کلاس بندی مرسدس بنز – قسمت دوم

0

کلاس بندی مرسدس بنز – قسمت دوم

بنز  در دهه نود تصمیم گرفت نامگذاری و مدل بندی اتوموبیل های خود را استاندارد کند و برای تمام کلاسهای اتاقی که در این دهه نسل جدیدشان معرفی می شد اجرا شود. این شیوه نامگذاری و کلاس بندی تا امروز همچنان ادامه دارد.

  • کلاس A خودرویهاچ بک کوچک است.

  • کلاس B خودرویMPV کوچک است.

  • کلاس C خودروی سدان کوچک خانوادگی است.

  • کلاس S خودروی سدان بزرگ لوکس است.

  • کلاس G خودرویSUV بزرگ است. کلاس G نزدیک به ۳۰ سال است که روی خط تولید است.

  • کلاس GL خودرویSUV بزرگ است.

  • کلاس E خودروی سدان متوسط است.

  • کلاس GLK خودرویSUV کوچک است.

شیوه جدید کلاس بندی مرسدس

۱-  ترکیب یک تا سه حرف جهت مشخص کردن کلاس اتاق که این حروف قبل از عدد نماینده حجم موتور قرار میگیرند.
۲-  ترکیب سه شماره جهت مشخص کردن حجم موتور که مطابق سنت مرسدس این شماره نماینده حجم موتور تقسیم بر عدد ۱۰ می باشد.
۳-  ذکر کردن مشخصات خاص جهت شناسائی مدل خاص در بین هم کلاسان خودش بوسیله ترکیب حروف یا کلمات بعد از عدد نماینده حجم موتور
۴-  تخصصی تر کردن کلاس بندی اتاق ( به دلیل تولید گونه های جدید اتاق در شرکت ) و همچنین تخصصی تر کردن کدهای شاسی

طریقه کلاس بندی اتاقها و قوانین مربوطه

در این شیوه جدید کلاس اتاق خودرو بوسیله ترکیب ۱ تا سه حرف در سمت چپ مشخص میشود ( به این موضوع که حروف بر خلاف کلاسهای قبلی قبل از عدد نماینده حجم موتور قرار میگیرند دقت کنید                                      .          به این ترتیب که برای کلاسهای اتاق اصلی و کلاسهای اتاقی که قبلا” موجود بودند از یک یا دو حرف و برای گونه های مشتق شده ( گونه هائی که بر مبنای یکی از کلاسهای اتاق اصلی بوجود آمده اند یا از ترکیب دو گونه اتاق اصلی ساخته شده اند ) یک حرف به تعداد یک یا دو حرف قبلی اضافه میشود.
کلاسهای اتاق اصلی عبارتند از کلاس اتاقهائی که یا قبلا” به همین صورت موجود بوده اند ( نظیر S و یا خود بنیان گذار این سبک اتاق در محصولات مرسدس هستند ( نظیر کلاسهای A و B و R  )
کلاسهای اتاق اصلی از دهه نود (سال ۱۹۹۴ ) تا پایان دهه جاری ( تا سال ۲۰۱۰ )عبارتند از این کلاسها :
۱- کلاس A شامل سری شاسی های W168 و W169
۲- کلاس B شامل سری شاسی W245
۳- کلاس C مخفف ( Compact )  شامل سری شاسی های W202-W203-W204
۴- کلاس E مخفف  ( Economic )  شامل سری شاسی های W210-W211-W212
۵- کلاس S مخفف ( Special )  شامل سری شاسی های W140-W220-W221  در مورد کلاس S کد بندی به این صورت پس از سال ۱۹۹۴ اجرا شد به همین دلیل W140 بعد از سال ۱۹۹۴ با کد بندی جدید اتاق شناسائی میشود .
۶- کلاس SL  مخفف     (Sport Large ) شامل سری شاسی های R129-R230  در مورد SL هم نظیر S بدلیل کد گذاری جدید پس از سال ۱۹۹۴ R129 با کد بندی جدید اتاق شناسائی میشود.
۷- کلاس CL  مخفف (Cupe Large ) شامل شاسی های W140-C215-W216  مجددا” W140 های پس از ۹۴ با کدبندی جدید شناسائی میشوند…ضمنا” این شاسی با شاسی W140 کلاس S مشترک است.
۸- کلاس G  مخفف (Gland ) فقط شامل شاسی W463
۹- کلاس M  مخفف (Midsized body on frame ) شامل شاسی های W163-W164
۱۰- کلاس R شامل شاسی W251

۱۱- کلاس لیموزین میباخ شامل شاسی W240  این کلاس که بزرگترین و لوکس ترین مرسدس ساخته شده تا کنون میباشدجهت ادای احترام به ویلهلم میباخ یکی از مهندسین بسیار قدیمی شرکت کلاس میباخ نامیده میشود. به سبب وجود فقط یک موتور در این کلاس حجم موتور قید نشده و طول خودرو برحسب سانتیمتر بر عدد ۱۰ تقسیم شده و بعد از کلمه میباخ قرار میگیرد نظیر میباخ ۵۷ یا میباخ ۶۲ .

