آشنایی با تیگو ۵/ کراس اوور لوکس چری

0

آشنایی با تیگو ۵/ کراس اوور لوکس چری

شرکت مدیران خودرو شرکت مدیران خودرو چند سالی می شود که کراس اوور لوکس تیگو ۵ را وارد خط تولید خود نمود. محصولی که یک نسل آن به جاده های کشور راه پیدا کرده و توانسته در همین نسل  نظر مشتریان را جلب کند. اما آخرین مدل فیس لیفت آن یک مدل خاص و با تغییرات چشمگیر محسوب شده که از طراحی با روح اسپرت و پریمیومی همراه است.

فیس لیفت تیگو ۵ یک مدل جوان پسند بوده و برخلاف مدل های پیشین که کاستی هایی داشتند، باید آن را یک کراس اوور جذاب دانست. مدیران خودرو محصولات مختلفی را در سبد تولیدات خود جای داده و از جمله باید به برند چری، ام وی ام و چندی دیگر اشاره کرد.چری تیگو ۵ یک کراس اوور قابل توجه است که گذشته از جلب توجه جوانان، خانواده ها نیز این مدل را پسندیده و برجسته می دانند. چری تیگو ۵ را به عنوان یک شاسی بلند کراس اوور باکیفیت معرفی کرده که مشخصه های قابل قبولی برای آن در نظر گرفته شده و یک مدل برجسته است.

شاید مدت زمان طولانی نیست که تیگو ۵ به کشورمان ورود پیدا کرده اما در همین مدت زمان کوتاه توانسته نظرگیر و پرطرفدار شود. طرفدارانی که موجب شدند بر فروش این محصول افزوده شده و مدیران خودرو نیز برنامه ای برای رونمایی از مدل های جدیدتر پیدا کند.

البته در آینده نزدیک نسل جدید تیگو ۵ معرفی خواهد شد که با ویژگی های قابل توجه نظر هر فردی را جلب می سازد. مدلی که مشخصه های بارزی برای آن در نظر گرفته خواهد شد و با ویژگی های بهتری همراست. در بخش طراحی از جمله جلوپنجره، از المان آب و ماهی بهره گرفته شد تا ظاهری زیبا به این خودرو کراس اوور خوش استایل افزوده شود. طراحی بزرگترین ویژگی است که چری برای تیگو ۵ در نظر گرفته و می تواند لذت بخش باشد. یکی از بخش های طراحی چراغ های جلو الهام گرفته از عقاب می باشد. مدیران خودرو در توصیف این چراغ آن را شبیه به عقاب می داند. عدسی چراغ های جلو به صورتی طراحی شده که تمرکزی روی روشنایی بیشتر دارد و در شرایط نوری کم بهترین نوردهی را خواهد داشت.

چری در سال ۲۰۰۴ بود که با نام MVM وارد بازار ایران شد و تاکنون به خوبی توانسته عملکرد بزرگی در توسعه اتومبیل از خود نشان دهد. سه اتومبیلی که در ایران تحت برند چری به فروش می رسند آریزو ۵، تیگو ۷ و تیگو ۵ به شمار می روند که در ادامه به بررسی مدل تیگو ۵ آن می پردازیم. تیگو ۵ تاکنون چند مدل بروزرسانی شده آن معرفی شده که مدل نخست بدنه و دومی کابین جدیدی پیدا کرده که قابل توجه هستند. در بحث فروش ایرانی ها علاقه بسیاری به شاسی بلندهای کراس اوور دارند، با مدیریت بسیار عالی گروه خودروسازی مدیران خودرو، تیگو ۵ از زمان عرضه تاکنون یعنی از سال ۹۴، به فروش و جایگاه مناسبی در میان رقبا دست پیدا کرد.

یکی از ویژگی های چراغ قابلیت دیلایت است. این چراغ ها که به عنوان روز روشن شناخته می شوند در روز روشن به کار گرفته می شود از  ۹ عدد لامپ LED بهره می برد و برای شرایط آب و هوایی نامطلوب چون مه یا ابری گزینه مطلوبی خواهد بود. بنابراین تجیهزاتی که برای این کراس اوور شرکت مدیران خودرو یا همان چری در نظر گرفته شده تجربه خوبی در کاربری به دست می دهد. چری که به عنوان مالک اصلی برند تیگو محسوب شده و در این میان مدیران خودرو مونتاژ محصولات را برعهده دارد، با استفاده از طراحان مطرح جهانی، به توسعه اتومبیل هایی جذاب می پردازد که نظر هر فردی را به خود جلب می سازد.

