لازم نیست « کاملاً گیاه‌ خوار » باشید تا مزایای گیاه‌ خواری را بدست بیاورید

0

گیاه‌ خواری – بر اساس جدیدترین اطلاعات بدست آمده، یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی و مصرف کم ‌گوشت (بدون نیاز به رعایت کامل یک گیاه خواری  یا گیاه‌ خواری ) می‌تواند از افراد میانسال و مسن‌ تر در مقابل چاقی حفاظت کند.

به گزارش وردنگار؛ متخصصان کنونی اطلاع دارند که رژیم ‌های غذایی که بر غذا های گیاهی (نظیر رژیم ‌های گیاهی یا گیاه‌خواری) نسبت به غذا های حیوانی تأکید دارد، می‌ تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

با این حال دانشمندان هنوز نمی‌ دانند که این رژیم‌ ها تا چه اندازه باید رعایت گردد تا خطر اضافه وزن یا چاقی در آینده را کاهش دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش کرده است که در ایالات متحده آمریکا، چاقی در بین میانسالان و اشخاص مسن ‌تر بسیار شایع می‌ باشد.

در مقایسه با تقریباً ۳۲ درصد افراد در سنین ۲۰-۳۹ سال، حدوداً ۴۰ درصد افراد ۴۹-۵۰ سال و ۳۷ درصد بزرگسالان در سنین ۶۰ سالگی و بالاتر چاق هستند.

تحلیل اطلاعات پژوهش Rotterdam

گروهی از مرکز پزشکی دانشگاه ارسموس، واقع در روتردام کشور هلند، اطلاعات بلند مدت گردآوری شده بخشی از پژوهش روتردام در حوزه سلامت را مورد بررسی قرار داد. این اطلاعات شامل ۹۶۴۱ بزرگسال با میانگین سنی ۶۲ سال است که در این مطالعات اجتماعی، مشارکت کردند.

پژوهشگران به طور خاص علاقه‌ مند به جمع ‌آوری اطلاعات در خصوص رژیم غذایی، شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر، وزن نسبت به قد (شاخص توده چربی) و درصد چربی بدن شرکت‌ کنندگان بودند.

این گروه یک سیستم امتیازدهی ایجاد کردند تا مقایسات مقدار غذا های گیاهی مصرفی شرکت ‌کنندگان را با مقدار غذاهای حیوانی مصرفی آنان دسته ‌بندی کنند.

loading...

در این سیستم شرکت‌ کنندگان در قبال مصرف آجیل ‌ها، میوه‌ ها و سبزیجات امتیاز گرفته و در قبال مصرف گوشت، لبنیات و ماهی از آنان امتیاز کسر می ‌شد. بنابرین هرچه امتیاز یک شخص بالاتر باشد، بیشتر به رژیم گیاه خواری  پایبند است.

مطالب مرتبط
گیاه خواری چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

اخیراً نتایج این پژوهش در وین استرالیا در یک انجمن اروپایی در رابطه با چاقی ، ارائه شد.

رژیم‌ های غذایی گیاه خواری و امتیازات شاخص توده بدنی (BMI)

گروه دانشگاه ارسموس دریافت که در این شاخص بالاترین امتیازات بیشتر مربوط به کسانی بود که در زمان طولانی، شاخص بدنی کمتری داشتند. این هم‌ خوانی پس از بررسی عواملی چون مصرف انرژی کلی، سطوح فعالیت فیزیکی و سوابق اقتصاد اجتماعی که بر نتایج پژوهش تأثیرگذار است، پا بر جا بود.

مشارکت‌ کنندگانی که در این شاخص امتیاز ۱۰ گرفته بودند، بطور قابل ملاحظه ‌ای میانگین امتیاز شاخص توده بدنی و شاخص توده چربی کمتری در مقایسه با شرکت‌ کنندگانی که در این شاخص امتیاز صفر گرفته بودند، داشتند. امتیازات بالاتر نیز با میزان دور کمر و درصد چربی کمتر مرتبط بودند.

این پژوهش نشان می ‌دهد که این رابطه‌ ها در افراد سنین ۴۵ تا ۶۵ سال قوی ‌تر از افراد بالای ۶۵ سال عمل می‌ کند.

پژوهشگران شرح می ‌دهند که روش ‌های مختلفی وجود دارد که شرکت ‌کنندگان می ‌توانند بدون نیاز به رعایت کامل گیاه ‌خواری ، امتیازات بالا بدست بیاورند. برای مثال، تبادل ۵۰ گرم گوشت قرمز با ۲۰۰ گرم سبزیجات در هر روز، امتیازات بالایی را نصیب هر شخص می ‌کند.

با این وجود مهم است که به خاطر داشته باشیم این یافته ‌ها تنها می‌ تواند رابطه بین رژیم غذایی گیاه خواری قوی و کاهش احتمال ابتلا به اضافه وزن یا چاقی را نشان بدهد. نتایج این پژوهش، علت یا تأثیر چیزی را اثبات نمی ‌کند.

سرگروه تیم این پژوهش، Zhangling Chen اظهار داشت: « پژوهش ما نشان می ‌دهد یک رژیم غذایی که بیشتر گیاهی و کمتر حیوانی بوده و کمی فراتر از رعایت یک گیاه خواری کامل است، برای جلوگیری از اضافه وزن/چاقی در افراد میانسال و سالمند مفید می ‌باشد. »

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر، مصرف یک رژیم گیاهی برای جلوگیری از چاقی، نیاز به تغییر اساسی در آن رژیم غذایی یا حذف کامل گوشت و محصولات حیوانی ندارد. در عوض می‌ تواند به روش ‌های مختلفی نظیر کاهش متعادل مصرف گوشت قرمز یا خوردن چند نوع بیشتر سبزیجات انجام شود. این امر از توصیه ‌های متداول برای انتقال رژیم‌ های غذایی سرشار از مواد گیاهی به همراه مصرف کم غذا های حیوانی پشتیبانی می‌‎ کند.»

مطالب مرتبط
چرا لب های من می سوزد؟

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.