یک قرن با محبوب ترین مدل رولزرویس: فانتوم

0

یک قرن با محبوب ترین مدل رولزرویس: فانتوم

 

هنری رویس، یکی از بنیانگذاران رولز رویس : “تلاش کنید تا به کمال برسید. بهترین کار را بکنید و آن را بهتر کنید. هنگامی که ایده شما هنوز وجود ندارد، آن را طراحی کنید. ” کلماتی که باعث به وجود آمدن لوکس ترین خودروهای تاریخ تا به امروز شده است. بله رولزرویس را می توان لوکس ترین خودروی تاریخ برشمرد به خصوص مدل فانتوم این برند. Rolls-Royce با سابقه تولید  لوکس ترین، شیک ترین خودروهای دنیا انتظارات تمام اشراف زادگان را برآورده کرده است. پرچمدار خودروهای لوکس رولزرویس مدل فانتوم طلایی (Phantom ) است که در طول تاریخ از شهرت ویژه ای برخوردار بوده است. چه بسا جشن های عروسی بسیار بزرگی که خودروهای آنها فانتوم بوده است.

 

رولزرویس شرکتی بریتانیایی بوده که درزمینه مهندسی، طراحی، تولید وتوزیع خودروهای لوکس فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز رولز و هنری رویس، تحت نام رولز-رویس لیمیتد تأسیس شد.

 

در ۱۹۸۰ مدیریت رولز-رویس موتورز به شرکت ویکرز سپرده شد. در ۱۹۸۷ توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، که در نهایت در سال ۱۹۹۸ به ب‌ام‌و واگذار گردید و نام آن نیز به رولز-رویس موتور کارز تغییر پیدا کرد. این شرکت هم‌اکنون بعنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت خودروسازی ب‌ام‌و به‌شمار می‌آید.

 

فانتوم با علامت تجاری  Spirit of Ecstasy on the hood ، مجهز به تجهیزات و آپشن های بالایی است و با طراحی سطح بالای خود علایق شخصی مشتریان را نیز می تواند در خودرو بسازد و طراحی کند. مشتریان فانتوم بسیار از این مدل راضی هستند و نهایت لذت را با آن می برند. در حال حاضر فانتوم در مدل های فانتوم استاندارد،  Extended Wheelbase ، کوپه و  Drophead Coupe تولید و به بازار فروش عرضه می شود. شرکت رولزرویس اعلام کرده نسل هشتم فانتوم را در اواخر این هفته روانه بازار خواهد کرد. با توجه به نزدیک شدن به تولد ۱۰۰ سالگی فانتوم ، مدلی محبوب و پرطرفدار از برند بسیار معروف رولزرویس، در اینجا به بررسی تاریخچه فانتوم از ابتدا تاکنون می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

فانتوم نسل اول: ۱۹۲۵-۱۹۳۱

 

فانتوم نسل اول در بین سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱ ساخته شد و جایگزین شبح نقره ای یا ۴۰/۵۰ رولزرویس شد. از مجموع ۳۵۱۲ دستگاه تولید شده تعداد ۲۶۶۹ تعداد از آن در دربی انگلستان و تعداد ۱۲۴۰ تعداد از آنها در ماساچوست آمریکا تولید شد. نسل اول های انگلیسی تفاوت هایی با مدل آمریکایی خود داشتند نظیر :

 

مطالب مرتبط
ربات کوچک جیبو
  • جعبه دنده سه سرعته در مدل آمریکایی در مقابل جعبه دنده چهار سرعته در مدل انگلیسی.

  • تفاوت فاصله محورها

  • مخزن سوخت

  • و…

 

فانتوم نسل اول طراحی خاصی در بدنه خود داشت و خریدران می توانستند با انتخاب نوع بدنه خودروی خود را خریداری کنند. موتور ۶ سیلندر مجهز به شیرهای ضربه ای از ویژگی های فانتوم نسل اول است.

 

فانتوم نسل دوم : ۱۹۲۹-۱۹۳۶

 

تولید شده بین سال های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۶، ۱۶۸۰ دستگاه فانتوم نسل دوم تولید شد. فانتوم نسل دوم به عنوان آخرین مدل ۴۰/۵۰ نیز شناخته می شود. نسل دوم دارای یک شاسی جدید و یک موتور متفاوت از نسل قبلی بود.

 

موتور ۶ سیلندر با حجم ۷۷۰۰ سی سی به همراه جعبه دنده چهار سرعته از مشخصات این خودرو است. شاسی خودرو به نسبت نسل اول از استحکام بالایی برخوردار بود و تغییرات قابل ملاحظه ای در آن شکل گرفته بود.

 

 

سیستم تعلیق خودرو نیز از ویژگی های دیگر نسل دوم فانتوم است علاوه بر اینکه موتور قدرتمند خودرو به همراه طراحی زیبای داخل آن لذت رانندگی با یک خودروی لوکس در آن زمان را به مشتریان ارائه می کرد.

 

فانتوم نسل سوم : ۱۹۳۶-۱۹۳۹

 

فانتوم نسل سوم در فواصل سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ تولید شد که به عنوان آخرین مدل تولیدی رولزرویس قبل از جنگ جهانی شناخته می شود. تنها ۷۲۷ دستگاه از این خودرو ساخته شد.

