوردن غذاهای غنی از ویتامین D، می تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

کمبود ویتامین D، در بیماران مبتلا به RA، شایع است و سطح پائین ویتامین D نیز ممکن است به شدت درد مفصل کمک کند. با این حال، در این زمینه پژوهش های بیشتری باید انجام پذیرد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.