رایج ترین سرطان ها در کودکان از جمله لوسمی لنفوبلاستی حاد یا سرطان خون قابل پیشگیری هستند

0

مطالعات نشان می دهند که رایج ترین سرطان ها در کودکان قابل پیشگیری هستند

بررسی های انجام شده برخی از سرنخ های امیدوار کننده را در مورد شایع ترین علل ابتلای کودکان به انواع سرطان ها ارائه می کنند و لذا محققان به این باور رسیده اند که این بیماری می تواند قابل پیشگیری باشد. طبق داده های به دست آمده، لوسمی لنفوبلاستی حاد (ALL) ترکیبی از یک جهش ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض یک عفونت معمولی است که پس از آنکه کودک اولین سال زندگی خود را تجربه کرد پدیدار می شود.

آمار لوسمی لنفوبلاستی حاد

لوسمی لنفوبلاستی حاد از هر دو هزار کودک ، یکی را مبتلا می کند و مقدار آن در کشورهای ثروتمند حدود ۱ درصد در سال افزایش می یابد. اگر چه دانشمندان قبلا می دانستند که عوامل خطرناک ژنتیکی باعث این بیماری می شوند، این تحقیق امیدهایی را در راستای پیشگیری از این بیماری فراهم آورده است.
مل گریورز از موسسه تحقیقات سرطان لندن در این باره می گوید:

من بیش از ۴۰ سال در مورد لوسمی دوران کودکی تحقیق کرده ام و تا کنون به پیشرفت های زیادی در زمینه زیست شناسی سرطان و درمان آن دست یافته ام.

امروزه حدود ۹۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان قابل درمان هستند.

اما آنچه که همواره در این تحقیقات نادیده گرفته شده است، این است که چرا و چگونه کودکان سالم به یکباره دچار لوسمی حاد می شوند و آیا این بیماری هولناک قابل درمان است یا خیر.
گریورز مجموعه ای بزرگ از مقالات را برای تعیین اینکه چگونه و به چه علت این سرطان شکل می گیرد، مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی، او به مطالعه این موضوع پرداخت که چگونه یک تغییر ژنتیکی در رحم باعث ایجاد چیزی به نام کلون پیش لوسمی می شود.

مطالب مرتبط
۳ ماده اولیه لازم برای درست کردن دهانشویه خانگی

قرار گرفتن در معرض میکروب ها، تهدیدی برای کودکان است

در اولین سال زندگی، کمبود قرار گرفتن در معرض میکروب ها سیستم ایمنی بدن را از یادگیری نحوه برخورد با تهدیدات بیولوژیک باز می دارد و لذا سیستم ایمنی بدن یک کودک نوپا به درستی نمی داند که چگونه با میکروب ها مقابله کند.

در نهایت، در تعداد کمی از موارد، یک عفونت معمولی و ساده باعث جهش دوم و توسعه لوسمی لنفوبلاستی حاد می شود.

او در ادامه سخنانش افزود:

“تحقیقات به شدت نشان می دهند که لوسمی لنفوبلاستی حاد دارای علل بیولوژیکی واضحی است و توسط انواع مختلفی از عفونت ها در کودکان مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می شود لکن علل ابتلا یه این بیماری هنوز به درستی مورد بررسی قرار نگرفته اند.
“این مطالعه تحقیقاتی، نقطه عطفی از ده ها کار است و در نهایت توضیح معتبر ی را در مورد نحوه شکل گیری نوع خاصی از بیماری لوسمی دوران کودکی فراهم می کند.”

امواج الکترومغناطیسی نقشی در ایجاد لوسمی ندارند

وی همچنین افزود: ” برخی از داستان هایی که همواره در مورد علل لوسمی به گوش می رسند، مانند این ادعاها که این بیماری معمولا با قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی یا آلودگی مغناطیسی ایجاد می شوند، بر اساس این تحقیق واقعیت ندارند. ”
گریورز در بررسی خود که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد حیواناتی که از میکروب ها دور بودند و به صورت ایزوله پرورش داده شدند، در هنگام قرار گرفتن در معرض عفونت دچار لوسمی شدند.

او همچنین به بررسی مطالعاتی پرداخت که نشان می دادند کودکان شیرخواره، یا کودکانی که مهد کودک می روند و دارای خواهر و برادر بزرگ تر هستند، کمتر به لوسمی دچار می شوند. مهمترین نکته این است که گریورز معتقد است که با استفاده از این اطلاعات می توانیم از ابتلای کودکان به این نوع از لوسمی ها جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط
با داشتن لوسمی ، چقدر شانس زنده ماندن دارید؟ 

او نتیجه گرفت که بسیاری از موارد لومسی لنفوبلاستی حاد به طور بالقوه قابل پیشگیری هستند.

یک چشم انداز واقع گرایانه ممکن است طراحی یک واکسن پیشگیرانه باشد که اثر محافظتی را در برابر عفونت های طبیعی در دوران پس از زایمان به وجود آورده و کسالت را در جوامع مدرن کاهش دهد.

البته باید توجه داشته باشیم که هنوز نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری وجود دارد و این بررسی احتمالا آخرین مطالعه انجام شده در این عرصه نیست.
آلاسدیر رنکین، از موسسه خیریه خون انگلستان در این خصوص می گوید :

“ما از والدین می خواهیم با مطالعه این بررسی ها نگران نشوند – لوسمی دوران کودکی یک بیماری بسیار نادر است و تنها حدود یکی از هر دو هزار کودک به آن مبتلا می شوند. وی توضیح می دهد.در حالیکه یک سیستم ایمنی قوی در اوایل زندگی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، هیچ چیز در حال حاضر نمی تواند به طور کامل برای جلوگیری از لوسمی دوران کودکی پیشنهاد شود.”

کلام آخر

همانطور که در این مطالعه اشاره شد، عوامل دیگر نیز بر ابتلا به این بیماری موثر هستند که یکی از آن ها شانس است.

کمک به درمان کودکان سرطانی:

انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان کردستان

موسسه غیر دولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور

انجمن امداد به بیماران سرطانی ایران

و

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری “ محک ”

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.