آیا دهانشویه می تواند شما را در خطر ابتلا به دیابت قرار دهد؟

0

آیا دهانشویه می تواند شما را در خطر ابتلا به دیابت قرار دهد؟

برای بسیاری از ما، استفاده از یک دهانشویه، دو بار در روز بخشی از روال بهداشت دهان و دندان شده است. اما با توجه به تحقیقات جدید، این عمل ظاهرا سودمند، می تواند خطر سلامتی شگفت آوری را ایجاد کند: استفاده از دهانشویه می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

محققان گوشزد می کنند که استفاده از دهانشویه حداقل دو بار در روز، باکتری های “مفید” را از بین می برد که به نوبه خود می تواند متابولیسم قند را تغییر دهد و دیابت را تقویت کند، به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالا هستند.

دکتر راش پی پاتل – از گروه آسیب شناسی و مرکز زیست شناسی رادیکال آزاد در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام – و همکارانش یافته های خود را در نشریه اکسید نیتریک ((Nitric Oxide منتشر کرده اند.

برآورد شده است که حدود ۳۰.۳ میلیون نفر در ایالات متحده دیابت دارند که وضعیتی است که با افزایش سطح قند خون مواجه است.

۸۴.۱ میلیون بزرگسال بالغ در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند که میزان قند خون آنها بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه نیست که به عنوان فرد مبتلا به دیابت شناخته شوند.

داشتن اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر برای دیابت است. طبق تحقیقات جدید، روش ساده ای همچون استفاده از دهانشویه می تواند این خطر را بیشتر کند.

ریسک ابتلا به دیابت به میزان ۵۵ درصد با استفاده از دهانشویه افزایش یافته است.

دانشمندان با یافته های جذاب خود از طریق تجزیه و تحلیل داده های مربوط به ۱،۲۰۶ بزرگسالانی که به چاقی و اضافه وزن دچار بوده و سنی حدود ۴۰ تا ۶۵ سال داشتند، به این نتیجه رسیدند.

مطالب مرتبط
هر آنچه لازم است در مورد ایروکاست یا مونته لوکاست بدانید

به عنوان بخشی از مطالعه، از شرکت کنندگان پرسیده شد که روند استفاده آنها از دهانشویه به چه نحوی است. در مجموع ۴۳ درصد از افراد گفتند که حداقل یک بار در روز از دهانشویه استفاده می کنند، در حالی که ۲۲ درصد گفته اند که حداقل دو بار در روز استفاده می کنند.

در طی بیش از ۳ سال پیگیری، تیم پیشگیری، دیابت یا پیش دیابت را در میان شرکت کنندگان کنترل کردند. در مجموع ۹۴۵ نفر در تجزیه و تحلیل نهایی شرکت کردند.

افرادی که حداقل دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کردند، در مقایسه با شرکت کنندگان که از دهانشویه استفاده نکردند، ۵۵ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در طی ۳ سال افزایش دادند.

محققان گزارش دادند بین استفاده از دهانشویه کمتر از دو بار در روز و خطر ابتلا به دیابت یا پیش دیابت ارتباطی وجود ندارد.

این یافته ها پس از بررسی و در نظر گرفتن تعدادی از عوامل موثر احتمالی شامل رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان، اختلالات خواب، مصرف دارو، سطح قند ناشتا، درآمد و سطح تحصیلات، بدست آمده است.

پاتل و همکارانش در مورد یافته های خود نوشتند:

“استفاده منظم از ضدعفونی دهانشویه با افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت / دیابت در این جمعیت همراه بود.”

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.