آموزش پخت غذاهای مجردی ساده

0

آموزش پخت غذاهای مجردی ساده

غذاهای مجردی : اگر شما هم فردی باشید که به‌تنهایی زندگی می‌کنید احتمالاً پس از رسیدن به خانه، پس از ساعات طولانی کار در بیرون از منزل و تحمل انواع سر و صدا و آلودگی، آن‌قدر خسته‌اید که دیگر توان و حوصله‌ای برای فراهم کردن یک غذای مفصل را ندارید و شاید مدت‌هاست که دلتان یک وعده غذای خانگی مفصل و خوشمزه می‌خواهد!

شاید هم دانشجو باشید و برایتان امکان و فرصت تهیه‌ی غذاهای مفصل وجود نداشته باشد و مجبور باشید به همان غذاهای دانشگاه اکتفا کنید، هرچند که باب میل شما نباشند.

شاید بتوان گفت بیشتر افرادی که به هر نحوی به‌صورت به اصطلاح «مجردی» زندگی می‌کنند، بیشتر غذاهای تکراری‌ای مثل نیمرو و املت و یا غذاهای خریداری شده از مراکز تهیه‌ی غذا یا رستوران‌ها را می‌خورند.

اما کدام غذا می‌تواند هم از نظر سلامتی و هم از نظر طعم به پای یک غذای خانگی برسد؟

به‌سبب وجود چنین مشکلاتی برای افراد مجرد تصمیم گرفتیم تا پستی را برای آموزش چند نوع غذای ساده و در عین حال زودپز، مخصوص این این افراد در نظر بگیریم.

با ما همراه باشید تا نحوه‌ی پخت غذاهای مجردی ساده‌ای را به شما آموزش دهیم.

البته فرض ما این است که فردی که قصد تهیه‌ی این غذاهای مجردی را دارد، کمترین میزان آشنایی با آشپزی را داراست.

غذاهای مجردی

۱- اشکنه‌ی سیب‌زمینی

اشکنه‌ی سیب‌زمینی یکی از ساده‌ترین غذاهای مجردی است که تهیه‌ی آن نیازی به ایستادن پای گاز ندارد و در مدتی در حدود یک ربع آماده می‌شود. شاید همین چند جمله مقدمه کافی باشد تا برای تهیه‌ی آن وسوسه شده باشید! برای تهیه‌ی این غذای ساده به عنوان یکی از غذاهای مجردی به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید، موادی که تقریباً همیشه در هر یخچالی پیدا می‌شوند:

مواد اولیه

  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • سیب‌زمینی: ۲ عدد
  • پیاز: ۲ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زرچوبه: به میزان دلخواه

طرز تهیه

مرحله‌ی اول:

در ابتدا باید پیازها را خرد نمایید. این‌که شکل پیازهای خرد شده چگونه باشد، امری سلیقه‌ای است، اما بیشتر افراد از وجود پیازهای درشت در غذا خوششان نمی‌آید. توصیه‌ی ما این است که ابتدا پیاز را از وسط دو نیم کنید. سپس یک نیمه را به‌گونه‌ای روی تخته‌ی خرد کن قرار دهید که سطح صاف آن روی تخته قرار گیرد. پس از این کار ابتدا روی پیاز برش‌های عمودی (عمود نسبت به بدن خود که روبروی تخته قرار گرفته است) ایجاد نمایید و تلاش کنید تا این برش‌ها تا حد امکان باریک باشند و علاوه بر این سعی کنید تا این برش‌ها از هم جدا نشوند و کنار هم باقی بمانند. سپس پیاز را نود درجه روی تخته بچرخانید و مجدداً برش‌های عمودی روی آن ایجاد کنید. به این ترتیب پیازها به شکل مربع و مستطیل خرد خواهند شد و در غذا ظاهر دوستداشتنی‌تری خواهند داشت.

