چای حباب دار چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

0

چای حباب دار، یک نوع چای است که اخیرا، محبوبیت فراوانی پیدا کرده و به سرعت در کشور تایوان، رو به گسترش می باشد.در ابتدا فقط در بین دانش آموزان تایوانی محبوبیت داشت اما در حال حاضر، مورد علاقه ی بزگسالان نیز هست. لازم به ذکر است که این چای طعمی سیرین و منحصر به فرد دارد.

چای حباب دار چیست؟

این چای با عناوین دیگری مانند چای شیر، آب بوبا، چای بوبا و چای شیر حباب دار نیز شناخته می شود و نوشیدنی مخصوص کشور تایوان است که بعنوان چای تاپیوکا نیز معروف است چون گلوله های مرواریدی تاپیوکا، جزء اصلی این چای محسوب می شوند.

چای حباب دار حاوی یک چای پایه مانند چای سفید، سبز یا سیاه است که با شیر یا سایر میوه ها مخلوط می شود. از ژله ی میوه ها نیز میتوان استفاده کرد. به این مخلوط میتوانید مقداری یخ اضافه کنید تا صاف و یکدست شود.میوه ها و طعم های مختلفی را می توانید در این چای استفاده کنید. دو نوع پرطرفدار این چای، چای شیر و چای سبز هستند.

انواع چای حباب دار

*چای طعم دار میوه ای: این نوع چای با طعم میوه هایی مانند توت فرنگی، انبه، سیب سبز، لیچ، هندوانه، انگور، آناناس، موزف طالبی و کیوی تهیه می شود.

*چای شیر: بغیر از شیر، از شیرین کننده های غیر لبنی مانند شیر سویاف شیر کم چرب، شیر نارگیل شیر بادام که هم خوشمزه و هم سالم هستند، میتوان استفاده کرد.

*چای مخلوط میوه ای: ترکیبی از میوه ها را در این چای میتوانید استفاده کنید.این نوشیدنی را بعنوان دسر، بعد از غذا استفاده می شود. طبیعت شیرین این چای ، آن را به بیش از ۳۰ کشور و ۸۰۰ فروشگاه در کشور آمریکا آورده است. قبل از اینکه شما درباره ی روند رو به رشد این چای، اطلاعاتی داشته باشید، مهم است که ابتدا همه چیز را درباره ی این نوشیدنی بدانید.

مطالب مرتبط
محصولات بهداشتی ارگانیک و طبیعی مخصوص بانوان

چای حباب دار چه طعم و مزه ای دارد؟

طعم و مزه ی چای حباب دار بطور کامل به طعم میوه یا شربتی که شما انتخاب میکنید ، دارد. طعم دهنده ها می توانند طعمی شیرین، تلخ و یا حتی ترش داشته باشند.

کالری چای حباب دار

تحقیقات نشان می دهد که شیر چای بوبا ، حاوی ۳۰ گرم قند و ۲۹۹ کالری انرژی می باشد.

آیا چای حباب دار مفید است؟

در صورتی که چای مناسبی را انتخاب کنید و از اضافه کردن قند به آن اجتناب کنید ، برای شما مفید خواهد بود.در فروشگاه ها معمولا چای را با شیر غلیظ شده و شکر اضافی به فروش می رسانند که باعث افزایش کالری می شود. با این حال، راه های سالمتری برای تهیه این نوشیدنی وجود دارد بخصوص اگر آن را در منزل خود تهیه کنید.

فواید چای حباب دار

*افزایش انرژی: شکر و کافئین موجود در این چای انرژی زیادی تولید میکند. با توجه به میزان قند بالای این نوشیدنی شما نمیتوانید از آن به راحتب بگذرید اما یک نوع سالمتر با شکر کمتر را میتوانید امتحان کنید.

