پاک کردن تاتو با لیزر چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

0

پاک کردن تاتو با لیزر چیست؟ خیلی از افراد پس از انجام تاتو، از کار خود پشیمان شده اند. دلایل زیادی وجود دارد که فردی پس از انجام تاتو بخواهد آن را پاک کند که رایج ترین آن بد رنگ شدن تاتو و یا دوست نداشتن طرح تاتو است. در اکثر مواقع به دلیل اینکه مد روز عوض می شود، فرد دوست دارد تاتوی جدیدی بر طبق مد روز داشته باشد که ناچارا باید تاتوی قبلی خود را پاک کند. اما با چه روش هایی می توان تاتوی خود را پاک کرد؟

لیزر پاک کردن تاتو یکی از معدود روش‌های پاک‌کردن تاتو و از بین بردن خالکوبی است که در آن هیچ برشی در پوست ایجاد نمی‌شود یا لایه‌برداری انجام نمی‌شود و به جای آن از پالس‌های نوری بسیار متمرکز برای از بین بردن تاتو استفاده می‌شود.

نحوه انجام لیزر تاتو یا خال‌کوبی

از بین بردن تاتو با لیزر یک درمان آهسته و نسبتاً دوره‌ای است که به زمان و صبر نیاز دارد. در حقیقت، پاک کردن تاتو ممکن است به یک سال یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد. این درمان دارای مراحل مختلف می‌باشد، اما در همه موارد پاک کردن تاتو با جلسه مشاوره آغاز می‌شود.

در ابتدا متخصص پوست یا جراح زیبایی با شما یک جلسه مشاوره خواهد داشت تا درباره‌ی موارد مختلفی در مورد درمان شما، با شما صحبت کند، از جمله این که برای پاک کردن تاتو با لیزر به چند جلسه درمانی نیاز است. هر چند روش پاک کردن تاتو با لیزر یکی از موثرترین و ایمن‌ترین راه‌های پاک کردن تاتو می‌باشد، با این حال ممکن است لیزر نیز باعث به جا ماندن جای زخم، تاول و یا دردناک شدن ناحیه لیزر شده بشود.
قبل از انجام لیزر، در محل مورد نظر ژل بی‌حس کننده مالیده می‌شود.

تاثیر رنگ تاتو در پاک کردن تاتو و هاشور ابرو

رنگ های سیاه و قهوه ای پررنگ در روش لیزر معمولا به راحتی پاک می شوند به خصوص اگر از یک رنگ برای تاتو یا هاشور ابرو استفاده شده باشد ولی اگر در تاتو شما از چند رنگ استفاده شده یا از رنگ های روشن برای تاتو یا هاشور ابرو  استفاده کرده باشید ممکن است پاک کردن تاتو کمی مشکل باشد.(البته اگر پزشک شما برای لیزر از دستگاه های جدید استفاده کند حتی تاتو های با رنگ های روشن و متفاوت مثل سفید یا آبی را هم می توان در یک جلسه پاک کرد)

مطالب مرتبط
بهترین قرص های کنترل بارداری برای PCOS یا سندروم تخمدان پلی کیستیک

مناسب‌ترین لیزر برای پاک کردن تاتو

لیزر q-switched مناسب‌ترین نوع لیزر برای رنگ‌های سیاه، آبی و ‌قهوه‌ای تیره است.

نحوه عملکرد این لیزر به این صورت است که ذرات رنگ داخل پوست را منفجر و آنها را به ذرات ریز تبدیل می‌کند.

این ذرات توسط سلول‌های لاشه‌خوار برداشته شده و کم‌کم دفع می‌شود بنابراین عمل اصلی پاک شدن رنگ تاتو را سلول‌های ایمنی خود تاتو انجام می‌دهند و درواقع رنگ‌های ریز شده را ریزه‌خواری کرده و از بین می‌برند.

مراقبت‌های پس از پاک کردن تاتو با لیزر

گاهی اوقات، پزشک محل تاتو را با یک بانداژ پس از اولین جلسه درمان می‌پوشاند. بانداژ کردن تاتو به این دلیل انجام می‌شود که در اکثر مواقع اولین جلسه درمان دارای بدترین شرایط برای بیمار است و استفاده از بانداژ می‌تواند احساس راحتی و حفاظت از پوست را برای فرد ایجاد کند. با این وجود در بهترین شرایط لازم است بیمار اجازه دهد پوست پس از جلسه لیزردرمانی در معرض هوا قرار گیرد. پس از هر جلسه درمان لازم است پوست تمیز نگه داشته شده و ترجیحاً از یک صابون آنتی باکتریال برای شستن پوست استفاده شود. همچنین بیمار می‌تواند از پمادهای مخصوص حاوی ویتامین E که یک ترمیم‌کننده فوق‌العاده است، بر روی پوست خود استفاده نماید. در نهایت باید توجه داشت پس از خاتمه جلسات درمان، لازم است بیمار بطور کامل همه توصیه‌های پزشک خود را رعایت کند.