پس از خرد نمودن پیازها، ماهیتابه‌ای را روی شعله‌ی متوسط گاز قرار دهید و در آن مقداری روغن سرخ‌کردنی بریزید. سپس زیر آن را روشن کنید و اجازه دهید پیازها حرارت ببینند تا تفت داده شوند. دقت کنید که حرارت زیر پیازها نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. با استفاده از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی مدام پیازها را زیر و رو کنید و به هم بزنید تا تمامی سطوح پیازها حرارت ببینند و تفت داده شوند.

نکته!

برای سرخ کردن یا تفت دادن موادغذایی از روغن‌های مخصوص پخت و پز و سالاد استفاده نکنید، چرا که این روغن‌ها تحمل دمایی پایینی دارند و به‌راحتی می‌سوزند و در نتیجه برای سلامتی مضر هستند. بهترین نوع روغن هم برای خوردن و هم برای سرخ کردن روغن کنجد غیرکارخانه‌ای است که از روغن‌گیری‌های محلی قابل تهیه است.

مرحله‌ی دوم:

پس از آن‌که پیازها به رنگ طلایی درآمدند، رب گوجه‌فرنگی و زرچوبه را به آن اضافه نمایید و به هم بزنید تا مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس به اندازه‌ی دو لیوان متوسط آب داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید مواد داخل ماهیتابه حرارت ببیند و آب به جوش آید.

برای راحتی کار برای ترکیب کردن رب گوجه‌فرنگی و زرچوبه و آب می‌توانید پس از پر کردن یک لیوان متوسط از آب، رب گوجه‌فرنگی و زرچوبه را داخل لیوان بریزید و آن‌ها را با استفاده از یک قاشق‌چای به‌آرامی آن‌قدر به هم بزنید که رب گوجه‌فرنگی کاملاً در آب حل شود و پس از آن آب داخل لیوان را به پیازهای داخل ماهیتابه اضافه نمایید.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله دو عدد سیب‌زمینی را به‌خوبی با آب خالی بشویید و سپس پوست آن را بگیرید و آن را به‌صورت نگینی خرد نمایید. منظور از شکل نگینی همان مکعب مربع یا مکعب مستطیل است.

برای برش دادن سیب‌زمینی به‌صورت نگینی ابتدا سیب‌زمینی را حلقه حلقه کنید و سپس هر حلقه را با برش‌های عمودی و افقی به شکل مربع درآورید، فقط دقت داشته باشید که ضخامت حلقه‌ها نباید کم باشد.

پس از خرد کردن تمامی سیب‌زمینی‌ها، آن‌ها را داخل ماهیتابه‌ای بریزید که در مرحله‌ی دوم روی اجاق گاز قرار داده بودید.

نکته!

توصیه می‌کنیم اگر سرعت عمل شما در خرد کردن موادغذایی کم است، ابتدا تمامی موادغذایی را خرد کنید و بعد شروع به پخت آن‌ها نمایید.

مرحله‌ی چهارم:

در حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا مواد داخل ماهیتابه به‌خوبی بپزند و با هم ترکیب شوند. در این مدت شعله‌ی زیر ماهیتابه باید متوسط باشد. هر از گاهی به آن سر بزنید تا مبادا آب آن کشیده شده باشد و غذای شما در حال سوختن باشد. در صورتی‌که دیدید هنوز سیب‌زمینی‌ها نپخته‌اند اما آب داخل ماهیتابه تمام شده، می‌توانید مقدار کمی آب به آن اضافه کنید.

مرحله‌ی پنجم:

پس از آن‌که سیب‌زمینی‌ها پختند، دو عدد تخم مرغ را داخل ظرفی جداگانه بشکنید و سپس آن‌ها را به ماهیتابه منتقل نمایید. شکستن تخم‌مرغ‌ها در ظرفی جدا به این دلیل است که اگر تخم‌مرغی خراب بود، مستقیماً وارد غذا نشود و کل غذا را خراب نکند. بعد از افزودن تخم‌مرغ‌ها ترکیب داخل ماهیتابه را به هم بزنید و پس از حدود ۳ تا ۵ دقیقه شعله‌ی زیر آن را خاموش نمایید.

