پرهیز از ترکیبات غذایی مضر برای بدن انسان

0

پرهیز از ترکیبات غذایی مضر برای بدن انسان

 

همه ما می دانیم که سلامتی ما در گرو غذاهایی است که برای خوردن انتخاب می کنیم. به همین دلیل است که نه تنها خوشمزه بودن مهم است، بلکه باید برای بدن نیز مفید باشد. با این حال، گاهی ترکیبات اشتباه از مواد تشکیل دهنده می تواند تمام سلامت شما را در تلاش برای رسیدن به آن تحلیل برد!

در گزارش تهیه شده توسط کارشناسان سلامت  Health وبسایت وردنگار  به شما در مورد ترکیبات غذایی مضر برای بدن انسان که بهتر است از آن پرهیز کنید، خواهند گفت. همچنین ما در انتهای هر مطلب تعدادی از نکات غذایی عالی به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

 

کاکائو و شیر

کاکائو غنی از اگزالیک اسید می باشد که جذب کلسیم را مسدود می نماید. زمانی که کاکائو با کلسیم ترکیب می شود، این اسید با  کریستال های اگزالات ترکیب شده که مقادیر زیاد آن برای کلیه ها مضرر است. البته یک فنجان شکلات داغ در هفته هیچ آسیبی به شما وارد نخواهد کرد اما مراقب باشید به ویژه اگر دچار مشکلات کلیوی هستید.

نکته: چربی ها جذب اگزالات را تسهیل می کنند بنابراین اگر شما مستعد سنگ های کلیوی هستید، کاکائو با شیر رقیق شده و خامه مصرف کنید.

 

سالاد و سرکه یا عصاره لیمو

بسیاری از ویتامین ها و دیگر مواد مغذی ارزشمند (مانند کاروتنوئید) که در سبزیجات و سبزی یافت می شود، برای جذب مناسب نیاز به چربی دارند. هر گاه ما سالاد را تنها با لیمو یا سرکه درست می کنیم، خود را از عناصر سالم در غذا محروم می کنیم.

نکته: اگر طرفدار روغن های گیاهی نیستید (حتی اگر آنها خیلی شگفت انگیز باشند، به ما کمک می کنند که جوان و زیباتر  بمانید)، ممکن است در مورد سالاد خود اضافه کردن دیگر محصولات با چربی بالا، مانند آووکادو، زیتون و یا برخی از آجیل ها در نظر بگیرید.

 

مطالب مرتبط
مشروبات الکلی ابتلا به سرطان در زنان را افزایش می دهد

پنیر پاستا و گوجه فرنگی

کربوهیدرات های نشاسته دار از قبیل پاستا که بسیار غنی هستند، شروع هضم شان از دهان ما آغاز می گردد. که این حالت با کمک یک تخمیر کننده بخصوص، بنام پتیالین، که در بزاق ما یافت می شود، انجام می شود.

از سوی دیگر، گوجه فرنگی، حاوی اسید (مالیک، اگزالیک، سیتریک) است که، حتی در مقادیر کم، این تخمیر را از بین می برد. این منجر به جلوگیری از هضم نشاسته می شود. پروتئین موجود در پنیر نیز می تواند این وضعیت را بدتر کند.

نکته: سبزیجات تازه فاقد اسید یا پخته شده (مانند ریحان) می تواند طعم پاستای شما را عالی کند!

 

تخم مرغ و گوشت نمک زده

این ترکیب غذایی را همه ما دوست داریم چرا که غنی از پروتئین است، و دانشمندان بر این باورند که این برای سلامت ما خیلی خوب نیست.

بدن ما انرژی زیادی را برای هضم این محصولات صرف می کند. به همین دلیل، داشتن تخم مرغ و گوشت برای صبحانه، ما را از بدست آوردن انرژی زیادی که در ابتدای روز به آن نیاز داریم، محروم می کند.

نکته: گوشت را با گوجه فرنگی جایگزین کنید. آنتی اکسیدان سلنیوم، که در تخم مرغ یافت می شود، بهتر است با اسیدهایی که توسط گوجه ها تهیه می شود، هضم گردد.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی نیز، هنگامی که با ویتامین E از زرده تخم مرغ ترکیب می گردد، اثرات سلامتی بهتری برای شما به ارمغان می آورد.

 

سبوس و شیر

اسید فیتیک موجود در سبوس، هنگامی که با کلسیم و منیزیم ترکیب می شود، ترکیبات نامحلول را تشکیل می دهد. همچنین این مواد معدنی را برای بدن شما غیرقابل دسترس می سازد.

این اسید همچنین در گندم و بلغور جو دوسر وجود دارد اما در مقادیر کمتر. به همین دلیل توصیه می شود که اغلب این محصولات را با شیر ترکیب نکنید. علاوه بر این، دانشمندان به شما توصیه می کنند که شیر را به طور جداگانه ۱ تا ۱.۵ ساعت پس از غذا مصرف کنید.

نکته: سبوس را قبل از اینکه بخواهید مصرف کنید، بجوشانید چرا که حرارت اسید فیتیک را از بین می برد.

 

مطالب مرتبط
چگونه کیک سیب و کشمش درست کنیم؟

غلات و آب پرتغال

غلات ترکیب شده با آب پرتقال، به خصوص در صبح، سبب افزایش انرژی شما نمی شود، اما ممکن است موجب ناراحتی و سنگینی در معده شود. اسیدهای موجود در آب پرتقال عمدتا فعالیت آنزیمی را که مسئول تجزیه کربوهیدرات ها هستند، کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود دانه ها را با سایر عصاره میوه ها و انواع توت ها ترکیب نکنید.

نکته: بهتر است که یک لیوان آب پرتقال یا عصاره سایر میوه ها را یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

 

پیتزا و نوشابه

ترکیب کربوهیدرات ها، پروتئین ها و نشاسته انرژی زیادی را برای هضم خود به بدنتان تحمیل می کند. علاوه بر این، قند در نوشابه حرکات معده را کاهش می دهد. که نتیجه آن سنگینی معده و نفخ است.

علاوه بر این، شکر نمی تواند به روده شما جایی که باید نامحلول باشد، وارد گردد، چون که معده شما کاملا پر است . ترکیبی از این عوامل می تواند منجر به مشکلات معده در صورت مصرف مداوم شما از این غذاها گردد.

نکته: هر یک از غذاهای با قند بالا باید ۱ تا ۱.۵ ساعت پس از غذا مصرف شوند.

 

 نان گندم و مربا

آرد گندم تصفیه شده همراه با شیرینی، شامل مقدار دو برابر  کربوهیدرات است و موجب افزایش سریع گلوکز خون می شود. این امر در یک لحظه آنی سطح انرژی بالایی را برای شما فراهم می آورد و پس از آن خستگی و حالت های روحی بدی ایجاد می گردد.

استدلال دیگری علیه این ترکیب، ناآرامی و اختلال حرکت روده شما است، که ناشی از ترکیب خمیر تخمیر شده ناشی از مخمر و قند است. معمولا نان گندم با مربا و معده خالی توصیه نمی شود.

نکته: نان گندم را با نان گندم کامل جایگزین کنید، به ویژه اگر تخمیر نشده باشد. شما حتی بهتر است از عسل به جای مربا استفاده کنید، زیرا باعث ایجاد نا آرامی روده ای نمی شود و به طور کلی یک محصول سالم تر است.

در پایان به شما توصیه می کنیم پیوستن به برخی از اصول تغذیه ای سالم برای بدن شما واقعا مفید خواهد بود.

 

مطالب مرتبط
10 درمان خانگی تبخال با روغنهای گیاهی

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.