پوست تیره و پاک کردن تاتو

استفاده از این لیزر برای تغییر رنگ ماده خالکوبی شده در افراد با رنگ پوست تیره کمی مشکل‌تر است زیرا میان رنگ پوست و رنگ ماده خالکوبی شده هنگام پاک شدن رقابتی به وجود می‌آید و در نتیجه احتمال دارد پوست عکس‌العمل‌های مختلفی از خود نشان دهد مثلا ممکن است پررنگ یا حتی سفید یا بی‌رنگ شود البته در بعضی موارد نیز جوش‌هایی روی پوست پدید می‌آید.

عوارض پاک کردن تاتو

در استفاده از لیزر برای پاک کردن خالکوبی عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:

مطالب مرتبط
عوارض تاتو کردن و مراقبت های پس از آن

۱. پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.

۲. در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست نیز ممکن است پوست محل خالکوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق کمرنگ‌تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می‌یابد. مثلا در پاک کردن خالکوبی لب‌ها، خط چشم و ابرو ممکن است رنگدانه‌ها به طور کامل محو نشوند و جای خالکوبی به صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.

۳. در برخی موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی گزارش می‌شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه باشد. در این حالت واکنش‌ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌کنند. برای جلوگیری از واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز شده و به بیمار توصیه می‌شود حتما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.

برخی از راه های غیرعلمی پاک کردن تاتو

معمولا جهت پاک کردن خالکوبی و تاتو در ابتدا به همان کسی که تاتو را زده مراجعه مینمایند و آرایشگران و تاتو کاران روشهای مختلفی برای رفع این مشکل پیشنهاد مینمایند:

۱- زدن ماده همرنگی که اظهار می دارند به این وسیله میتوانند تاتو اولیه را پوشش داده و برنگ پوست درآورند فارغ از اینکه این ماده همرنگی خود یک تاتو کرم رنگ جداگانه بوده و حتی اگر در ابتدا برنگ پوست شخص باشد بعد از مدتی تغییر رنگ داده و بصورت یک تاتو جداگانه دیده می شود و این خود معضلی است که با لیزرهای معمولی پاک نمی شود وو هزینه پاک کردن تاتو را با دستگاههای پیشرفته تر بالا می برد.

۲- راه دومی که آرایشگران و بعضی پزشکان کم تجربه پیشنهاد می کنند کاربرد تاتو ریموور یا همان حل کردن و خارج کردن رنگ بوسیله نوعی اسید یا ماده شیمیایی است که اظهار می دارند رنگ تاتو را حل و خارج می سازد و از این موارد زیاد دیده ایم که حتی بیش از ۴-۵ بار ریموور بکار برده اند و بجای پاک شدن متاسفانه  مقداری حل شده و در بافتهای اطراف در سطح و نیز در بافتهای عمقی نفوذ کرده و پاک کردن آن مشکل تر و اسکار گذار شود.

مطالب مرتبط
با 7 خاصیت جینسینگ آشنا شوید

۳- بعضی افراد غیر مطلع پیشنهادهای عجیبی می نمایند مثل  گذاشتن سیر روی تاتو یا سوزاندن با سیگار یا حتی بعضی پزشکان بی تجربه با جسارت بوسیله کوتر اقدام به سوزاندن تاتو و خالکوبی می کنند که حاصلی جز کلویید و آثار سوختگی چیزی حاصل نمی شود.

روش خانگی پاک کردن تاتو

۲- عصاره طبیعی آلوئه ورا را به مقدار مساوی با اسکراب زردآلو و روغن ویتامین E به خوبی با هم مخلوط نمایید. این ترکیب را به صورت دورانی بر روی محل تاتو قرار دهید. مطمئن شوید که تمامی محل تاتو بخوبی پوشش داده شده است. اجازه دهید ۵ دقیقه آن ترکیب بر روی محل تاتو بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید. دقت نمایید که کاملا آن را از روی پوست پاک کنید. این کار را به مدت یک ماه و حداقل روزی ۵ بار انجام دهید. این روش بسیار ساده ای برای پاک کردن تاتو است و خواهید دید که کم کم جوهر تاتو محو می شود.

روش های کاملا طبیعی پاک کردن تاتو

سایر روش های پاک کردن تاتو در خانه، شامل استفاده از آبلیمو، عسل  و ویتامین E می شود. این مواد کاملا طبیعی هستند ، اما به تدریج تاتو را پاک می کنند و باید برای مدت طولانی استفاده شوند تا نتیجه دهند. این گزینه ها بسیار ایمن هستند، اما بعید است از نتایج آنها راضی باشید.

هزینه پاک کردن تاتو

هزینه پاک کردن تاتو به تعداد جلسات و نوع و اندازه بستگی دارد ، یکی از موثرترین و بهترین شیوه های پاک کردن تاتو استفاده از لیزر می باشد که نسبت سایر روشها کاملا بدون عوارض و حساسیت های ناشی از پاک کردن است.

در نظر داشته باشید که برای اطلاع از هزینه پاک کردن تاتو با لیزر باید با پزشک مشورت کنید. درضمن رفع تاتو یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و بنابراین توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.