اشکنه‌ی سیب‌زمینی به عنوان یکی از غذاهای مجردی اکنون آماده‌ی سرو است. در صورتی‌که قصد تهیه‌ی میزان بیشتری از این غذا را داشتید، مواد اولیه را به همین نسبت زیاد کنید. این غذا با توجه به مواد اولیه‌ی ذکر شده در بالا، برای دو نفر با اشتهای معمولی کافی است.

۲- خوراک گوشت و سیب‌زمینی

یکی دیگر از غذاهای مجردی ساده و البته خوشمزه خوراک گوشت و سیب‌زمینی است. این غذا به‌راحتی تهیه می‌شود و دردسر زیادی ندارد. گیاهخواران و افرادی که تمایلی به خوردن گوشت ندارند، می‌توانند همین غذا را با سویای ‌ریزدانه تهیه کنند. برای آماده کردن این غذا به مواد اولیه‌ی زیر نیاز هست:

مواد اولیه‌

  • سیب‌زمینی: ۳ عدد
  • گوشت چرخ‌کرده یا سویای ریزدانه: ۲۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد کوچک
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد کوچک
  • سیر: ا تا ۲ حبه
  • ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه‌ی کاری: ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل و نمک: به میزان دلخواه

طرز تهیه

مرحله‌ی اول:

در ابتدا ماهیتابه‌ای با اندازه‌ی متناسب با مواد اولیه انتخاب کنید و داخل آن مقداری روغن سرخ‌کردنی بریزید. در مورد روغن مناسب برای سرخ کردن به نکته‌ی مرحله‌ی اول غذای قبل مراجعه کنید.

گوشت چرخ‌کرده را داخل ماهیتابه بریزید. پیازها را به شکل دلخواه خرد نمایید و آن‌ها را به گوشت اضافه نمایید. برای آگاهی از یک شیوه‌ی راحت خرد کردن پیاز به مرحله‌ی اول غذای قبل، یعنی اشکنه‌ی سیب‌زمینی، مراجعه نمایید. دو حبه سیر را نیز به قطعات کوچک تقسیم کنید و داخل ماهیتابه بریزید. به جای سیر می‌توانید از پودر سیر استفاده کنید.

سپس نمک و فلفل و ادویه‌ی کاری را روی این مواد بپاشید. دست آخر شعله‌ی زیر ماهیتابه را روشن کنید و آن را روی میزان متوسط تنظیم نمایید. اجازه دهید تا مواد داخل ماهیتابه حرارت ببینند تا خوب پخته شده و با یکدیگر ترکیب شوند. در این میان با استفاده از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی هر از گاهی ترکیب را به هم بزنید تا تمامی سطح آن‌ها حرارت ببیند.

اگر قصد دارید به جای گوشت از سویا استفاده کنید، دقیقاً به همین شیوه عمل کنید، تنها پیش از ریختن سویا داخل ماهیتابه مقدار اندکی آب در یک ظرف جداگانه بریزید و سویا را در آن ظرف بریزید تا اندکی خیس بخورد. سپس محتویات آن ظرف را در آبکش بریزید و سویاها را با دست فشار دهید تا آب کشیده‌شده در آن‌ها خارج شود.

مرحله‌ی دوم:

در ماهیتابه‌ی دیگری سیب‌زمینی‌های خرد شده به‌صورت نگینی را با استفاده از روغن مناسب سرخ نمایید. در مورد سیب‌زمینی نگینی خردشده می‌توانید به مرحله‌ی سوم غذای قبلی مراجعه کنید. در این مرحله نیازی به سرخ شدن کامل سیب‌زمینی‌ها نیست و همین که سطح آن‌ها اندکی برشته شود کفایت می‌کند.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله فلفل دلمه‌ای را به قطعات کوچک برش ‌دهید و داخل ماهیتابه‌ای بریزید که سیب‌زمینی در آن داخل سرخ شدن است. دو قاشق غذاخوری ذرت را نیز به این دو ماده اضافه کنید. پس از آن‌که فلفل دلمه‌ای مقداری نرم شد، حرارت زیر ماهیتابه را خاموش کنید.