مطالب مرتبط
فولکس واگن Tayron شاسی بلندی غیراروپایی
تیگو ۵

این خودروساز چینی تقریبا هرسال محصول جدیدی برای معرفی دارد که شامل کانسپت یا مدل تولیدی می شود. سال جاری آریزو ۵ تغییرات بسیاری یافته و به عنوان نسل جدید توسط چری رونمایی شد. سدان کامپکتی که زبان طراحی جدید چری را یدک می کشد و با استقبال مثبتی رو به رو شد. خودروساز چینی سعی دارد با نیروی متعهد و حرفه ای خود بر تعداد این خودروها بیافزاید و موجب گستردگی مدل های خود شود. از این رو عجیب نیست که در آینده نزدیک شاهد رونمایی مدل جدیدتری باشیم.

عملکرد بزرگ مدیران خودرو در چند سال گذشته نشان داده مدیران این کمپانی به دنبال تصاحب بخش عمده ای از بازار هستند.

همانطور که می دانید، چینی ها در کپی برداری در طراحی و تولید حرفه ای هستند. این روش را می توان در برخی از محصولات چری نیز مشاهده کرد، اگرچه پیش از این شاهد تقلید در طراحی نسل اول چری ایکس ۳۳ از نسل دوم برند ژاپنی تویوتا راو ۴ بودیم. حال وضعیت تغییر کرده و چری می خواهد تا سبک خاص را در طراحی محصولات رده بالا به کار گیرد. در حقیقت خودرویی مانند تیگو ۵ توسط طراحان بزرگی توسعه یافته؛ با همان نگاه اول به بخش جلو متوجه شباهت خودرو به محصولات نسل قبل رنجروور می شوید که نتیجه همکاری چری با این کمپانی انگلیسی است، اما این تنها شباهت بوده و یکسان نیست.

شرکت چری می گوید، این خودرو دارای ۵ ستاره از سازمان رسمی استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) می باشد. اگرچه ما هرچه در سایت رسمی این سازمان، جستجو کردیم فیلم رسمی تست تصادفات تیگو ۵ را نیافتیم و همچنین نتایج این تست‌ها هم برای ما آشکار نشده است. اما به هر حال مطمئن هستیم که خودروساز بزرگی در حد و اندازه چری، حتما محصولی را که نه‌تنها در ایران و چین، که به شکلی گسترده در روسیه و آمریکای جنوبی به فروش می رسد، در NCAP تست کرده و ۵ ستاره بودن آن حقیقی است.

مطالب مرتبط
گوگل و تغییر نام سیستم عامل اندروید ور

برای قسمت کیسه هوا، تیگو ۵ در حالت پایه فقط ۲ ایربگ برای سرنشینان جلو داشته که از بدون داشتن بهتر است؛ اما در سطح استانداردهای روز دنیا محسوب نشده و تنها در مدل فول‌آپشن که اکسلنت نامگذاری شده، چهار کیسه هوا تعبیه شد. فناوری کنترل پایداری شامل ترمز ABS و EBD، ASR، HHC، EBA می گردد. قابل توجه افرادی که با این جملات آشنا نیستند، باید بیان داشت که EBD در حقیقت مکمل ترمز ABS محسوب دشه و به‌صورت الکترونیکی فشار ترمز بر روی هر یک از چرخ‌ها را تحت کنترل قرار می دهد. در سوی دیگر ASR یا TCS به سامانه کنترل ترکشن مربوط شده که از هرزگردی چرخ‌ها و سر خوردن اتومبیل جلوگیری می نماید. فناوری سیستم HHC یا Hill Holder از بازگشت خودرو به سمت پایین در هنگام حرکت صعودی روی شیب جلوگیری کرده و EBA که سامانه کمکی ترمز اضطراری (Emergency brake assist) به شمار رفته، در هنگام فشار ناگهانی به پدال گاز، قدرت وارد شده روی سیستم ترمز و لنت‌ها را با افزایش رو به رو می سازد.

ویژگی های رفاهی

در بخش داخل کابین از صندلی‌های چرمی و در ردیف جلو سیستم برقی به کار گرفته شد. نمایشگر ۷.۵ اینچی لمسی از طریق USB با گوشی‌های هوشمند کانکت می شود و عملکرد مناسب آن با دوربین دید عقب خیلی در ساده‌تر کردن پارک این خودرو موثر واقع می شود. فرمان تلسکوپی و برقی تیگو ۵ به‌خوبی قابل تنظیم است و آینه‌های بغل‌ هم به‌صورت خودکار، قابل قابلیت تاشدگی دارد. همچنین سانروف برقی و تهویه مطبوع خودکار، استارت بدون کلید، آینه‌ی وسط ضد بازتاب و سنسور پارک از دیگر قابلیت ها یا همان آپشن های تیگو ۵ است که شاید در مقایسه با کره‌ای‌ها نتوانیم آن‌ها را امکانات رفاهی قابل توجهی بنامیم؛ اما به هر حال این امکانات در هیچ یک از تولیدات شرکت های ایرانی قابل مشاهده نیست.

