دانشمندان نمی دانند که چرا صدها کوسه در حال استراحت به دور هم گرد آمده اند

0

دانشمندان نمی دانند که چرا صدها کوسه استراحت کننده به دور هم گرد آمده اند

کوسه استراحت کننده : به طور ناگهانی، صدها کوسه استراحت کننده (Cetorhinus maximus) در گروه های عظیم ظاهر شده اند و این امر برای دانشمندان به یک رمز و راز عظیم تبدیل شده است.

هنگامی که محققان در تلاش بودند تا نهنگ های ناپدید شده ای را که در شمال اقیانوس اطلس می زیستند و در معرض خطر  انقراض قرار داشتند پیدا کنند، به ناگاه با چیز عجیب و غریبی برخورد نمودند.

در بین سال های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۳، این محققان در بررسی های هوایی خود، صدها کوسه در حال استراحت را مشاهده نمودند که در گروه هایی در تعداد ۳۹۸ تایی یا بیشتر دور هم جمع شده بودند گویی در حال گرفتن حمام آفتاب بودند.

این منظره برای دانشمندان به شدت گیج کننده بود، زیرا این نوع از کوسه های غول آسا که دومین ماهی بزرگ جهان به حساب می آید معمولا به صورت کاملا انفرادی زندگی می کنند.

علاوه بر این، حدود ۹۰ درصد از وقت خود را در زیر آب صرف می کند و کمتر پیش می آید که در سطح آب مشاهده شوند.

هنگامی که کوسه های استراحت کننده خود را به سطح آب می رسانند، یا دوست دارند تنها باشند و یا این که در گروه های خیلی کوچک به استراحت بپردازند.

محققان گزارش دادند از هر ۱۰، هزار مورد ثبت شده، ۹۹ درصد از گروه های کوسه های در حال استراحت از هفت عدد کوسه یا تعداد کمتری تشکیل شده بودند.

با این حال، مطالعه جدید نشان داده است که در ده مورد، این کوسه های در حال استراحت، در گروه های غیر عادی به دور هم جمع شده بودند.

در حالی که هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا این کوسه ها چنین رفتاری را گه گاه از خود بروز می دهند اما این کاری است که هراز چند گاهی کوسه ها انجام می دهند و برخی از محققان آن را به  جفت گیری، تغذیه و یا حفاظت از خود نسبت داده اند.

مطالب مرتبط
تویوتا از نسخه سایه شب کمری و هایلندر رونمایی کرد

بزرگ ترین گروه کوسه های در حال استراحتی که تا کنون رویت شده به سال ۲۰۱۳ در ساحل جنوبی نیو انگلند باز می گردد که چند سر نخ حیاتی را در رابطه با این اجتماعات در اختیار محققان قرار داد.

نویسنده، لئون کرو، متخصص زیست شناسی مرکز علوم دریایی ساحل شرقی نیویورک، در مصاحبه با نشنال جئوگرافی اذعان داشته است که در این مورد ۱،۴۰۰ کوسه استراحت کننده در حال تغذیه از زئوپلانکتون بودند.

مطالعات او نشان داد که هر چه تعداد این کوسه ها ی استراحت کننده بیشتر باشد کششی که به سبب باز کردن دهان شان برای بلعیدن زئوپلانکتون ها ایجاد می شود کاهش خواهد یافت و او علت اجتماع مرموز این کوسه ها را در همین امر نهفته می بینید.

علاوه بر این، با این کار، کوسه های استراحت کننده می توانند در هنگام تغذیه از هدر رفتن انرژی مورد نیاز خود جلوگیری کنند.

اما با وجود این که به اطلاعات بیشتری برای حل این مورد مرموز نیاز است داده های هوایی نمی توانند چندان کمکی به محققان کنند.

کرو، با اشاره به چگالی پلانکتون ها، بیان داشت که:

“دیدن این کوسه های در حال استراحت در گروه های عظیم بسیار جالب است، اما ما هیچ چیزی در مورد شرایط محیطی اطراف آن ها نمی دانیم. “

مشکل این است که اگر دانشمندان بیش از حد به این کوسه ها نزدیک شوند، می توانند رفتار طبیعی این موجودات را تغییر دهند.

هم اکنون با توجه به این که کوسه استراحت کننده یک گونه در خطر انقراض هستند دانشمندان در تلاشند تا تمهیدات لازم را جهت بررسی این رفتار کوسه ها فراهم آورند و بتوانند آن ها را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهند.

اختصاصی سایت وردنگارهر گونه کپی برداری با ذکر نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
فرمول 1 مرسدس بنز 2017

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.