علائم بالا بودن اوره در خون چیست؟

0

سلول ها (از جمله سلول های انسانی) دارای ساختارهایی به نام DNA هستند که در هسته سلول قرار دارند. این سلول DNA در اثر عمل سیستم ایمنی بدن از بین می رود و به اجزای تشکیل دهنده آن یعنی اسید آمینه تجزیه شده و تبدیل به اوره در خون می شوند. نیتروژن اوره خون بالا (BUN)  یک شاخص غیر طبیعی پزشکی است که می تواند علائم زیادی را برای بیماران ایجاد کند.

سطح بالای نیتروژن اوره در خون ممکن است یک دلیل نارسایی کلیه باشد که نمی تواند درمان شود و به طور کلی بیماران نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند. دانستن علائم نیتروژن اوره خون بالا بسیار مفید است و ما در ادامه برخی از علل و علائم مربوط به سطح نیتروژن اوره بالا در خون را بررسی می کنیم.

نیتروژن اوره خون چیست و چگونه برای نشان دادن عملکرد کلیه به ما کمک می کند؟

نیتروژن اوره محصول نهایی پروتئین، مواد لازم بدن ما است. معمولا، پروتئین بیش از حدی که ما مصرف می کنیم، منجر به تولید نیتروژن اوره بیشتر می شود. برای یک فرد سالم، نیتروژن اوره بیش از حد، می تواند توسط کلیه ها تخلیه شود و سطح نیتروژن اوره خون در محدوده ۸-۲۰ میلی مول در لیتر حفظ می شود. با این حال، هنگامی که در عملکرد کلیه اختلال ایجاد می شود، نیتروژن اوره بیش از حد در خون ایجاد می شود و منجر به عارضه بالا بودن نیتروژن اوره خون می شود.

نیتروژن اوره، یکی از ضایعات تولید شده توسط بدن ما است. برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه، نیترات اوره خون بالا به این معنی است که عملکرد کلیه به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته و آنها نمی توانند به دفع مواد زائد در بدن کمک کنند. تحت چنین شرایطی، سموم تولید شده توسط بدن بیمار، خون را تشکیل می دهند و سایر اعضای بدن را تهدید می کنند.

مطالب مرتبط
بیماری فیموزیس در آلت مردانه و آنچه لازم است بدانید

علائم نیتروژن اوره خون در نارسایی کلیه

در نارسایی کلیه، سطح نیتروژن اوره خون به سرعت افزایش می یابد، در حالی که میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) به نیمی از حد نرمال کاهش می یابد. بنابراین، افزایش نیتروژن اوره خون به معنی بیماری جدی است.  در چنین مواردی ممکن است بیماران علائم مختلفی داشته باشند:

  • فشار خون بالا
  • نگهداری مایعات
  • خستگی
  • سوزش ادراری ، ادرار دارای خون، کاهش میزان تولید ادرار
  • علائم در دستگاه گوارش مانند اشتها، تهوع، استفراغ و طعم بد در دهان
  • مشکلات پوستی مانند پوست خارش و پوست خشک
  • مشکلات مرتبط با خواب مانند بی خوابی
  • مشکلات عصبی مانند تمرکز ضعیف، حافظه ضعیف، دیوانگی و حتی رفتن به حالت کما
  • علائم سیستم تنفسی مانند تنگی نفس، نفس عمیق و طولانی
  • مشکلات استخوانی مانند درد استخوان و شکستگی استخوان

ما همچنین اسید آمینه را که موجب افزایش اوره در خون می شود، از رژیم غذایی به دست می آوریم. رژیم غذایی دارای پروتئین بالا می تواند سطح BUN شما را بالا ببرد.

غذاهایی که باعث افزایش اوره خون می شوند عبارتند از:

همه بیماران مبتلا به نارسایی کلیه با نیتروژن اوره خون مطمئنا از تمام نشانه های بالا رنج می برند. با شرایط متفاوت بیماری، بیماران ممکن است نشانه های مختلفی داشته باشند. بنابراین، هنگامی که کسی متوجه برخی از نشانه های فوق شود، باید در مورد کلیه هایش نگران باشد و در اسرع وقت به آزمایشگاه برود.

آزمایش خون نیتروژن اوره (BUN) میزان نیتروژن خون شما را از مواد زائد موجود در ادرار اندازه گیری می کند. اگر کلیه شما قادر به برداشتن اوره از خون نباشد، سطح BUN شما افزایش می یابد.  آزمایش BUN انجام می شود تا ببینید که کلیه های شما تا چه حد خوب کار می کنند.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف Azibiot + بررسی عوارض و کاربرد

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.