*تقویت سیستم ایمنی بدن: چای سبز یکی از محبوبترین انواع چای است و حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها مانند کاتچین هاو پلی فنولها میباشد که میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.علاوه بر این اگر از میوه های تازه مانند انبه، توت فرنگی یا کیوی د رچای خود استفاده می کنید ویتامین C مورد نیاز بدن خود را نیز تامین میکنید و این یعنی تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن

*جلوگیری از سرطان: پلی فنلهای موجود در چای سبز حباب دار می تواند اثرات قابل توجهی بر رادیکالهای آزاد شناور بدن شما داشته باشد. این رادیکالهای آزاد می توانند جهش ایجاد کرده و منجر به بیماریهای مزمن و سرطان شوند. بنابراین اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی همیشه یک انتخاب خوب است.

مطالب مرتبط
تردید برای وجود اختلال ADHD (اختلال بیش فعالی) در بزرگسالان

*محافظت از سلامت قلب: رژیم غذایی غنی از کالری و قند، همیشه برای سلامتی قلب و عروق شما مناسب نیست.  آنتی اکسیدانها و ترکیبات ضد التهابی این چای میتواند از ایجاد پلاک در شریان ها محافظت کند و دیواره های رگهای خونی را تقویت کند. توجه داشته باشید اگر این چای را با مقدار زیادی قند مصرف کنید از مزایای سلامتی این چای بهره مند نخواهید شد. شما می توانید انواع سالمتر ی از این چای را در منزل برای خود  تهیه کنید.

چای حباب دار را چگونه تهیه می کنند؟

با درست کردن این چای در منزل، شما طعم خوشمزه و مزایای سلامتی و بهداشتی آن را کسب خواهید کرد.

مواد لازم:

  • یک فنجان تاپیوکای سیاه
  • ۳ عدد چای کیسه ای سیاه
  • ۲ فنجان شیره ی بادام
  • ۱ فنجان عسل
  • ۱/۲ فنجان شکر قهوه ای
  • ۱ قاشق چایخوری اسانس وانیل

طرز تهیه:

۱-آب را جوش آورده و تاپیوکاها را اضافه کنید.

۲-مرتب بهم بزنید تا حدود ۱۵ دقیقه بجوشد.

۳-حرارت را خاموش کرده و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا تاپیوکاها ۱۰ دقیقه درون ظرف بمانند.

۴-عسل را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و روی حرارت ملایم گذاشته تا شربت رقیقی به دست آید.

۵-ظرف دیگری را آب کرده و بجوشانید و چای کیسه ای را به مدت ۵ دقیقه درون آب جوش قرار دهید.

۶-تاپیوکاها را از ظرف بیرون بیاورید و با شربت عسل مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه آن را به کناری بگذارید.

۷-شربت را درون لیوان بریزید.

۸-چای، شیر، شکر قهوه ای و اسانس وانیل را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

۹-این مخلوط را به لیوان حاوی تاپیوکاها اضافه کرده و نوش جان کنید.

نکاتی برای داشتن یک چای سالم

  • مصرف نکردن شکر
  • اضافه نکردن شیر تازه و کم چرب
  • استفاده از میوه های تازه
  • اجتناب از مصرف شربتهای طعم دار به منظور کاهش کالری
  • جایگزین کردن شیر غلیظ با شیر بادام
  • استفاده نکردن از تاپیوکا به منظور محدود کردن مصرف کالری
مطالب مرتبط
خانمها با این راهکارها می توانند از چربی های شکم خداحافظی کنند

عوارض جانبی چای حباب دار

با توجه به مواد تشکیل دهنده ی این چای، برخی عوارض جانبی وجود دارد. این عوارض شامل:

*افزایش وزن: مضرف منظم چای حباب دار سبب افزایش وزن می شود مخصوصا اگر شربتهای طعم دارف شیر شیرین یا تاپیوکا را ترکیب کنیم، کالری مصرفی شما از ۳۵۰ هم خواهد گذشت و سبب چاق شدن شما می گردد.

*دیابت: با توجه به سطح بالای قند و این واقعیت که تاپیوکا، اساسا کربوهیدرات ساده ای است، این نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمیشود.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.