مرحله‌ی چهارم:

ترکیب سیب‌زمینی سرخ‌شده، فلفل دلمه‌ای و ذرت را به ماهیتابه‌ای که در آن گوشت و پیاز و ادویه قرار داشتند منتقل نمایید و اجازه دهید با شعله‌ی کم اندکی حرارت ببیند. در این میان با هم زدن ترکیب به یک‌دست شدن آن و پخت بهترش کمک کنید.

خوراک سیب‌زمینی و گوشت به عنوان یکی از غذاهای مجردی در این مرحله آماده است. آن را داخل ظرف مناسب بریزید و سرو نمایید. این خوراک را می‌توان با انواع سس، بسته به علاقه‌ی هر فرد، مصرف کرد. گذشته از این در صورتی‌که این غذا بدون نان مصرف شود، می‌تواند یک غذای رژیمی مغذی به حساب آید.

۳- سالاد ماکارونی با تخمه‌ آفتابگردان

این غذا بیشتر برای آن دسته از افراد مناسب است که نیاز به کالری بیشتری دارند و در عین حال عاشق طعم ماکارونی هستند. سالاد ماکارونی با تخمه‌ی آفتابگردان یکی از غذاهای مجردی است که در عین سادگی بسیار مغذی است و می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی برطرف نماید. برای تهیه‌ی این سالاد خوش‌خوراک مواد اولیه‌ی زیر را تهیه کنید:

مواد اولیه‌

  • ماکارونی شکل‌دار: ۲۰۰ گرم
  • کاهو: حدود ۱۰ برگ
  • مغز تخمه‌ی آفتاب‌گردان نمکی: یک بسته
  • گوجه فرنگی: ۱ عدد درشت
  • دانه‌ی ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
  • برگ ریحان: به میزان دلخواه
  • سس سالاد: به میزان دلخواه

طرز تهیه‌

مرحله‌ی اول:

در نخستین مرحله‌ی تهیه‌ی این سالاد، مقداری آب در قابلمه‌ای با اندازه‌ی متوسط بریزید به گونه‌ای که آب بیش از نیمی از قابلمه را پر کند. سپس ماکارونی شکل دار را داخل قابلمه بریزید و به آن مقداری روغن مخصوص پخت و پز و سالاد اضافه کنید و شعله‌ی زیر قابلمه را روشن نمایید. اجازه دهید تا ماکارونی با حرارت ملایم آهسته پخته شود. به‌طور کلی می‌توان گفت پخت اغلب موادغذایی با حرارت پایین بهتر از پخت آن‌ها با حرارت بالاست، چرا که پخت با حرارت بالا اغلب باعث کاهش ارزش غذایی موادغذایی می‌گردد.

دقت داشته باشید که حتی با دمای کم هم بیشتر از ده دقیقه ماکارونی را به حال خود رها نکنید، چرا که این ماده‌ی غذایی خیلی زود می‌پزد و در صورتی‌که به موقع حرارت زیر آن خاموش نشود حالت خمیری شکل پیدا می‌کند. پس بهتر است حواستان مدام به ماکارونی باشد و با تست کردن متوجه میزان پخت آن باشید. زمانی که یک ماکارونی را، البته پس از سرد شدن، در دهان گذاشتید و زیر دندانتان احساس سفتی نکردید، ماکارونی پخته است و باید شعله‌ی زیر آن را خاموش کرد.

نکته!

از هر شکل ماکارونی می‌توانید برای این سالاد استفاده کنید، البته به غیر از ماکارونی رشته‌ای. اما بهترین نوع، ماکارونی‌های با طرح صدف و پروانه هستند. می‌توانید برای تنوع از چند شکل ماکارونی در سالاد استفاده کنید.

