آنچه شما باید درباره وابستگی در روابط بدانید

0

آنچه شما باید درباره وابستگی در روابط بدانید

 

آنچه شما باید درباره وابستگی در روابط بدانید

اصطلاح “وابستگی” اغلب به طور معمول برای توصیف روابطی که در آن فرد نیازمند یا وابسته به شخص دیگری می گردد، استفاده می شود.

به این ترتیب نیاز فرد به حضور آن شخص، از هر زمان دیگری، بیشتر است. فردی که وابسته است، کل زندگی خود را برای خوشنودی یا توانمند کردن شخص دیگری خرج می کند.

در ساده ترین حالت، یک رابطه وابسته زمانی است که فردی به شریک زندگی خود نیاز دارد و متقابلاً آن فرد هم نیازمند ارتباط با اوست. این رابطه متقابل اساس و پایه ی تحقیقات متخصصان است زمانی که بخواهند “چرخه” وابستگی را توصیف کنند.

عزت نفس و ارزش ذاتی در این وابستگی، تنها از قربانی کردن خود برای شریک زندگی بدست می آید که فداکاری برای شخص مورد نظر، باعث خوشحالی و شادی در وی می گردد.

در این مقاله که توسط کارشناسان روانشناسی وبسایت وردنگار تهیه شده است با مطالب زیر آشنا خواهید شد :

  • تفاوت بین هم بستگی و وابستگی چیست؟

  • علائم و نشانه های وابستگی

  • چگونه یک رابطه وابسته ایجاد می شود؟

حقایق صریح در مورد وابستگی:

  1. روابط وابسته می تواند بین دوستان، همسران یا اعضای خانواده باشد.

  2. اغلب این رابطه شامل سوء رفتار عاطفی یا جسمی است.

  3. دوستان و اعضای خانواده یک شخص وابسته ممکن است متوجه اشتباهاتی در رفتار وی گردند.

  4. درمان مانند هر گونه بیماری روانی یا عاطفی، نیاز به زمان و تلاش، و همچنین کمک پزشک دارد.

تفاوت بین هم بستگی و وابستگی چیست؟

مهم است بدانیم تفاوت بین هم بستگی با یک فرد که می تواند یک ویژگی مثبت و مطلوب باشد و وابستگی، که برای شخص مضر است، چیست؟

در زیر به مواردی اشاره شده است که این تفاوت ها را نشان می دهد:

هم بستگی: دو نفر برای حمایت و عشق به یکدیگر متکی هستند. هر دو ارزش را در رابطه پیدا می کنند.

وابستگی: شخص وابسته احساس بی ارزشی می کند مگر آنکه با قربانی کردن چیزهایی در خود، آن را فراهم کند و این باعث رضایت از این رابطه در شخص دیگر می گردد.

فرد وابسته تنها زمانی که قربانی های شدید برای شریک زندگی خود را فراهم می کند و او را راضی کند، خوشحال است. آنها احساس می کنند که یکی از طرفین برای رسیدن به رضایت خاطر فرد دیگر، مورد نیاز است.

هم بستگی: هر دو طرف رابطه خود را اولویت بندی می کنند اما می توانند در منافع دیگر، داشتن دوستان و سرگرمی ها نیز شادی را پیدا کنند. هر دو نفر می توانند احساسات و نیازهای خود را بیان کنند و راه هایی برای ارضای این نیاز برای دو طرف رابطه پیدا کنند.

وابستگی: فرد وابسته هیچ هویت شخصی، منافع یا ارزشی خارج از رابطه وابسته خود ندارد.

 

مطالب مرتبط
20 عکسی که به شما ثابت می کنند ژاپن مانند دیگر کشورها نیست و با آن ها فرق دارد

وابستگی جنسی چیست؟

در این نوع وابستگی،شخص احساس می کند که خواسته ها و نیازهای جنسی وی بی اهمیت است و آنها را بیان نمی کند و در مقابل فقط به فکر ارضای نیازهای جنسی شریک خود است.

