آسیب آنسفالوپاتی مغزی در ورزشکاران و تغییر رفتار آنان

0

آسیب آنسفالوپاتی مغزی در ورزشکاران و تغییر رفتار آنان

آرون جوزف هرناندز  (۶ نوامبر ۱۹۸۹ – ۱۹ آوریل ۲۰۱۷) یک بازیکن فوتبال فوتبال آمریکایی در لیگ ملی فوتبال بود. او پس از بازداشت به جرم قتل اودین لویید، زندگی حرفه ایش به پایان رسید.

مساله مغز ستاره سابق فوتبال آمریکایی، آرون هرناندز، با آسیب ناشی از یک بیماری تحلیل برنده مغزی مرتبط با ضربات مکرر به معمایی تبدیل شده بود، اما وجود اینحالت رفتارهای دوران جوانی او را توجیه نمی کرد.

این تشخیص برگرفته از نتایج تحقیقات محقق دانشگاه بوستون بر روی مغز صدها بازیکن فوتبال آمریکایی، ورزشکاران کالج و حتی بازیکنان جوان تر و اهدا کنندگان اعضای پس از مرگ است.

دکتر آنن مکی روز پنج شنبه اعلام کرد که شواهدی از  آسیب آنسفالوپاتی مزمن یا CTE در مغز هرناندز پیدا کرده است. کالبد شکافی او همچنین علائم تحلیل اولیه مغزی در او را نشان داد، هر چند هرناندز تنها ۲۷ سال داشت و از ماه آوریل در زندان به سر می برد.

 

چه چیزی در مورد آسیب آنسفالوپاتی شناخته شده است و چگونه بر روی مغز تأثیر می گذارد:

آیا آسیب آنسفالوپاتی انسان را تندخو می کند؟

آسیب آنسفالوپاتی می تواند بر روی مناطقی از مغز که در تنظیم رفتار و احساسات دخالت دارند، تأثیر بگذارد. پرخاشگری، افسردگی، از دست دادن حافظه و زوال عقل، از جمله علایمی مشاهده شده در بازیکنان سابق فوتبال آمریکایی است که مغز آنها برای تحقیق اهدا شده بود و بعضی از آنها حتی با خودکشی، فوت کرده بودند.

اما مصرف غیر مجاز برخی مواد و سایر بیماری ها ممکن است با این علائم مرتبط باشد و هیچ تأییدی وجود ندارد که آسیب مغزی مرتبط با آسیب آنسفالوپاتی باعث بروز این رفتارها می گردد.

هرناندز زمانی که درگذشت، حکم زندان خود را برای قتل سال ۲۰۱۳ می گذراند و در دو قتل دیگر تبرئه شده بود. یک همکار پیش از این هرناندز را به اتهام تیراندازی پس از مشاجره در یک باشگاه استریو متهم کرده بود. هرناندز پیش تر نیز رفتارهای تهاجمی دیگر و استفاده از مواد مخدر داشت.

 

مطالب مرتبط
رژیم غذایی کدو تنبل چیست؟ فواید و قوانین + برنامه غذایی

چه چیزی باعث CTE می شود؟

دانشمندان می گویند احتمالا ضربات سر ناشی از ورزش های برخوردی و حرکات خشن در جنگ ها باعث ایجاد این حالت می گردد. این ضربات باعث می شود مغز در داخل جمجمه تکان خورده و سلول های عصبی تخریب شود.

محققان در حال تلاش برای شناسایی ژن هایی هستند که ممکن است منجر به مستعد شدن برخی افراد به آسیب های ناشی از ضربات مکرر سر می شود و معتقدند که مواد مخدر و الکل نیز در بروز این فرآیند نقش به سزایی دارد.

آسیب آنسفالوپاتی تنها پس از مرگ تشخیص داده می شود. یکی از ویژگی های تعریف شده، رسوبات غیر طبیعی تاوو tau یا پروتئینی که به طور طبیعی در مغز وجود دارد اما در آسیب آنسفالوپاتی از بین می رود، می باشد. ساخته شدن Tau می تواند سلول های مغزی را از بین برده یا نابود سازد.

 

آسیب آنسفالوپاتی چه میزان شایع است؟

در تحقیقی که در ماه ژوئیه منتشر شد، McKee گزارش داد آسیب آنسفالوپاتی را در مغز همه از جمله ۱۱۱ بازیکن سابق NFL یافته است. همچنین با بررسی بیشتر مغزهای اهدا شده بازیکنان سابق کالج، و ۲۰ درصد از مغز اهدا شده بازیکنان سابق دبیرستانی که بیشتر آنها به علت خودکشی و یا مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده بودند، این علائم دیده شد.

اما کارشناسان می گویند که اکثر مردم پس از ضربه های مکرر سر و صورت بهبود می یابند و فراوانی واقعی آسیب آنسفالوپاتی در فوتبال، ورزش های دیگر، ارتش و جمعیت عمومی شناخته شده نیست. مشخص نیست که هرناندز چه تعداد ضربات سر را تجربه کرده؛ او یک ستاره در دبیرستان و کالج بود و سه فصل را با New England Patriots بازی کرد. او پس از دستگیری در سال ۲۰۱۳ آزاد شد.

 

مطالب مرتبط
9 دلیل لاغری و کاهش وزن بی دلیل!

آیا هرناندز در سنین خیلی جوانی آسیب آنسفالوپاتی نداشت؟

اکثر مغزهای اهدا شده برای تحقیق از بازیکنان مسن تر است، اما McKee ، CTE را در سن ۱۸ سال نیز یافته است و تحقیقات اخیرش شواهدی مبنی بر وجود این بیماری در سه بازیکن دبیرستانی پیدا کرده است.

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.