آزمایش خون راه کم هزینه تر برای نظارت بر فعالیت های بیماری ام اس

0

آزمایش خون راه کم هزینه تر برای نظارت بر فعالیت های بیماری ام اس

بر اساس یک مطالعه جدید محققان نروژی، نظارت بر فعالیت بیماری در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروز، چه برای پیش بینی انعطاف پذیری و میزان پیشرفت آن و چه برای بررسی پاسخ درمان، ممکن است با یک آزمایش ساده که میزان پروتئین عصبی را اندازه گیری می کند، انجام شود.

این یافته ها، حاصل کار دکتر کریستین وارهوگ از دانشگاه برگن در نروژ و همکارانش است که در حال حاضر در مجله عصب شناسی نوروپاتولوژی منتشر شده است.

آنها پس از مطالعه بیش از ۸۰ نفر از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، نتایج آزمایشات خون، اسکن MRI و سایر ارزیابی ها، به این نتایج دست پیدا کردند.دکتر وارهوگ می گوید:

“از آنجا که بیماری ام اس از فردی به فرد دیگر، بسیار متفاوت عمل می کند و در چگونگی پیشرفت بیماری و چگونگی پاسخ دهی به درمان متفاوت است، شناسایی بیومارکر می تواند به ما در پیش بینی کمک کننده باشد. “

ام اس به بافت سالم در سیستم عصبی مرکزی سیستم ایمنی بدن حمله می کند، این بخش بدن شامل مغز، نخاع و اعصاب نوری می باشد.

علائم بیماری ام اس ممکن است غیر قابل پیش بینی باشد

دربیماری ام اس، حملات ایمنی، غلاف پروتز میلین را از بین می برد که باعث محافظت از اعصاب می شود و منجر به اختلال در سیگنال های الکتریکی می شود که به مغز و بقیه بدن منتقل می شود.

بسته به اینکه کدام بخش های سیستم عصبی مرکزی تحت حمله قرار می گیرند، علائم ممکن است از فرد به فرد دیگر، متفاوت باشد و در حتی بروز علائم در زمان های مختلف در یک فرد متفاوت باشد. دربیماری ام اس پیشرفته، این عوامل و نشانه ها باقی می مانند و به تدریج بدتر می شوند.

مطالب مرتبط
معرفی 9 درمان خانگی برای نوروپاتی دیابتی

علائم بیماری ام اس شامل:

• تاری دید
بینایی دوگانه
• کوری
خستگی
• ضعف عضلانی
• مشکلاتی در تعادل و هماهنگی
• بی حسی
• احساس غم و اندوه
• سرگیجه
درد
• لرزش
• مشکلاتی در سخن گفتن
• از دست دادن شنوایی
• فلج
• عدم تمرکز و یادآوری

از آنجایی که پزشکان ایالات متحده مجبور نیستند موارد جدید بیماری ام اس را به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش دهند، آسان نیست که تعداد دقیقی از تعداد افرادی که ممکن است در معرض این بیماری در سراسر کشور زندگی کنند، به دست آید.

برخی برآورد می کنند که براساس تحقیقاتی که قبل از انجام اسکن MRI برای تشخیص بیماری ام اس انجام شد، حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان و ۴۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده، مبتلا باشند.

با این حال، یافته های مقدماتی یک مطالعه اخیر نشان می دهد که این تعداد بسیار بالاتر است و تخمین زده می شود که در ایالات متحده آمریکا، یک میلیون نفر با این بیماری زندگی می کنند.

پروتئین عصبی به عنوان بیومارکر بیماری ام اس

مطالعه جدید در مورد یک پروتئین عصبی به نام “زنجیر سبک نوروفیلیم” (NFL)، زمانی که سلول های عصبی و الیاف آسیب دیده اند و به صورت مایع مغزی نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، انجام شده است.

سطوح بالاتر NFL در مایع مغزی نخاعی در بیماری های مختلف از جمله بیماری ام اس، بیماری آلزایمر و بیماری های حرکتی نورون، یافت می شود که به سلول های عصبی و الیاف، آسیب می رساند.

