علل، درمان و رفع مزه شیرین در دهان

0

شیرین بودن دهان: علل، درمان و رفع مزه شیرین در دهان

خوردن غذاهای شیرین می تواند، موقتا طعمی شیرین در دهان ایجاد کند. با این حال، یک طعم ماندگار شیرین در دهان می تواند نشانه ای از وضعیت جدی تر باشد.

طعم شیرین در دهان می تواند نشانه ای از مشکل تنظیم قند خون در بدن باشد که ممکن است به دلیل دیابت ایجاد گردد. همچنین تعدادی از علل احتمالی دیگر وجود دارد که هر یک نیاز به مراقبت ویژه دارد.

علل طعم شیرین در دهان

اگر به طور مداوم، طعم شیرین در دهان را احساس کنید، می تواند ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد. این شرایط می تواند جدی باشد و اغلب به مراقبت پزشکی نیاز دارد، بنابراین برای تشخیص مناسب، مراجعه به پزشک ضروری است.

دیابت

دیابت علت شایع طعم شیرین در دهان است. دیابت بر چگونگی استفاده بدن از انسولین تاثیر می گذارد، که تأثیر مستقیم بر توانایی بدن برای کنترل قند خون دارد.

دیابت کنترل نشده می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. دیابت بعضی اوقات می تواند طعم شیرین در دهان ایجاد کند و اغلب با علائم دیگر همراه است.

علائم دیگر عبارتند از:

  • تاری دید
  • تشنگی بیش از حد
  • ادرار بیش از حد
  • خستگی شدید
  • کتواسیدوز دیابتی

دیابت همچنین ممکن است یک عارضه جدی به نام کتواسیدوز دیابتی ایجاد کند. این زمانی  اتفاق می افتد که بدن نمی تواند برای سوخت، از شکر استفاده کند و به جای آن از چربی استفاده می کند. این باعث می شود که ترکیبی اسیدی به نام کتون در بدن تبدیل شود.

کتون های اضافی در بدن می توانند بوی شیرین و میوه ای در دهان ایجاد کنند. کتواسیدوز دیابتی ممکن است علایم دیگری را شامل شود:

  • تشنگی شدید
  • گیجی
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی عضلات شکم
مطالب مرتبط
نحوه مصرف نیترازپام ( Nitrazepam ) + عوارض و تداخلات دارویی

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

افرادی که دارای رژیم های با کربوهیدرات کم، هستند ممکن است دریابند که طعمی مشابه طعم میوه و یا طعم شیرین در دهانشان احساس می کنند. کربوهیدراتها یک منبع معمول سوخت در بدن هستند و بدون آنها بدن سعی می کند از چربی بیشتر استفاده کند.

این فرایند کتوز نامیده می شود و باعث ایجاد کتون ها در جریان خون می شود و طعم شیرین در دهان احساس می شود.

هر کسی که رژیم غذایی بدون کربوهیدرات و یا با کربوهیدرات پایین دارد، باید از متخصص تغذیه و یا متخصص مراقبت های بهداشتی راهنمایی بگیرد. مشاوره می تواند به جلوگیری از ایجاد کتونهای مضر در بدن فرد کمک کند.

عفونت ها

برخی از عفونت های باکتریایی می توانند طعم شیرین در دهان ایجاد کنند. عفونت هایی که روی راه های هوایی و تنفسی تاثیر می گذارد، می توانند به نحوی بر روی مغز که به حس های طعم پاسخ می دهد، تاثیر بگذارد.

حتی عفونت های ساده، مانند عفونت سرماخوردگی، آنفلوانزا یا سینوزیت، ممکن است سبب افزایش میزان گلوکز در بزاق شود. گلوکز یک نوع شکر است، بنابراین ممکن است طعم شیرین در دهان ایجاد شود.

آسیب عصبی

آسیب عصبی همچنین می تواند طعم شیرین در دهان را ایجاد کند. افراد مبتلا به تشنج یا سکته مغزی ممکن است نارسایی حسی را تجربه کنند. این می تواند بر حواس آنها، از جمله طعم و بو، تاثیر بگذارد.

