افراد سیگاری در معرض ریسک بالاتر ابتلا به کاهش شنوایی و یا از دست دادن شنوایی قرار دارند

0

افراد سیگاری در معرض ریسک بالاتر ابتلا به کاهش شنوایی و یا از دست دادن شنوایی قرار دارند

محققان ژاپنی می گویند که افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان قرار دارند، اما استعمال دخانیات ممکن است به شنوایی آنها نیز آسیب برساند. یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر ابتلا به  کمشنوایی نسبت به افراد غیر سیگاری قرار دارند و ظاهرا این خطر با هر بار سیگار کشیدن افزایش می یابد علاوه بر این، دانشمندان اظهار داشتند که کنار گذاشتن این عادت می تواند این خطر را کاهش دهد.

به تازگی محققان بیان داشته اند که یافته های شان “شواهد قوی” را از ارتباط بین استعمال تنباکو و کاهش شنوایی و یا حتی از دست دادن آن نشان می دهد و لذا خواستار اتخاذ اقدامات جدیدی جهت کنترل مصرف تنباکو به منظور  کاهش خطر از دست دادن شنوایی شده اند.

این مطالعه که  اخیرا در نشریه “نیکوتین و توتون و تنباکو” منتشر شده است، شیوه زندگی ۵۰، هزار کارگر ژاپنی و عادات معمولی آنها را در طی روز پیگیری نمود. با استفاده از داده های استخراج شده از سوابق بررسی سالانه سلامت که شامل یک تست شنوایی نیز بود، تیم متشکل از محققان این زمینه به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه توانایی کارکنان برای تشخیص صدای بلند و کم (فرکانس) با مصرف سیگار تغییر می کند. نتایج نشان می دهد که کارکنان سیگاری ، ۶۰ درصد ، بیشتر، به کم شنوایی اصوات  فرکانس بالا مبتلا بودند و  در مقایسه با افراد غیر سیگاری، احتمال ابتلا به کمشنوایی اصوات فرکانس پایین نیز در آنها بیست درصد بیشتر بود.

این مطالعه ۸ ساله نشان داد، از هر ۱۰ کارگری که به دلیل استعمال سیگار، افت شنوایی را تجربه کرده بودند در یکی از آنها به دلیل افزایش مصرف  سیگار در روز ،خطر ابتلا به کم شنوائی افزایش یافته بود.  “این نتایج نشان می دهد که سیگار کشیدن ممکن است عامل علمی مهمی برای از دست دادن شنوایی باشد، اما در این عرصه تحقیقات بیشتری جهت تایید نتایج این مطالعه لازم می باشد.

مطالب مرتبط
خوردن غذاهای خاص ممکن است در باروری به شما کمک کند

نویسندگان اشاره می کنند که این مطالعه فقط نشان دهنده ارتباط بین سیگار کشیدن و از دست دادن شنوایی است اما موارد دیگر را در نظر نمی گیرد. در عین حال و از جهتی دیگر، این محققان یادآور شدند که گروه سیگاری بیشتر در بخش های کارهای دستی و کار با ماشین های سنگین فعالیت داشتند که می تواند احتمال کم شنوایی ان ها را افزایش دهند.. دکتر هونان، از مرکز ملی سلامت و پزشکی جهانی ژاپن، در این خصوص اذعان داشت که:

“با توجه به حجم نمونه، دوره طولانی پیگیری و ارزیابی عینی کاهش شنوایی، مطالعه ما شواهد قوی را در این خصوص ارائه می دهد که سیگار کشیدن یک عامل ریسک مستقل برای افت شنوایی و یا از دست دادن آن است. “

این نتایج شواهد محکمی را برای حمایت از این امر فراهم می آورد که سیگار کشیدن عامل علمی برای از دست دادن شنوایی است و شواهدی قوی را در این خصوص ارائه می کند که  مصرف دخانیات باید برای جلوگیری یا به تأخیر افتادن افزایش کمشنوایی در افراد کنترل شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.