باکتری‌ ها باعث افزایش چربی‌ اطراف شکم هستند نه ژن‌ ها یا رژیم غذایی

0

چربی‌ اطراف شکم  – به خوبی می‌ دانیم که ریز اندامگان همزیستِ [microbiota] روده، نقش مهمی را در ساماندهی سلامتی و به خصوص ذخایر چربی ایفا می‌ کنند. اما فرآیندهایی که ساختار چربی معین شده توسط عوامل ژنتیکی و محیطی نظیر رژیم غذایی را تحت تأثیر قرار می‌ دهند، تا چه حد مؤثر هستند؟

باکتری ها و چربی‌ اطراف شکم

به گزارش وردنگار – در حال حاضر اکثر شواهد، نشان دهنده اهمیت مجموعه‌ ای از باکتری‌ ها در جوانب مختلف سلامتی ما است که در روده‌ ها یافت می‌ شوند و معمولاً با عنوان «ریز اندامگان همزیستِ روده» شناخته می‌ شوند.

حتی نشریه‌ ای نیز از باکتری‌ های روده با عنوان «ارگان [اندام] فراموش شده» یاد می‌کند، چرا که آنها بسیار فعال بوده و فرآیند های شیمیایی آنها به روش‌ های متعددی بر متابولیسم بدن تأثیر می‌ گذارد.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه کینگز لندن در انگلستان بر آن شدند تا بررسی دقیق‌ تری روی اثرات فعالیت باکتری روده و به خصوص رابطه آن با افزایش وزن و توزیع چربی در بدن داشته باشند.

برای انجام آن، دانشمندان متابولوم مدفوع دوقلوها را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند که چگونه فرآیندهای شیمیایی درون روده‌ ها، بر توزیع چربی‌ و به خصوص تجمع آنها به دور کمر تأثیر می‌ گذارد. (متابولوم، مجموعه‌ای از ملکول‌ ها یا «متابولیت‌ها»ی تولید شده توسط فرآیند متابولیک خاص)

چربی‌ اطراف شکم ، عامل خطر افزایش بیماری‌ های متابولیک از جمله چاقی و دیابت تلقی می‌شود.

در خلال این پژوهش، سرپرست گروه کریستینا مِنی و تیمش موفق به تهیه پایگاه اطلاعاتی شدند که نشان می‌ داد باکتری روده با متابولیت‌ ها مرتبط است. همچنین آنان پاسخ سؤال «آیا فرآیندهای شیمیایی داخل روده بیشتر تحت تأثیر خصوصیت‌ های ژنتیکی هستند یا انتخاب‌ های غذایی؟» را یافتند.

مطالب مرتبط
بیماری های ریه چیست؟ بررسی انواع آن

در حال حاضر یافته‌ های آنان در مجله Nature Genetics منتظر شده است.

مِنی اظهار داشت: «به راستی این پژوهش دانسته‌ های ما از خوردنی‌ ها، نحوه فرآوری آن در روده و رشد چربی‌ در بدن و همچنین ایمنی و التهابات را افزایش داد. با بررسی متابولوم مدفوع، قادر بر این هستیم که یک تصویر فوری، هم از سلامتی بدن و هم از فرآیند های پیچیده‌ ای که در روده اتفاق می‌ افتد، تهیه کنیم.»

مکانیزم‌ های روده توسط رژیم غذایی کنترل می‌شود، نه ژن‌ ها

مِنی و همکارانش ابتدا نمونه‌هایی از ۷۸۶ دو قلو جمع‌ آوری کردند که ۹۳.۴ درصد آنها زن بوده (و توسط دفتر دو قلو های انگلستان Registry TwinsUK به کار گرفته شده بودند) و ۱۱۱۶ متابولیت را مورد بررسی قرار دادند.

بررسی‌ها نشان داد که تنها ۱۷.۹ درصد فرآیندهای روده، تحت تأثیر عوامل ژنتیکی قرار می‌ گیرند. در مقابل ۶۷.۷ درصد این مکانیزم‌ ها توسط عوامل محیطی، به خصوص رژیم غذایی کنترل می‌شود.

پژوهشگران خاطر نشان کردند که این یافته‌ ها دلگرم‌ کننده هستند چرا که نشان می‌دهند قادر به تغییر فرآیند های روده هستیم که آن را در مسیر سالم‌تری قرار داده و با ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود، به سادگی مانع انباشته شدن چربی‌ اطراف شکم بشویم.

پروفسور تیم اسپکتور، سرپرست گروه پژوهشی دوقلو ها در دانشگاه کینگز لندن اظهار داشت: «این پروژه هیجان‌ انگیز در رابطه با دوقلوها، اهمیت سلامتی و وزن هزاران ماده شیمیایی که در واکنش به غذا توسط میکروب‌های روده تولید می‌شوند را نشان می‌ دهد.»

یافته‌های پژوهش حاکی از «خبرهای خوبی» است

علاوه بر این ها، پژوهشگران یک پایگاه اطلاعاتی جهت تشریح متابولوم‌ های مدفوع و همچنین باکتری روده در تعامل با انواع مواد شیمیایی را ایجاد کردند. آنان امیدوارند که این دانش به پژوهش‌ های آتی در رسیدن به درک بهتر چگونگی تأثیرات ریزاندامگان همزیستِ روده بر سلامت بدن کمک کند.

مطالب مرتبط
اگر دیابت دارید، عصاره سویا هندی (Indian kudzu) کلیه های شما را سالم نگه می دارد

آنان اضافه کردند که در پژوهش‌ های آینده ممکن است حتی مواد شیمیایی که می‌ تواند فرآیند های شیمیایی در روده‌ها بهبود بخشد، مجزا شود. همانطور که پروفسور اسپکتور خاطر نشان می‌ کند: «دانستن این که (فرآیند های شیمیایی در روده) عمدتاً بوسیله خوردنی‌ ها کنترل می‌ شود تا ژن‌ ها، خبر بسیار خوبی است و روش‌ های بسیاری را برای استفاده از غذا بعنوان دارو پیش روی ما قرار می‌ دهد.»

وی اظهار داشت: «در آینده … مواد شیمیایی (که به سلامت متابولیک ما کمک می‌ کند) را می‌ توان در توالت‌ های هوشمند یا بعنوان دستمال توالت هوشمند استفاده کرد

سرپرست پژوهشگران، یونس زیرر نیز شرح می‌ دهد که دانستن عوامل تغییر دهنده فعالیت ریزاندامگان همزیستِ روده، کمک بزرگی به افزایش درمان‌ های بهتر برای جلوگیری از شرایطی چون چاقی و دیابت است.

زیرر شرح داد: «این دانش جدید به این معناست که ما می‌ توانیم محیط روده را مجزا کرده و از زاویه جدیدی با چالش چاقی مواجه شویم که با عوامل قابل تغییری نظیر رژیم غذایی و میکروب‌ های درون روده مرتبط است. این کار هیجان انگیز است چرا که برخلاف ژن‌ های ما و خطر ذاتی تولید چربی‌ اطراف شکم ، میکروب‌ های روده می‌ توانند با پروبیوتیک‌ها، با دارو‌ها یا با رژیم‌ های غذایی دارای فیبر بالا اصلاح شوند [متغیر باشند].»

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است


بیشتر بدانید:

مطالب مرتبط
تاثیرات چشمگیر زردچوبه بر روی سلامتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.