یک یا هر دو طرف می توانند وابسته باشند. یک فرد وابسته از دیگر زمینه های مهم زندگی خود غافل خواهد شد تا شریک زندگی خود را راضی نگه دارد. تعهد شدید آنها به این شخص ممکن است موجب آسیب های زیر شود:

  • از دست دادن ارتباطات با دیگر دوستان

  • به خطر افتادن موقعیت شغلی فرد

  • پای بند نبودن به مسئولیت های دیگر خود

فردی که بر وابستگی متکی است، یاد نمی گیرد که رابطه ی برابر و دو جانبه داشته باشد و اغلب به فداکاری و مرتفع کردن نیازهای فرد دیگری متمرکز است.

علائم و نشانه های وابستگی

ممکن است سخت باشد بین فردی که هم بستگی دارد و کسی که فقط به یک شخص وابسته شده است و از او روحیه می گیرد، تمایز قائل شوید. اما فردی که وابسته است، معمولا:

  • غیر از فرد مورد نظر خود، با شخص دیگری هیچ رضایت یا شادی احساس نخواهد کرد.

  • در رابطه با آن فرد باقی می ماند، حتی اگر آنها آگاه باشند که شریک زندگی آنها چیزهای بدی را به دنبال دارد که برایشان مضر است.

  • احساس اضطراب دائمی در مورد ادامه داشتن رابطه خود دارند.

  • از تمام وقت و انرژی خود استفاده می کند تا شریک خود را برای هر آنچه بخواهد، راضی نگه دارد.

  • احساس گناه در مورد تفکر و عملی که در این رابطه انجام می دهد، دارد.

  • در قبال خواسته ی فرد مقابل، اخلاق و وجدان خود را نادیده می گیرد.

افراد دیگر ممکن است سعی کنند با نگرانی های خود درباره ی وابستگی صحبت کنند. اما حتی اگر دیگران نشان دهند که شخص بیش از حد وابسته است، فرد بدون توجه به توصیه های اطرافیان، رابطه را ترک نمی کند.

فرد وابسته ، احساس ترسی در مورد جدا شدن از شریک خود در این رابطه دارد، زیرا هویت و شخصیت خود را بر آن می دارد تا خود را برای دیگران قربانی کند.

 

مطالب مرتبط
شوق ورزش و خرید لباس ورزشی

چگونه یک رابطه وابسته ایجاد می شود؟

وابستگی رفتاری است که معمولا از الگوهای رفتاری گذشته و مشکلات عاطفی حاصل می شود. افرادی که مشکلات خانوادگی دارند، بیشتر در خطر وابستگی قرار می گیرند. کارشناسان می گویند که وابستگی می تواند از طیف وسیعی از موقعیت ها ایجاد گردد.

افرادی که وابسته به بزرگسالان خود هستند، اغلب روابط والدین و خود را به عنوان یک کودک یا نوجوان دچار مشکل می کنند. آنها ممکن است آموزش داده شوند که نیازهای خودشان کمتر از نیازهای والدینشان اهمیت دارد.

در این نوع از خانواده ها، ممکن است کودک بتواند بر نیازهای والدین تمرکز کند و هرگز به خود فکر نکند. والدینی که با هم مشکل دارند، ممکن است با رفتار خود، فرزندان خود را به خودخواهی یا حرص و طمع تشویق کنند، اگر چیزی برای خودشان بخواهند.

در نتیجه، کودک یاد می گیرد که نیازهای خود را نادیده بگیرد و تنها به آنچه که می تواند برای دیگران در همه زمان ها انجام دهد، فکر می کند.

در این شرایط یکی از والدین ممکن است:

  • مشکل اعتیاد با الکل یا مواد مخدر داشته باشد

  • فقدان بلوغ و رشد عاطفی، در نتیجه ی نیازهای خود محور خود، باشد

این شرایط باعث ایجاد شکاف در رشد عاطفی کودک می شود و منجر به ایجاد وابستگی در روابط می شود.

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.