با این وجود، ممکن است غلظت حتی کمی از NFL را در جریان خون بتوان تشخیص داد. بنابراین، دکتر وارهوگ و همکارانش می خواستند تحقیق کنند که آیا استفاده از سطوح خون NFL ممکن است یک راه بالینی مناسب برای نظارت بر عملکرد بیماری در بیمارانی که علائم در آنها بروز می کند، ارائه دهد؟

مطالب مرتبط
بهبود عملکرد جنسی،دوران بارداری و سلامت دستگاه ادراری با تمرینات کگل

تست کردن بیومارکرر بیماری ام اس در نمونه های خون می تواند برای نمونه گیری از مایع نخاعی “به عنوان آنکه پانکسیون کمری تهاجمی باشد و برای نمونه گیری های تکراری و پیگیری طولانی مدت مناسب نیست، ترجیح داده شود.”

آنها ۸۵ نفر را که به بیماری ام اس دچار بودند، استخدام کردند و به مدت ۲ سال به آنها مراجعه کردند. در طی این مدت، آنها هیچ درمانی را برای ۶ ماه دریافت نکردند و پس از آن ۱۸ ماه، درمان اینترفرون بتا ۱a را دریافت کردند که به بیماران ام اس کمک می کرد تا از بروز انعطاف پذیری و ایجاد آستانه ضایعات مغزی جلوگیری شود.

افزایش NFL مرتبط با ضایعات جدید T1 وT2

در طول ۲ سال مطالعه، افراد نیز تحت بررسی های مختلف از وضعیت خود قرار گرفتند، از جمله وضعیت ناتوانی (در شروع و سپس هر ۶ ماه) و اسکن MRI (در ابتدای و سپس هر ماه برای ۹ ماه و سپس در پایان سال های اول و دوم).

محققان نمونه خون را از شرکت کنندگان در ابتدای تحقیق و پس از ۳، ۶، ۱۲ و ۲۴ ماه جمع آوری کردند. آنها سطح NFL را در نمونه ها اندازه گیری کردند و سپس از ابزارهای آماری مختلف برای مقایسه آن با سایر ارزیابی های عملکرد بیماری استفاده کردند.

نتایج نشان داد که زمانی که اسکن MRI مناطق جدیدی از آسیب مغز را به عنوان ضایعات T1 و T2 نشان داد ، سطح NFL خون بالاتر بود.

سطح خون NFL در بیماران مبتلا به ضایعات جدید T1، ۳/۳۷ پیکوگرم در هر میلی لیتر در مقایسه با فقط ۲۸ پیکوگرم در هر میلی لیتر در افراد بدون ضایعات جدید T1 بود. سطح بالاتری از NFL برای مدت ۳ ماه به عنوان ضایعات جدید ایجاد شد.

مطالب مرتبط
تاثیر آلودگی هوا بر سلامت قلب

آنها پس از آنکه افراد شروع به درمان با اینترفرون بتا ۱a کردند، کمتر شدند. تجزیه و تحلیل آماری محاسبه شده است که برای هر ۱۰ پیکوگرم در هر میلی لیتر افزایش NFL خون، ۴۸ درصد افزایش خطر ابتلا به T1 جدید و ۶۲ درصد افزایش خطر ابتلا به ضایعه T2 وجود دارد.

CHI3L1 به عنوان بیومارکر خون برای بیماری ام اس رد شد

تیم همچنین بررسی کرد که آیا پروتئین دیگری مانند کیتیناز ۳-like 1 که (CHI3L1) نامیده می شود، در تغییر این سطح نقش دارد یا خیر، همچنین ممکن است به عنوان بیومارکر خون برای بیماری ام اس استفاده شود.

سطوح افزایش یافته CHI3L1 در چندین بیماری التهابی یافت شده است و مطالعات آن را بعنوان نشانگر زیستی برایبیماری ام اس معرفی کرده اند. با این حال، در این مطالعه، نتایج نشان داد که تغییر در “CHI3L1 با فعالیت بیماری بالینی یا MRI یا درمان اینترفرون بتا ۱a همراه نیست.”

دکتر وارهوگ می گوید که خلاصه نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که سطوح NFL در زمانی که افراد مبتلا به بیماری های جدیدی بودند و زمانی که دارو مصرف می کردند، برای کاهش تعداد انعطاف پذیری علائم، پایین تر بود.”این آزمایشات خون می تواند جایگزین کم هزینه تری نسبت به MRI به منظور نظارت بر فعالیت های بیماری ام اس فراهم کند.”

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.