آیا یک رژیم غربی به طور دائمی سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد؟

0

آیا یک رژیم غربی به طور دائمی سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد؟

بر طبق تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه بون در آلمان انجام شده و در مجله Cell منتشر شده، پاسخ سیستم ایمنی بدن به رژیم غربی شبیه به نحوه واکنش آن بر عفونت باکتری های خطرناک می باشد.

یکی دیگر از نتایج ناخوشایند این مطالعه این است که در بلندمدت یک رژیم غذایی غربی می تواند در پاسخ سیستم ایمنی بدن به عامل های التهابی اختلال ایجاد کند.

با توجه به یافته ها، به نظر نمی رسد که حتی تغییر دادن رژیم غذایی به یک رژیم سالم آسیب را از بین ببرد.
تغییرات درازمدت ممکن است به دیابت نوع ۲، آرترئوسکلروزیس و چندین شرایط دیگر که در آن التهاب نقش مهمی داشته و به مصرف رژیم غذایی غربی مرتبط باشد، کمک می کند.

برای مطالعه، محققان موش های مستعد ابتلا به آترواسکلروز را با یک رژیم غربی حاوی کالری بالا، چربی بالا، کم فیبر و در یک کلام فست فود تغذیه کردند.

رژیم غربی بیان ژن را تغییر داد و سیستم ایمنی بدن را به خطر انداخت

پس از گذشت ۱ ماه، در سراسر بدن موش ها تغییراتی ایجاد شد که شبیه به واکنش های شدید التهابی بود که در عفونت های باکتری رخ می دهد.
محقق سرشناس Anette Christ، عضو هیئت تحریریه دانشگاه Bon، می گوید: “رژیم ناسالم، منجر به افزایش غیرمنتظره تعداد سلول های ایمنی خاص در خون موش ها، به خصوص گرانولوسیت ها و مونوسیت ها شده است.”

محققان، پیشرونده های مغز استخوان و سلول های ایمنی موش هایی را که از رژیم های غربی تغذیه کرده بودند با موش های کنترل کننده ای که از رژیم غذایی سالم تر و مناسب تری استفاده می کردند، مقایسه کردند.

مطالب مرتبط
داشتن رژیم غذایی ایده آل در کنار همسر پرخور

آنها دریافتند که رژیم غربی ژن های بسیاری را در سلول های پیش زمینه فعال کرده است، از جمله برخی از آنها که باعث افزایش تکثیر و افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود.

سیستم ایمنی ذاتی بخشی از سیستم ایمنی است که با واکنش سریع و گسترده ای به عفونت، واکنش می دهد که بعدها واکنش خاصی از سیستم ایمنی سازگار را دنبال می کند.

رژیم سالم، فعال سازی ژن را معکوس نمی کند

پس از ۴ هفته در موش های تغذیه شده با رژیم غربی، رژیم غلات معمولی برای آنها در نظر گرفته شد.

اما تغییر به رژیم غذایی سالم تر، تغییرات اساسی در سیستم ایمنی را تغییر نداد و بسیاری از ژن هایی که توسط رژیم غربی فعال شده بودند فعال ماندند.
پروفسور ایکه لاتز، مدیر موسسه ایمنی هوشیار دانشگاه بن، یادآور می شود که “این سیستم ایمنی ذاتی دارای یک شکل از حافظه است.”

او توضیح می دهد که یک فرآیند به نام “آموزش ایمنی ذاتی” وجود دارد که به طور معمول توسط عفونت باکتریایی ایجاد می شود، اما در مورد موش ها در این مطالعه، توسط یک رژیم غذایی غربی به وجود آمد.

پروفسور لاتز می افزاید: “آموزش های ایمنی فراگیر اطمینان می دهد که پس از عفونت، بدن “به نوعی حالت هشدار” باقی می ماند، بنابراین دفاع از آن می تواند سریعتر به یک حمله جدید پاسخ دهد.”

پروتئین، رژیم غربی را مانند یک پاتوژن می بیند

این تیم همچنین کشف کرد که یک پروتئین به نام NLR خانواده دامنه pyrin حاوی ۳ (NLRP3) ، سنسور سیستم ایمنی است که رژیم غربی را به عنوان پاتوژن تشخیص می دهد و در نتیجه باعث پاسخ التهابی می شود.

علاوه بر این، به نظر می رسد که با ایجاد پاسخ های التهابی از طریق NLRP3، رژیم غربی باعث تغییرات اپی ژنتیکی در دراز مدت در بسته بندی مواد ژنتیکی می شود، به طوری که بخشی از DNA که معمولا برای دسترسی به آنها دشوار است، آسان تر است.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی کدو تنبل چیست؟ فواید و قوانین + برنامه غذایی

در نتیجه، سیستم ایمنی حتی به محرک های کوچک و واکنش های شدید التهابی نیز واکنش نشان می دهد.

در نتیجه آزمایش های تیم نقش NLRP3 را تأیید کرد و نشان داد که موش هایی که پروتئین ندارند، التهاب سیستمیک را از رژیم غذایی غربی ایجاد نمی کنند، و همچنین برخی از تغییرات درازمدت دیگر پروتئین را نشان نمی دهند.

محققان نتیجه می گیرند که NLRP3 کارمند ایمنی آموزش دیده است که از یک رژیم غذایی غربی پیروی می کند و می تواند به وسیله آن اثرات بالقوه زیان آور مصونیت آموزش دیده را در بیماری های التهابی میانجی سازد.

پروفسور لاتز می گوید که یافته های ما نشان می دهد که مواد غذایی مضر می توانند عوارض چشمگیری داشته باشند و پیامدهای مهمی برای جامعه دارند.
وی افزود:

“کودکان هر روز آنچه را که دوست دارند می خورند و سعی می کنند طبق علاقه خود آنها را انتخاب کنند. ما باید آنها را در تصمیم گیری های آگاهانه نسبت به عادات غذایی شان یاری کنیم.”

پروفسور لاتز افزود:
” آموزش پایه های یک رژیم غذایی سالم باید تبدیل به بخش مهمی از آموزش و پرورش گردد. چیزی بیش از آنچه در حال حاضر است.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.