نتیجه این آسیب پیچیده است و ممکن است در هر مورد متفاوت باشد. در بعضی موارد، ممکن است مردم طعم شیرین در دهان خود را نداشته باشند، و یا گاهی این احساس را درک کنند.

بیماری ریفلاکس معده به مری

برخی از افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز شکایت دارند که طعم شیرینی در دهان آنها وجود دارد. این به علت اسیدهای گوارش است که به مری و در نهایت دهان وارد می شود. این طعم بیشتر در پشت دهان ایجاد می شود. کنترل GERD با تغذیه و تغییر سبک زندگی، علائم را کاهش می دهد.

مطالب مرتبط
کوکی برگی شکل ترکیه ای، مناسب برای پذیرایی در کنار چای تازه

بارداری

بارداری یکی دیگر از علل احتمالی طعم شیرین در دهان است. بارداری باعث تغییر در سطح هورمونهای زنانه و سیستم گوارش می شود، که هر دو می توانند طعم و بو را تحت تاثیر قرار دهند.

زنان باردار ممکن است طعم شیرین یا فلزی ناشناخته را در دهان حس کنند. علت اصلی این عارضه هم می تواند وضعیت دیگری مانند GERD یا دیابت حاملگی باشد، بنابراین هر زنی که تغییرات مداوم در طعم را تجربه می کند باید با پزشک صحبت کند.

داروها

بعضی از داروها ممکن است برای طعم شیرین در دهان نیز مورد سرزنش قرار بگیرند. داروهای شیمی درمانی اغلب این احساس را در فرد ایجاد می کنند.

این یک عارضه جزئی از داروهایی است که برای بیماری های جدی مورد استفاده قرار می گیرد، اما پزشکان هنوز هم می خواهند بررسی کنند و مطمئن شوند که کدام داروها هستند که باعث بروز این عارضه می شود.

سرطان ریه

سرطان ریه علت غیرطبیعی طعم شیرین در دهان است، اما نباید نادیده گرفته شود. به ندرت، تومورهای ریه و دستگاه تنفسی میتوانند سطوح هورمونهای فرد را افزایش دهند و حس چشایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

راه حل های رفع طعم شیرین در دهان

برخی از علل بروز طعم شیرین در دهان به طور مستقیم، بر سیستم های تنفسی و بویایی تاثیر می گذارند، در حالی که دیگران بر روی هورمون ها یا سیستم عصبی تاثیر می گذارند.

معمولا پزشک علاوه بر آزمایش های تشخیصی، معاینه فیزیکی را انجام می دهد. آنها همچنین از یک فرد در مورد تاریخچه پزشکی و یا هر نوع داروئی که مصرف می کنند می پرسند.

تست های احتمالی عبارتند از:

  • آزمایش خون برای بررسی عفونت باکتری یا ویروسی، سطح هورمون و سطح قند خون
  • سی تی اسکن یا MRI برای بررسی علائم سرطان
  • بررسی آسیب عصبی و آزمایش پاسخ عصبی
  • یک اندوسکوپی برای بررسی علائم اختلالات گوارشی
مطالب مرتبط
هشدار دانشمندان برای کم خوابی در جوامع مدرن

هنگامی که علت طعم شیرین در دهان، غیرمعمول تعیین می شود، پزشکان به شخصی کمک می کنند تا یک طرح درمانی پیدا کند تا علائم خود را کاهش دهد.

درمان بستگی به علت دارد. به عنوان مثال، فرد مبتلا به دیابت ممکن است از درمان با انسولین، ورزش، و یک رژیم غذایی سالم می تواند علائم را کاهش دهد، اما فردی با عفونت تنفسی ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد. بهتر است در مورد پرونده تان با دکتر صحبت کنید.

حرف آخر

تجربه یک طعم شیرین و غیرقابل توصیف در دهان فقط برای یکبار، معمولا باعث نگرانی نمی شود. با این حال، اگر طعم شیرین در دهان، به صورت مکرر در شما ایجاد می شود، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید. تشخیص درست بهترین راه برای درمان زودرس بیماری و پیشگیری از عوارض جدی است.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی سایت وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.