 

 

فانتوم نسل سوم تا اواخر دهه ۹۰ میلادی که Seraph نقره ای تولید شد، تنها مدل ۱۲ سیلندر رولز بود. آخرین خودرویی که هنری رویس در سن ۷۰ سالگی به تولید آن کمک کرد نسل سوم فانتوم است. موتوری با ۱۲ سیلندر با قدرت ۷۳۲۰ سی سی با ساختار آلومینیومی که از احتراق دو قلوی منحصر به رولز بهره می گرفت. حداکثر سرعت آن ۸۷ مایل بر ساعت است. همچنین در زمان ۱۶.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

 

مطالب مرتبط
خودروی کانسپت ویژن ایکس کمپانی اشکودا با ویژگی های خارق العاده حرکتی

فانتوم نسل چهارم : ۱۹۵۰-۱۹۵۶

 

اولین مدل تولیدی بعد از جنگ جهانی دوم تولید فانتوم نسل چهارم توسط رولزرویس بود. نسل چهارم فانتوم منحصر به فرد ترین مدل تولیدی رولزرویس تا آن زمان بود. تنها از این مدل ۱۸ دستگاه تولید شد که اکثر آنها متعلق به سران کشورها و رهبران ملل بود که به عنوان وسیله نقلیه در رژه های ملی استفاده می شد.

 

 

فانتوم نسل چهارم خودروی بزرگ و جاداری است که قدرت موتور ۸ سیلندر آن توسط یک جعبه دنده چهارسرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود. حجم موتور آن ۵.۷ و ۶.۵ لیتر است.

 

شاهزاده الیزابت و دوک ادینبورگ اولین مشتریان فانتوم نسل چهارم بودند.

 

فانتوم نسل پنجم : ۱۹۵۹-۱۹۶۸

 

تولید شده بین سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۸، مجموع ۵۱۶ دستگاه فانتوم نسل پنجم تولید شد. نسل پنج براساس پلتفرم Silver Cloud II ساخته شد.

 

 

موتور ۶.۲ لیتری V-8 آن به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک Hydramatic از General Motors مجهز شده بود.

 

مالکان معروف فانتوم نسل پنج افرادی نظیر ملکه الیزابت دوم، فرماندار هنگ کنگ، شاه ایران، پادشاه نروژ، رییس جمهور یوگوسلاوی و جان لنون موسیقیدان بودند.

 

فانتوم نسل ششم : ۱۹۶۸-۱۹۹۰

 

رولزرویس فانتوم نسل ششم را بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۰ تولید کرد. با وجود تولید طولانی مدت این مدل تنها ۳۷۴ دستگاه از آن روانه بازار شد. موتور فانتوم نسل شش دارای ۸ سیلندر با حجم ۶.۲ لیتر است که با یک جعبه دنده چهارسرعته دستی قدرت موتور به چرخ های عقب منتقل می شود. البته در سال ۱۹۷۹ قدرت موتور به ۶.۷۵ لیتر افزایش یافت و جعبه دنده سه سرعته اتوماتیک نیز به آن اضافه گردید.

 

 

ظاهر فانتوم نسل ششم به نوعی در زمان خود جدید بود. طراحی داخلی آن نیز همینطور بود. تهویه هوای بسیار خوب در داخل خودرو و سیستم تعلیق پیشرفته در زمان خود از ویژگی های نسل شش است.

 

مطالب مرتبط
تیزرهای رسمی آئودی A6 2019

فانتوم نسل هفتم : ۲۰۰۳-۲۰۱۶

 

فانتوم نسل هفتم تولید شده در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ اولین مدلی بود که تحت مالکیت BMW معرفی شد و با ظاهر مدرن و بی نظیر در انواع سبک های خودروهای لوکس، در انواع مختلف یک سدان چهار درب، کوپه دو درب تولید شده است. جنس بدنه آن از آلومینیوم است و در رنگ های مختلف و زیبا ساخته شد. فانتوم نسل هفتم در ساخت خود به ندرت از ربات ها بهره گرفته و اکثر مراحل ساخت توسط دست انجام شده است.

 

 

خریداران علاوه بر ویژگی ها و آپشن های بینظیر و لوکس این خودرو می توانند سلیقه شخصی خود را نیز در طراحی داخلی آن اعمال کنند و سفارش خود را شخصی سازی نمایند.

 

موتور ۱۲ سیلندر فانتوم نسل هفت حجم موتوری برابر با ۶.۷۵ لیتر را به همراه ۴۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۳۱ پوند گشتاور را به ارمغان می آورد. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدت زمان ۵.۹ ثانیه بدست می آید.

 

فانتوم نسل هشتم : ۲۰۱۸

 

فانتوم نسل هفت در راه خروج از بازار است و به پایان عمر خود نزدیک می شود. ولی با برنامه ریزی های دقیق رولزرویس تا چند صباحی دیگر نسل هشتم معرفی خواهد شد و راه پیشینیان خود را در پیش خواهد گرفت. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نسل هشتم در دسترس نبوده و رولز هم زیاد اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار نداده است.

 

به نظر می رسد ظاهر فانتوم ۲۰۱۸ تغییرات زیادی داشته باشد. چراغ های تماماً led و سقف کروم از این نوع تغییرات خواهد بود. جنس بدنه نیز هنوز مشخص نیست از چه آلیاژی خواهد بود.

 

 

فانتوم ۲۰۱۸ طراحی کاملاً جدید و منحصر به فردی خواهد داشت. طراحی که اصطلاحاً نام “معماری لوکس خاص” را روی آن گذاشته اند. موتور فانتوم ۲۰۱۸ قرار است ۱۲ سیلندر با سیستم انتقال سرعت AWD و شاید برقی نیز باشد.

 

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.