تاثیر اسفناج، ماهی قزل آلا و تخم مرغ بر افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

0

بعضی از مواد غذایی باعث افزایش شیر مادر می شوند. از جمله این مواد غذایی می توان به اسفناج، ماهی قزل آلا و تخم مرغ اشاره کرد. در این مطلب وردنگار، می خواهیم به بررسی تاثیر اسفناج، ماهی قزل آلا و تخم مرغ در افزایش شیر مادر بپردازیم.

 مصرف اسفناج و افزایش شیر مادر

اسفناج، مانند سایر سبزیجات، برای تغذیه مادران بسیار مغذی و طبخ آن ساده است. مقدار قابل توجهی از مواد مغذی اسفناج عبارتند از آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ویتامین K، A،  B6 و اسید فولیک . اسید فولیک و یا فولات در واقع در میان مواد غذایی ضروری برای مادران شیرده هستند، به علاوه ویتامین B6 نقش مهمی در ارتقاء تولید شیر مادر دارد.

از آنجایی که اکثر مواد مغذی موجود در اسفناج برای مادران و نوزادان ضروری است، توصیه می شود که بخشی از وعده های غذایی منظم باشد. اسفناج طبخ شده بهتر از خام آن است زیرا اسفناج تازه می تواند حاوی باکتری های مضر باشد که برای سلامتی نوزادان خطرناک است. علاوه بر این، اسفناج خام حاوی اسید اگزالیک، اسید فیتیک و پلی فنول ها است که می تواند مانع جذب آهن و کلسیم توسط بدن شود. به طور خلاصه، اطمینان حاصل کنید که اسفناج را به میزان منطقی مصرف کنید، زیرا پرخوری از آن می تواند برای شما و کودک شما مضر باشد.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا منبع فوق العاده ای از امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری است که به عنوان یک غذای سالم برای تقریبا همه افراد، معرفی می شود. بنابراین، یک گزینه عالی برای افزایش میزان شیر مادر در مادران شیرده است.  DHA یکی از این اسید های چرب ضروری موجود در ماهی قزل آلا، یکی از مولفه های مهم شیر مادر است و نقش مهمی در رشد مغز کودکان دارد. هر مادری که DHA بیشتری مصرف کند، DHA بیشتری در شیر او وجود خواهد داشت. مطالعات همچنین نشان می دهد که DHA در ماهی قزل آلا نیز می تواند روحیه مادران را تقویت نماید؛ از این رو برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان به عنوان سطح بالای استرس اثبات شده است که به زنانی که شیر کمی دارند، کمک می کند. بنابراین، هر چه زودتر ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بهتر است سریع تر برای سلامت خود کار کنید.

مطالب مرتبط
روز سال نو را با لوبیای چشم بلبلی خوش یمن کنید

آن طور که توصیه می شود، یک مادر باید در ۲ تا ۳ وعده در هفته از ماهی قزل آلا استفاده نماید.  مادران شیرده می توانند ماهی قزل آلا کبابی، آب پز یا پخته شده را برای برآوردن نیازهای بدن خود و  افزایش شیر مادر بخورند. نتایج برای همه می تواند عالی باشد با این حال، محدودیت نیز ضروری است. طبق گزارش روزانه پزشکی، مصرف بیش از حد ماهی آزاد در طول شیردهی ممکن است محتوای آنتی بادی در شیر مادر را کاهش داده و منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت در نوزادان شود. علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت و دارو هشدار می دهد که حتی اگر سطح جیوه در ماهی آزاد نسبتا کم باشد، هیچ وقت ضروری نیست که با توجه به وجود این مواد سمی باز هم آن را میل نمایید.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از دیگر مواد مهم در رژیم غذایی برای یک مادر شیرده است. تخم مرغ که دارای میزان قابل توجهی از مواد مغذی، ویتامین هایی مانند A، B2، B12 و چندین ماده معدنی مثل فولات، سلنیوم، فسفر، کلسیم و روی بارگذاری می شوند. به طور خاص، ویتامین A از اهمیت زیادی در تکمیل شیردهی و تقویت شیر مادر در مادر شیرده برخوردار است. ویتامین B12 برای تولید پروتئین های جدید است که بلوک های بدن را تشکیل می دهند و مواد مغذی ایمنی را در شیر مادر تغذیه می کند. B2 کمک می کند تا جذب آهن بدن بیشتر شده و بدین صورت شیر مادر افزایش یابد.

شما می توانید تخم مرغ را به صورت نرم و سخت در صبحانه و یا نهار یا در محل کار و املت را برای شام میل نمایید. مادر شیرده معمولاً نیاز به ۵۰۰ کالری اضافی در روز برای تامین نیازهای غذایی کودک خود دارند. بنابراین، مصرف تخم مرغ بیشتر هرگز انتخابی اشتباه نیست. با این حال، اگر شما علائمی مانند تهوع، بثورات، کولیک، ناراحتی یا مشکلات تنفسی در نوزاد خود متوجه شوید، احتمال دارد که کودک شما از آلرژی به تخم مرغ رنج می برد. در صورتی که این مورد باشد، بلافاصله خوردن تخم مرغ را متوقف کنید. شما نباید تخم مرغ را به صورت خام در طول دوره شیردهی مصرف کنید، زیرا ممکن است باعث اسهال، استفراغ، گرفتگی معده، حالت تهوع و تب در نوزاد شما بشود.

مطالب مرتبط
درمان چاقی طولانی مدت ، دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در بالا سه ماده غذایی معرفی شدند که می توانند در تغذیه مادران شیرده به منظور افزایش شیر مادر کمک کنند، که همه آنها به راحتی می توانند به رژیم منظم اضافه شوند. با این حال، هنوز توصیه می شود که قبل از مصرف این ها در وعده های غذایی خود، با پزشک مشورت کنید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.