ارتباط بیماری لوپوس و زوال عقل

0

ارتباط بیماری لوپوس و زوال عقل

مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که با لوپوس زندگی می کنند احتمال افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در آنها بیشتر می باشد.

لوپوس یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن، به سلول های سالم و بافت های بدن حمله می کند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد ارتباط بیماری لوپوس و زوال عقل بحث شده است.

برآورد شده است که حدود ۱.۵ میلیون نفر در ایالات متحده دارای لوپوس هستند و حدود ۱۶،۰۰۰ مورد جدید در سراسر کشور در هر سال گزارش شده است.

لوپوس بیشتر زنان را مبتلا می کند و درصد کمتری از مردان مبتلا به لوپوس گزارش داده می شود و بیشتر افرادی که این بیماری را دارند، بین ۱۵ تا ۴۴ سال هستند.

لوپوس سیستمیک اریتماتوز شایعترین نوع لوپوس است. این نوع بیماری می تواند باعث آسیب به مفاصل، پوست، ریه ها، کلیه ها و رگ های خونی شود که ممکن است منجر به نارسایی کلیه، آرتریت و تشنج شود.

تحقیقات قبلی نیز بیان کرده اند که افراد مبتلا به لوپوس احتمالا با کاهش حافظه و مشکلاتی در آن روبرو هستند. مطالعه جدید بر این یافته ها، به کشف یک ارتباط احتمالی بین لوپوس و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، انجامید.

دانیلا آمیتال، دانشیار دانشکده پزشکی ساکلر در دانشگاه تل آویو در اسرائیل، همکاری خود را با یک تیم در این مورد انجام داد و اخیرا همکارانش در مجله بین المللی روانپزشکی جراحی، نتایج این تحقیقات را گزارش دادند.

خطر ابتلا به آلزایمر ۵۱ درصد افزایش یافته است

این تیم با یافته های خود از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات از پایگاه اطلاعات بهداشتی سلامتی کلالیت، که شامل اطلاعات بیش از ۴،۴ میلیون نفر بود، به یافته های جدیدی دست یافت.

محققان ۴،۸۸۶ نفر که مبتلا به لوپوس بودند را شناسایی کرده و با در نظر گرفتن سن و جنس با ۲۴،۴۳۰ نفر که به این بیماری دچار نبودند، را مورد مطالعه قرار دادند. فراوانی زوال عقل برای هر گروه مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به لوپوس ، ۵۱ درصد بیشتر احتمال ابتلا به زوال عقل را نسبت به گروه دیگر، به خود اختصاص دادند و این ارتباط در میان تمام گروههای سنی همچنان ادامه دارد.

بر اساس نتایج آنها، محققان دریافتند که “لوپوس اریتماتوز سیستمیک به طور قابل توجهی با زوال عقل مرتبط است”.

دمانس یک اصطلاح برای بسیاری از شرایطی است که بر توانایی های شناختی تأثیر می گذارد، از جمله یادگیری و حافظه. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل دمانس است که تقریبا ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد را تشکیل می دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود ۴۷ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان زندگی می کنند و انتظار می رود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵ میلیون نفر برسد.

علل دقیق زوال عقل هنوز مشخص نیست، اما آیتال و همکارانش معتقدند که لوپوس و زوال عقل ممکن است با هم ارتباط داشته باشند.

آنها می گویند: “این یافته ها باید در راستای جستجوی بیشتر برای SLE در بیماران مبتلا به زوال عقل با علت مبهم، به ویژه افرادی که در معرض ابتلا به زوال عقل هستند، قرار بگیرد.”

 

مطالب مرتبط
ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.