چگونه از استرس رها شویم؟

0

گمان می‌کنم شمایی که در حال مطالعه‌ی این متن هستید نیز از جمله کسانی باشید که در زندگی‌شان درگیر استرس و انواع مشکلات اند، چه مشکلات مالی، چه مشکلات خانوادگی، چه مشکلات شخصی و چه هر موردی دیگر که بتوان نام‌اش را مشکل نهاد. اما اگر خوب به زندگی نگاه کنید، می‌بینید که اکثر قریب به اتفاق مشکلات‌تان ناشی از گلایه از وضع موجود، راضی نبودن به آن و به دنبال یک وضعیت ایده‌آل بودن است.

مدام در ذهن‌تان است که این کار را انجام ندهید، آن کار را انجام دهید، کارهای بیش‌تری انجام دهید، وقت‌تان را نکشید و … . اما آیا تا کنون به طور عمیق به این مورد فکر کرده‌اید که برای هر یک از من و شما چه اتفاقی افتاده که این چنین دل در انجام کارهای غیر ضروری بسته‌ایم و سرمان را با امور غیر لازم گرم کرده‌ایم؟ تا کنون به این مورد اندیشیده‌اید که هر یک از من و شما را چه شده که برخی از وقایع بی اهمیت و یا کم اهمیت زندگی می‌توانند چنین بر روی‌مان تأثیر بگذارند و ما را درگیر استرس کنند؟ بیایید یک بار هم که شده رها شویم، آزاد شویم از هر آن چه که موجب اضطراب و نگرانی و استرس می‌شود.

دلیل استرس و نگرانی‌مان چیست؟

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، دنیای ثباتی‌ها و هستن‌ها نیست بلکه دنیای شدن و تغییر و تبدل است. هر لحظه می‌رود و جای خود را به لحظه‌ای دیگر می‌دهد. همین مورد است که هیچ‌گاه خوشایند انسان نیست و دقیقاً همین مورد است که موجب استرس و نگرانی در انسان می‌شود، زیرا انسان به دنبال نشاندنِ ثبات و نظم و موارد از این قبیل در دنیایی است که با هر گونه نظم و ثبات بیگانه است. از این روست که انسان نمی‌تواند در این کار، یعنی در تحمیل ثبات و نظم به جهان، موفق شود و همین موفق نشدن‌اش است که استرس و نگرانی را برای او به همراه دارد.

در واقع زندگی ایستا نیست، بلکه به مانند یک رود جاری است. خودِ همین جاری بودن‌اش است که می‌تواند هم جذاب‌اش سازد و هم غیر جذاب. از آن رو جذاب است که ثابت نیست و می‌تواند هر لحظه چیزی جدید به ما نشان دهد. اما از آن رو غیر جذاب است که ما انسان‌ها به دنبال ثابت بودن‌اش هستیم، اما نمی‌توانیم به مقصودمان دست یابیم.

رهایی از استرس و نگرانی

با توجه به آن چه که گفته شد، می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از استرس فارغ بودن از همه چیز است. در واقع هر یک از ما بایستی با خود بگوییم که زندگی جاری و سیال و نا ثابت است، ما را با چیزهای ثابت چکار؟

 در چنین دنیایی نباید در پی چیزهای ثابت بود، نباید در برابر بی‌ثباتی مقاومت به خرج داد. هر یک از من و شما بایستی خویشتن را با این نوع زندگی سازگار کنیم. یعنی صرفاً به لحظه‌ای که در ان هستیم بیندیشیم و نه به گذشته و آینده. باید سعی‌مان برآن باشد که زیبایی و شکوه هر لحظه را با عمق وجود درک کنیم و فارغ باشیم از هر آن چه که ورا و فرای لحظه‌ی حال است. برای این کار:

  • تمام توجه و تمرکزمان را معطوف به لحظه‌ای کنیم که در آن هستیم. هیچ در اندیشه‌ی لحظه‌ای که گذشت و لحظه‌ای که خواهد آمد نباشیم.
  • تمام توجه و تمرکزمان را معطوف به مکانی کنیم که در آن‌جا قرار داریم. هیچ به فکر مکانی خارج از آن مکان نباشیم.
  • سعی کنیم ذهن‌مان را آرام کنیم و صرفاً احساسی را ذی‌قیمت بدانیم که مربوط به لحظه‌ی حال است. ذهن‌مان را با احساسات مربوط به گذشته و آینده آزار ندهیم.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

مطالب مرتبط
7 اشتباه فاحش روابط اجتماعی برای نفرت انگیز شدن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.