مکمل بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) و نقش آن در عضله سازی

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات ( HMB)

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات ( HMB)

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) نوعی مولکول است و زمانی تولید می شود که بدن ، اسید آمینه لوسین را تولید می کند. HMB مسئولیت بعضی از اثرات مفید پروتئین و لوسین در رژیم غذایی را بر عهده دارد و مخصوصا در کاهش تجزیه و تفکیک پروتئین عضله، مهم است.

زمانی که HMB به طور طبیعی توسط بدن، تولید می شود، مصرف مکمل آن نیز، برای عضلات مفید است.

 تحقیقاتی بر روی بزرگسالانی که قبلا آموزش ندیده بودند، انجام گرفت و این تحقیقات نشان داد که مصرف هر روزه مکمل HMB به  مقدار ۳تا ۶ گرم، در کنار فعالیت سنگین ورزشی، می تواند باعث عضله سازی در افراد لاغر شود.

اگرچه، تحقیقات دیگر نشان می دهند که مقادیر مشابه مصرف HMB، ممکن است بر افزایش توده عضلانی در بزرگسالانی که تجربه تمرینات سنگین ورزشی را داشتند، زیاد تاثیر نداشته باشد و به این معنی است که مصرف مکمل HMB برای کسانی که تمرینات ورزشی دارند و یا شدت تمرینات خود را افزایش می دهند، تاثیر بیشتری دارد.

مکمل بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) و نقش آن در عضله سازی

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB)، عامل ضروری متابولیت برای اسید آمینه لوسین می باشد که جزو یکی از مکمل های غذایی محسوب می شود و باعث افزایش قدرت و حجم توده بدنی، به همراه تمرینات مقاومتی، می گردد. بر خلاف هورمون های آنابولیک که با افزایش سنتز پروتئین، باعث بزرگ شدن بیش از اندازه ماهیچه ها می شوند، HMB، به عنوان یک عامل آنتی کاتابولیک، بر روی استحکام و توده عضلانی ضعیف بدن تاثیر می گذارد و شکسته شدن پروتئین و آسیب به سلول هایی که با تمرینات شدید ورزشی ممکن است صدمه ببینند را به حداقل میزان خود می رساند.

مطالب مرتبط
ورزش "بالا رفتن از پله ها" سلامتی را ارتقاء می دهد

 به تازگی، تحقیقاتی در مورد HMB انجام گرفته و این فرضیه را مورد آزمایش قرار داده است، که آیا امکان دارد این ترکیب فعال با اثرات آنتی کاتابولیک لوسین و متابولیت های آن، در ارتباط باشد. با اینکه مقالات بسیاری بدون توجه به مقوله روش شناسی وجود دارد، اما مصرف مکمل HMB و اثر آن بر افراد جوانی که قبلا تحت آموزش هیچ گونه تمرینی نبوده اند، مورد تائید و حمایت قرار گرفته است. مکانیسم و نوع عملکرد این مکمل، تا حدودی ناشناخته است، اما تحقیقاتی که تاکنون انجام گرفته شده نشان می دهد که ممکن است آسیب عضلانی- اسکلتی را کاهش دهد، هرچند هنوز بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. واکنش مقاومتی به بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات در افراد مسن و آموزش دیده، خیلی واضح و روشن نیست و نظارت و کنترل شدیدتری لازم است تا مشخص شود که آیا HMB می تواند باعث افزایش قدرت و حجم عضلات و  رشد ماهیچه ها در میان گروه های مختلف، از جمله افراد آموزش دیده شود یا خیر.

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل هالی غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

برگرفته از: ncbi و healthline

 

نظرات بسته شده است.