کلاسهای مشتق شده اتاق شامل سری های زیر ( از سال ۹۴ تا سال ۲۰۱۰ ) میشود :
۱۲- کلاس CLS  این کلاس سدانی است که از کوپه های CL مشتق شده و حرف S به همین علت به آن اضافه شده  شامل سری شاسی W219
۱۳- کلاس CLK  این کلاس هم مشتق شده از CL اصلی است و شامل اتاقهای کوپه و کانورتیبل است ( حرف K معرف Kurz جهت نمایش دادن کوچکتر بودن نسبت به CL اصلی است ) شامل سری شاسی های W208-W209
۱۴- کلاس SLK  این کلاس مشتق شده از SL اصلی است منتهی ابعاد کوچکتر از SL اصلی ( حرف K معرف کلمه آلمانی KURZ که به معنای کوچک است هم همین علت به آن اضافه شده ) شامل سری شاسی های R170-R171
۱۵- کلاس SLR  این کلاس مشتق شده از SL اصلی با این تفاوت که از نظر فنی گونه خیابانی یکی از خودروهای مسابقه ای مرسدس محسوب میشود و حرف R معرف خیابانی بودن آن است ، شامل شاسی C199
۱۶- کلاس GL  این کلاس مشتق شده از کلاس G که یک کلاس بیابانی است و حرف L به سبب لوکسی بیشتر به آن اضافه شده است ، شامل سری شاسی X164
۱۷- کلاس GLK  این کلاس مشتق شده از GL و به سبب کوچکتر بودن از آن دارای حرف K میباشد ، شامل سری شاسی GLK میباشد ( ایده تولید این خودرو مربوط به خود مرسدس نمیباشد و ساخت شاسی آن بوسیله یک فرد و برمبنای شاسی W204 کلاس C برای اولین بارصورت گرفته و به همین دلیل نام شاسی GLK میباشد )
۱۸- کلاس ML که مشتق شده از M اصلی است و به دلیل لوکسی بیشتر با نام ML نامگذاری شده ضمنا” امروز M اصلی دیگر تولید نمیشود و کلیه M کلاسها ML هستند و نتیجتا” ML را با همان نام M میشناسند.
حجم موتور در تمامی این کلاسها به همان صورت تقسیم بر عدد ۱۰ و به صورت سه رقمی پس از حروف کلاس اتاق ذکر میشود. همچنین محدودیت در مورد حجم موتور و تعداد سیلندرهای یک کلاس وجود ندارد.
ضمنا” بسیاری از موتورها با شماره های یکسان در کلاسهای مختلف در حقیقت یک موتور هستند ( فقط ممکن است تنظیم موتور برای آن کلاس خاص با کلاسهای دیگر اندکی تفاوت داشته باشد ) مثلا” موتور در این پنج مدل خودرو یکی است C350 و E350 و S350 و CLS350 و ML350

جهت ذکر کردن مشخصات ویژه یک مدل در یک کلاس خاص از ترکیب حروف یا کلمه بعد از عدد نماینده حجم موتور استفاده میشود مثل L که به معنای طول بیشتر برای یک مدل خاص میباشد و SL500 نماینده یک مرسدس کلاس S با حجم موتور ۵ لیتری منتهی با بدنه ای با طول بیشتر از S500 استاندارد میباشد.
یا وجود کلمه ۴Matic  به معنای سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ ، وجود کلمه Kompressor که در بعضی مدلها فقط به صورت مخفف K بعد از عدد نماینده حجم موتور قید میشود نماینده سیستم سوپرشارژ ( با توربو شارژ اشتباه نگیرید ) برای موتور است نظیر C200K که نماینده موتور ۲ لیتری سوپرشارژ برای کلاس C است.
بعد از دهه نود به سبب انژکتوری شدن تمام خودروهای بنزینی حرف E دیگر قید نمیشود.
جهت نمایش خودروهای دیزلی بعد از دهه نود پس از عدد نماینده حجم موتور از سه کلمه CDI به اتفاق هم استفاده میشود ( به سبب توربو دیزل شدن موتورهای دیزل مرسدس بعد از دهه نود کلمه D به CDI تغییر کرد )

جهت نمونه های ویژه و تیونینگ شده در هر سری حروف AMG قید میشود ( به سبب تملک کامل کمپانی تیونینگ   AMG  بعد از دهه نود بوسیله مرسدس خودروهای ویژه خود در هر سری را بوسیله AMG تیونینگ کرده و به صورت استاندارد شرکتی از طریق شبکه فروش خود شرکت به فروش میرساند. ضمنا” به دلیل اینکه AMG از یکی از موتورهای هشت یا ۱۲ سیلندر خود را برای هر سری استفاده میکند و از موتورهای استاندارد مرسدس استفاده نمیکند شیوه کد بندی حجم موتور به صورت دو رقمی یعنی حجم موتور تقسیم بر عدد ۱۰۰ میباشد نظیر S63 AMG که نماینده یک مرسدس تیونینگ شده کلاس S با موتور ۶٫۲ لیتری یا C55 AMG که نماینده یک مرسدس کلاس Cتیونینگ شده با موتور ۵٫۵ لیتری هشت سیلندر میباشد .
 همان طور که می بینید طریقه کد بندی شاسی ها هم تقریبا” به مقدار زیادی مرتب تر شده و مثلا” برای کلاس C شاسی های  W202-3-4 به ترتیب قدمت و زمان ساخت شاسی کد گذاری شده اند یا در مورد کلاس S شاسی های W220-1 همین ترتیب را دنبال میکنند. ضمنا” سعی میشود که شاسی برای مدل های مختلف با حروف تخصصی تر کد گذاری بشه…نظیر R یا   X  یا  C

 

مطالب مرتبط
نوکیا 8 سیکورو پرچمدار فنلاندی ها برای سال 2018

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.