کراس اوور تیگو ۵ در کشور ماه با دو تیپ MT و CVT به فروش می رسد که نوع CVT (دنده اتوماتیک) به سه بخش کامفورت، لاکچری و اکسلنت تقسیم شده تا مجموع مدل‌های این خودرو به ۴ برسد. گذشته از آن نوع MT که طبیعتا ارزان‌ترین نسخه به شمار می رود؛ دارای آپشن‌های سنسور پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینه‌های برقی تاشدگی است. نسخه کامفورت علاوه بر آپشن‌های مورد اشاره و گیربکس اتوماتیک با استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلی‌های چرمی همراه می باشد. همچنین آپشن‌های صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف برقی در مدل‌های لاکچری و اکسلنت وجود دارد و تفاوت نسخه اکسلنت با لاکچری در داشتن گرم‌کن داخل صندلی، تعداد بیشتر کیسه های هوا و فناوری کنترل پایداری را دربرمی گیرد.

رانندگی

تیگو ۵ محصولی بزرگ از مدیران خودرو محسوب می شود.  قبل از هر چیز باید متوجه این موضوع شوید که مبلغ پرداختی برای تیگو ۵ کمتر از نصف کراس‌اوورهای مطرح کره‌ای می باشد، بنابراین انتظارات ما هم نباید در آن سطح قرار گیرد. در سودی دیگر، اولویت‌های خریدار باید مد نظر گرفته شود تا لذت یا پشتیبانی به بار نیاید.

هنگامی که به کابین تیگو ۵ ورود پیدا می کنید، کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌ها رضایت بسیاری دارد؛ اگرچه هنگام حرکت، اگر به دنبال شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت‌های بالا می باشید، نمی توانید به هدف دست یابید. خروجی پیشرانه ۱۳۶ اسب بخاری  برای وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی این کراس‌اوور پایین بوده و شما بسیار دیر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. گفتنیست که آپشن‌های این خودرو در نسخه پایه (MT) و قیمتی نزدیک به ۱۹۰ میلیون تومان قابل توجه نیست و تعویض دنده‌ی دستی برای آن هم عجیب به نظر می رسد. همچنین در نسخه‌های بالاتر با آپشن‌های بیشتر که قیمت را به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رساند رضایت بخش نیستند و انتظار قیمتی کمتر را داشتیم.

مطالب مرتبط
تصویر جدید از شاسی بلند فول سایز آینده هیوندا

افرادی که در صندلی جلو تیگو ۵ قرار می گیرند، احساس راحتی خواهند داشت و فضای مناسبی برای آنها فراهم است؛ این در حالی بوده که موضوع برای ردیف عقب شامل نمی شود و کمی باید از انتظارات خود بکاهید نباید در حد یک خودروی معمولی و نه یک کراس‌اوور پایین تصور داشت. گفتنیست که بخش صندوق عقب، با توجه به امکان تاشدن صندلی‌ها، فضای خوبی دارد که همراه با سقف بلند تیگو ۵، طراحی خوبی پیدا کرده است.

نتیجه گیری

آنچه تیگو ۵ را به خودرو ارزنده ای تبدیل کرده است، ویژگی هایی در سطح یک مدل اروپایی بوده و طراحی آن نیز دست کمی از اتومبیل های روز اروپا ندارد. مدیران خودرو که یکی از همکاران کلیدی چری محسوب می شود، توانسته در سال های گذشته فروش خوبی با تیگو ۵ برای خود و چری رقم زند. اگرچه این خودرو تولید کامل داخلی نیست و قطعات آن از چین وارد ایران می شود و در ایران مونتاژ می گردد، اما در صنعت خودروسازی با شرکت هایی چون مدیران خودرو گام های موفقیت آمیزی برداشته شد.

بنابراین عرضه محصولاتی مشابه تیگو ۵ در کشور شاید قیمت بالایی برای مشتریان رقم زند و چنین هزینه ای برای خرید یک مدل مشابه کره ای یا اروپایی ارزش بیشتری دارد، اما باید بیان کرد تیگو۵ نیز کراس اوور ارزنده چری محسوب می شود که آپشن ها و ویژگی های مطلوبی در آن تعبیه شده تا سرنشینان و راننده احساس خوبی در سفر داشته باشند.

تیگو ۵ شاسی بلند نسبتا کاملی در میان مدل های هم سطح خود محسوب می شود. طراحی جذاب و در عین حال به روز برای صاحب خودرو هیجان انگیز است و تنها با تست واقعی این خودرو می توان تمامی تفاسیری که از آن شد را درک و قبول داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.