مرحله‌ی دوم:

در حالی‌که ماکارونی در حال پختن است، باید گوجه‌فرنگی و کاهوها را خرد نمایید. برای خرد کردن سبزیجات از چاقوهای میوه‌خوری تیز استفاده کنید. بدین‌ترتیب قادر خواهد بود تا گوجه‌فرنگی‌ها را با کمترین ضخامت برش دهید.

برای برش دادن گوجه فرنگی آن را از وسط دو نیم کنید و سطح صاف آن را روی تخته‌ی خرد کن قرار دهید. سپس با استفاده از چاقوی تیز سعی کنید تا با برش‌های عمودی حلقه‌های باریکی از گوجه‌فرنگی ایجاد نمایید.

برای خرد نمودن کاهو نیز بهتر است تلاش کنید تا آن‌ها را به‌صورت رشته‌هایی باریک برش دهید.

نکته!

بسیاری از افراد برای تهیه‌ی سالاد از برگ‌های داخلی کاهو که رنگی روشن‌تر دارند استفاده می‌کنند. این در حالی است که ارزش غذایی برگ‌های تیره‌تر بسیار بیشتر از برگ‌های روشن‌تر است. پیشنهاد ما این است که از هر دو نوع برگ کاهو در این سالاد استفاده کنید.

مرحله‌ی سوم:

پس از پختن ماکارونی آن را داخل آبکش بزرگی بریزید و روی آن آب سرد بگیرید تا به‌خوبی سرد شود. سپس ماکارونی را به یک ظرف مناسب سرو نسبتاً بزرگ منتقل کنید.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله گوجه‌فرنگی و کاهوی خردشده، برگ‌های ریحان، دانه‌های ذرت و مغز تخمه‌ی آفتابگردان را به ظرفی که ماکارونی را در آن ریخته‌اید، منتقل نمایید.

نکته!

در مورد خرید و پاک کردن برگ‌های ریحان چیزی نگفتیم چرا که پاک کردن و شستن ریحان زمان نسبتاً زیادی می‌برد و قصد ما در این نوشته معرفی غذاهای ساده و سریع بوده. شما می‌توانید بسته‌های سبزیجات پاک‌شده و شسته‌شده که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند را خریداری نمایید و برگ‌های ریحان آن را برای این سالاد جدا کنید. در صورتی‌که امکان تهیه‌ی ریحان را نداشتید آن را از ترکیب این سالاد حذف نمایید.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله سس سالاد یا هر نوع سس مورد علاقه‌ی خود را به مواد اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا تمامی مواد کاملاً به سس آغشته شوند.

البته در صورتی‌که قصد دارید این غذا کالری کمتری داشته باشد، می‌تواند سس را به‌کلی از ترکیب آن حذف کنید یا از میزان سس کمتری استفاده نمایید. استفاده از سس‌های رژیمی نیز می‌تواند تا حدی مفید و مؤثر واقع شود.

****

مطالب مرتبط
آموزش طرز تهیه ساندویچ گوجه فرنگی و پنیر گریل شده

سالاد ماکارونی با مغز تخمه‌ی آفتابگردان به عنوان یکی از غذاهای مجردی اکنون آماده است و می‌توانید هم برای شام مقداری از آن را بخورید و هم بخشی از سالاد را در ظرفی دارای در ریخته و به‌عنوان ناهار یا میان‌وعده به محل کار یا دانشگاه خود ببرید.

سخن آخر

مسلماً غذاهای مجردی ساده محدود به مواردی که در این نوشته آمدند نمی‌شوند. شما می‌توانید با اندکی حوصله و خلاقیت بر پایه‌ی غذاهای آموزش داده شده در همین نوشته، غذاهای متنوع دیگری تهیه کنید. گذشته از این غذاهای دیگری نیز هستند که می‌توان آن‌ها را به سادگی و با صرف وقت اندکی تهیه نمود. تنها کافی است تا آشپزی را شروع کنید تا در انجام کارهایی مثل خرد کردن مواد و تفت دادن آن‌ها مهارت پیدا کنید و در نتیجه با صرف مدت کمتر غذاهای بهتری بپزید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.