۹ نکته درباره نحوه برخورد با مشکلات ارتباطی و نگرش نوجوان

0

نوجوان شما به طورمعمول رفتار مناسبی دارد، اما زمانی که وارد دوره نوجوانی می شود ممکن است مشکلاتی با طرز نگرش آن ها در این زمان پیش بیاید. مهم نیست که چقدر این وضعیت سخت است اما باید بتوانیم آن را کنترل کنیم.

نوجوان شما به طورمعمول رفتار مناسبی دارد، اما زمانی که وارد دوره نوجوانی می شود ممکن است مشکلاتی با طرز نگرش آن ها در این زمان پیش بیاید. مهم نیست که چقدر این وضعیت سخت است اما باید بتوانیم ان را کنترل کنیم. او ممکن است در این دوره به درستی پاسخ سوالات را ندهد، نگرش بی تفاوتی  نسبت به مسایل داشته باشد، نظرات خود را بیان کند و بدتر از همه ممکن است شما را از زندگی خود بیرون کند و در مورد هیچ چیزی با شما مشورت نکند.

بر طبق نوشته بالا، نوجوان شما ممکن است شما را نادیده بگیرد و فقط نظرات خود را بیان کند و خود محور باشد و فرض می کنند که از شما خیلی بهتر اطلاعات دارند. نوجوانان ممکن است برای  تمام اتفاقات ناگوار زندگی خود، شما را مقصر بدانند.

۹ نکته درباره نحوه برخورد با نگرش نوجوان

چرا با فرزند نوجوان دچار مشکل هستیم؟

شما باید قبول کنید که فرزندتان بزرگ شده و به سمت بزرگسالی می رود و موقعیت الان برای او هم متفاوت است. نوجوان شما در حال حاضر احساسات و عواطفی را که تا به حال نداشته تجربه می کند. او دایما در تلاش است تا استقلال خود را در زمینه های مختلف به اثبات برساند. به خاطر همین ویژگی ها می باشد که اغلب نوجوانان با والدین خود دچار مشکل می شوند.

از طرف دیگر شما هنوز نوجوان خود را به چشم یک کودک می بینید. او در تمامی مدت زندگی خود به شما وابسته بوده و شما الان نمی توانید قبول کنید که او هم بزرگ شده است. در نتیجه والدین فرزندان را به عنوان کودک در نظر می گیرند در صورتی که فرزندان خود را بزرگ تصور می کنند .همین طرز تفکر باعث اختلاف بین ان ها می شود.

چگونه والدین با مشکلات نوجوانان مقابله کنند؟

اختلاف زیاد بین این دو دیدگاه باعث بسیاری از مشکلات بین نوجوان و والدین می باشد. رویکرد درست مرتبط با این مسیله می تواند باعث حل این مشکلات شود.

مطالب مرتبط
19 جمله برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

۱-ناگهان نصیحت شما بی تاثیر می شود

درک می کنم که این مساله کمی دور از ادب است. اما از نظر فرزند نوجوانتان نصیحت شما دیگر اهمیتی ندارد. اکثر نوجونان در زمانی که والدین سعی می کنند مشکلات را برطرف کنند ، مشکل درست می کنند.

راه حل:

  • سعی کنید با بی محلی های او کنار بیایید، شما به فرزندتان نصیحت لازم را بکنید اما بدانید که ممکن است او آن را رد کند.
  • ناامید نشوید چون الان او فقط روی محور خواسته های خود می چرخد و این رفتار کاملا طبیعی است.
  • اگر متوجه شدید فرزندتان به راه خلافی می رود به او فشار نیاورید و سعی کنید رابطه تان را بهبود دهید.

۲- نوجوانتان خودش برای زندگیش تصمیم می گیرد

شما اولین و مهم ترین بخش زندگی فرزند خود هستید. او برای هر چیزی از جمله غذا خوردن، لباس پوشیدن و حرف زدن به شما وابسته بوده است. اما امروز او فقط به تصمیمات خود اهمیت می دهد و نظر شما برایش مهم نیست.

راه حل:

  • بله درست است که در ابتدا این مساله دشوار به نظر می رسد.
  • شما هم این دوره را گذراندید پس حالا نوبت نوجوان شما می باشد. آن را قبول کنید و به آن احترام بگذارید.
  • با خود و فرزندتان صادق و مهربان باشید تا بتوانید در مورد موضوعات مختلف با آن ها صحبت کنید.

۳- نوجوان شما در  حال گسترش خواسته های خود است

فرزند شما در هر حالی در همیشه در اطراف خانه وقت خود را می گذراند ناگهان دوست دارد به مهمانی ها برود و تا دیر وفت بیرون باشد.

