فواید سلامتی چای ترش که لازم است بدانید

چای ترش

0

مطمئناً، شما می دانید که چای فوایدی برای بدن دارد، مخصوصاً چای سبز و سیاه، اما چای دیگری نیز وجود دارد  به نام چای ترش. بله، این چای چیز جدیدی نیست، چای ترش سال هاست که در سرتاسر جهان نوشیده می شود.

اما این چای گیاهی اخیرا در کشورهای غربی محبوب شده است. این چای از گل های هیبیسیوس (hibiscus) بدست آمده است.

با یک بار دم کردن، این گیاه گرمسیری که رنگ روشنی دارد، رنگ قرمز غلیظی به فنجان نوشیدنی شما می دهد. این نوشیدنی مفید هم به صورت گرم و هم سرد مصرف می شود. به گفته امیلی کیل متخصص تغذیه : چای سبز یک نوشیدنی مفید برای مصرف روزانه است فقط باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و مطمئن شوید این نوشیدنی با اهداف سلامتی شما هماهنگ است.

اگر کنجکاو هستید که آیا این گیاه محبوب برای شما سودمند است یا نه، در زیر برخی از فواید آن ذکر شده است:

۱- چای ترش فشار خون را کاهش می دهد

یکی از بزرگترین علت های محبوبیت این گیاه، توانایی آن برای کاهش فشار خون می باشد_تحقیقات متعددی این فرضیه را پشتیبانی می کند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه، افراد بالغ با فشار خون بالا که روزانه سه وعده(۳۷۰ml)  چای ترش نوشیده اند پس از مدتی شاهد کاهش میزان فشار خون خود بوده اند (این یک تحقیق کوچک از ۶۵شرکت کننده بود). دیگر مشاهداتی که از تحقیق در رابطه با چای ترش بدست امده است:

محققان دریافتند که نوشیدن این چای گیاهی میزان سیستولیک و دیاستولیک فشار خون را کاهش می دهد به طور میانگین به ترتیب ۷.۵۸mmHg و ۳.۵۳ mmHg.

جرجیا راندر متخصص تغذیه یاد آور می شود: حتما قبل از روی آوردن به چای سبز به عنوان راه کار درمانی با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصاً اگر از قرص های فشار خون مثل هیدرو کلرو تیازید مصرف می کنید. این چای می تواند میزان سیستولیک فشار خون را تا حد ناایمن کاهش دهد که یک عامل مشکل ساز خواهد بود اگر دارو جهت تنظیم فشار خون مصرف می کنید.

مطالب مرتبط
فواید آب تمشک چیست؟ + ارزش غذایی آب تمشک

۲- کاهش میزان کلسترول وتری گلیسیرید :

از دیگر فواید نوشیدن چای سبز: این گیاه می تواند به نگه داشتن وکنترل کردن میزان کلسترول کمک کند (و سلامت رگهای خونی و قلب) ،به گفته راندر. در یک تحقیق کوچک منتشر شده در مجله پزشکی محققان دریافتند که نوشیدن یک فنجان از چای دو بار در روز به مدت یک ماه میزان کلسترول را کاملاً کاهش می دهد مخصوصاً در بیماران دیابتی_ شامل کلسترول LDL و a.k.a. و میزان تری گلیسیرید در حالی که میزان کلسترول  HDLرو به افزایش است .

۳- کمک به هموار نگه داشتن هضم :

می دانید که هیدراته بودن بدن یک عامل مهم برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی می باشد و چای ترش می تواند میزان هیدراتاسیون بدن را بالا ببرد. این انواع متعدد چای های گیاهی ممکن است به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کند ، به دفع آب و سدیم از بدن، بهبود دفع ادرار نرمال و حرکات روده کمک می کند.

پس اقدام کنید و عامل هیدراته شدن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. به پیشنهاد دکتر راندر توجه کنید:

فقط در مصرف آن زیاده روی نکنید. افراد بالغ نباید بیشتر از دو کوارت (یک کوارت ، یک لیتر است) در روز از این چای بنوشند، کودکان یک کوارت و زنان باردار نباید بیشتر از یک لیتر روزانه مصرف کنند. او اضافه می کند: چون که چای شامل آلومینیوم و منگنز است.

افراط در مصرف منگنز می تواند باعث عوارض جانبی عجیبی مثل سستی و بی حالی شود، طبق CDC و تحقیقات نشان داده که میزان بالای آلومینیوم با بیماری های خاص مثل آلزایمر رابطه داشته است. و از دیگر نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله فیتوتراپیا (تناسب اندام) نشان داده است که زیاده روی در مصرف چای ترش ممکن باعث بیماری کبد در انسان شود . اما تا زمانی که چای ترش را در هر ساعت بیداری ننوشید شما خوب خواهید بود و مشکلی برای سلامت شما پیش نخواهد آمد .

مطالب مرتبط
چای گل راعی را اینگونه درست کنید! بررسی خواص آن

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.