راه حل:

  • شما باید آزادی ها را با قوانین واضحی برای او مشخص کنید.
  • برای ساعت بیرون او محدودیت هایی در نظر بگیرید و به او بگویید برای خواسته های دیگر کمی دیگر باید صبر کند.
  • شما هم این دوره را گذراندید، پس اجازه دهید که او بتواند دوران نوجوانی خود را با نظارت خوب شما طی کند.
مطالب مرتبط
راه های افزایش کیفیت اسپرم در مردان نابارور

۴- نوجوانتان تذکرات شما را نمی بیند:

این وضعیت کمی خسته کننده است زیرا شما تمام تلاشتان را می کنید تا نوجوانتان تذکرات لازم را بفهمد و دچار اشتباهی نشود. ار شما آن ها را از کاری منع کنید، در واقع باعث خشمگینی ان ها می شوید  و ان ها دقیقا تلاش می کنند کارهایی را انجام دهند که شما ان ها را درست نمی دانید.

راه حل:

  • باید این واقعیت را که نظر نوجوان شما با خودتان فرق می کند را قبول کنید حالا چه شما درست بگوید و یا او اشتباه کند و بالعکس.
  • شما دو نفر ممکن است دو دیدگاه کاملا متفاوت نسبت به مسایل داشته باشید و یا حتی شخصیت هر دوی شما متفاوت باشد.

به جای اینکه تسلیم رفتارهای او شوید سعی کنید بر کارهای او نظارت داشته باشد

۵-نادیده گرفتن و صبر کردن:

شما به عنوان پدر و مادر سعی دارید راه درست را به فرزندتان نشان دهید چون پدر و مادر اولین معلم های زندگی کودک هستند. اما اگر فرزند نوجوانتان در مقابل حرف هایتان شانه بالا می اندازد و توجهی نمی کند بهترین راه برای مقابله با این نگرانی ها نادیده گرفتن ان است. پس به زندگی عادی خود بازگردید.

هیچ چیزی رفتار بی ادبانه یک نوجوان را توجیه نمی کند. ولی اگر او به رفتارهای خود ادامه داد باید به او بفهمانید که این رفتار نادرست است و امیدوارید که این دوره سخت  به سرعت بگذرد.

۶-با آرامی رفتار بی ادبانه او را کنترل کنید:

شما به روش های مختلفی با فرزندتان صحبت کردید اما هیچ کدام از ان ها پاسخ نداده و فرزندتان همچنان رفتار نادرستی دارد. شما باید از این وضعیت کمی استفاده کنید و به جای اینکه سخنرانی های رسمی انجام دهید به فرزندتان نشان دهید که این رفتارشان قابل تحمل نیست. اگر او به رفتار ناپسندش ادامه داد شما باید اقدامات خاصی را برای مقابله با او انجام دهید.

بعضی اوقات رفتار فرزندتان بی ادبانه نیست و فقط از شما دوری می کنند که اگر ان ها متوجه شوند که شما این کار را دوست ندارید ان را انجام نمی دهند.

مطالب مرتبط
محصول واقعی و بی خطر افزایش دهنده و محرک غریزه جنسی چیست؟

۷- سبک خود را تغییر دهید:

شما ممکن است فرزندتان را در شرایطی ببینید و تشخیص دهید الان زمان خوبی برای تنبیه کردن او و متوجه کردن اشتباهاتش است. اما مجازاتی مثل گرفتن گوشی او و یا اینکه او را در خانه زندانی کنید باعث می شود که او را نسبت به خود تحریک کنید.

به جای این روش ها، با او در مورد چیزهایی که با ارزش است صحبت کنید. از او بخواهید در کار خانه به شما کمک کند یا با او به یتیم خانه بروید تا متوجه شود چه شانسی در زندگی داشته و در نتیجه مسیولیت های بیشتری را در زندگی قبول می کند.

۸-از حس شوخ طبعی خود استفاده کنید:

هر موقعیتی با وجود کمی شادی بهتر می شود شما می توانید خشم یا شادی ررا برای واکنش نشان دادن انتخاب کنید ولی بدانید خندیدن بهترین درمان است.بنابراین از طریق طنز می توانید موقعیت را بهتر کنید و به شما کمک می کند بهتر با مشکلات تان مقابله کنید

این کار باعث ارام شدن هر دو طرف می شود.اما توجه کنید که مسخره نکنید چون این کار باعث بدتر شدن وضعیت می شود.

۹-قدردانی کردن:

حتی قدردانی کردن برای ما بزرگ تر ها هم خوشایند است.هر زمانی که فرزندتان کار خوبی انجام داد از او قدردانی کنید.این باعث می شود او بفهمد که شما به او غر نمی زنید و از او سپاس گذار هستید.اما مراقب باشید که در این مورد زیاده روی نکنید

اگر فرزندتان از موفقیت هایش به شما حرفی زد فقط با کلمه تبریک می گم  به ان خاتمه ندهید و از او در مورد نحوه انجام  دادن اون کار بپرسید

همه این مشکلات باهم ممکن است خسته کننده به نظر برسد ولی انرژی خود را از دست ندهید.چون هر وقت مشکلی باشد راه حل ان هم وجود دارد.راهنمایی های بالا به همراه صبر و تحمل می تواند در این راه کمک کننده باشد.با مرور زمان این مشکلات برطرف می شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.