بیماری اورمیا چیست؟ هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید

0

اورمیا یک وضعیت پزشکی خطرناک است که سطح اوره در خون افزایش یافته است. اوره زباله ای است که کلیه ها آنها را فیلتر کرده و از بدن دفع می کنند. اورمیا علائم نارسایی کلیه است. هنگامی که کلیه ها نمیتوانند خون را به درستی تصفیه کنند، مواد زائد می توانند به جریان خون وارد شوند.

در این مقاله، ما بررسی اثرات اوره و آنچه که می توان برای درمان این بیماری انجام داد، پرداخته ایم. این مقاله همچنین نشانه های مختلف و علایم اوره را پوشش می دهد.

بیماری اورمیا چیست؟

اورمیا به “ادرار در خون” ترجمه می شود. کلیه ها به عنوان فیلترهای بدن عمل می کنند، از مواد زائد و مواد بالقوه خطرناک که از طریق آن عبور می کنند، عمل می کنند. هنگامی که کلیه ها به خوبی کار نمی کنند، مواد زائد می توانند به خون بازگردند.

اورمیا یک اثر جانبی نارسایی کلیه است، بنابراین درمان این بیماری نیاز به درمان کلیه دارد.

افرادی که مبتلا به اوره هستند معمولا پروتئین، کراتین و سایر مواد موجود در خون شان زیاد است. آلودگی در خون می تواند تقریبا در هر سیستم بدن تاثیر منفی بگذارد.

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، که عامل اصلی خطر ابتلا به اورمیا است، ممکن است در ابتدا علائمی را مشاهده نکنند تا زمانی که بیماری به میزان قابل توجهی پیشرفت کند.

اورمیا در برابر استئوتومی

استئوتمی یکی دیگر از شرایط پزشکی است که وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند، رخ دهد. هر روی این شرایط می توانند در یک زمان رخ دهند.

اورمیا باعث ایجاد اوره در خون می شود اما استئوتمی باعث تجمع مواد زائد نیتروژن در خون می گردد.

درمان بیماری اورمیا

اورمیا یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد. افراد مبتلا به اورمیا ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. امکان درمان اوره در خانه وجود ندارد.

پس از مشخص شدن علت اصلی افزایش اوره، می توان درمان مناسبی را انجام داد. یک پزشک ممکن است دارو برای بیمار تجویز کند یا با کمک جراحی علت را از بین ببرد، مانند سنگ کلیه.

مطالب مرتبط
پسوریازیس : رژیم غذایی مدیترانه می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد

اکثر افراد مبتلا به اوره به دیالیز نیاز دارند. دیالیز با استفاده از دستگاهی به عنوان “کلیه مصنوعی” عمل می کند که خون را فیلتر می کند.

برخی ممکن است به پیوند کلیه نیاز داشته باشند که ممکن است با جایگزینی کلیه بیمار با یک کلیه سالم باعث جلوگیری بیشتر مشکلات ناشی از بیماری های کلیه شود. اغلب مردم باید چندین سال برای کلیه منتظر بمانند و ممکن است در صورتی که به منتظر پیوند کلیه هستند، دیالیز شوند.

علائم بیماری اورمیا

علائم اورمیا ناشی از بیماری های مزمن کلیه است. این بدان معنی است که افراد مبتلا به اورمیا، قبلا متوجه بیماری کلیه خود نشده اند.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید به طور منظم خون و ادرارشان مورد آزمایش قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که کلیه ها به خوبی کار می کنند.

توجه داشته باشید که علائم بین افراد، میتواند متفاوت باشد و شدت آن می تواند تغییر کند. گاهی علائم بهبود می یابد و سپس دوباره بدتر می شوند.

بیماری کلیه یک وضعیت تهدید کننده زندگی است، به طوری که افرادی که مشکوک به بیماری کلیوی یا اورمیا هستند، باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

برخی از علائم ناشی از این بیماری ها عبارتند از:

علائم نوروپاتی اورمیک یا آسیب عصبی ناشی از نارسایی کلیه. نوروپاتی می تواند موجب سوزش، بی حسی در بدن، به ویژه در دست و پا شود.

ضعف، خستگی و سردرگمی. این علائم در طول زمان بدتر می شوند و با استراحت یا تغذیه بهبود نمی یابند.

تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها. بعضی از افراد ممکن است به علت این مشکلات وزن کم کنند.

تغییرات در آزمایش خون اغلب اولین نشانه اورمیا بوده و وجود اوره در خون در طی یک آزمایش ساده خون مشخص می شود.

مطالب مرتبط
چه بیماری هایی بر سیستم گردش خون تاثیر می گذارد؟

افرادی که مبتلا به اورمیا هستند ممکن است علائم متابولیک اسیدوز را نیز داشته باشند که در این بیماری، بدن بیش از حد اسید تولید می کند.

  • فشار خون بالا
  • تورم، به ویژه در پا و مچ پا
  • خشکی و خارش پوست
  • ادرار مکرر

عوارض جانبی بیماری اورمیا

اورمیا می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. فرد مبتلا به اورمیا ممکن است دچار تشنج، از دست دادن هوشیاری، حملات قلبی و سایر علائم تهدید کننده زندگی شود.

بیماری های کلیه ممکن است به اندام های دیگر بدن آسیب برساند، بنابراین اورمیا بدون درمان می تواند منجر به نارسایی کبد یا قلب شود.

علل بیماری اورمیا

بیماری مزمن کلیه یا CKD می تواند باعث نارسایی کلیه شود و باعث می شود که کلیه ها به خوبی خون را تصفیه نکرده و مواد زائد را فیلتر نکنند.

چندین بیماری می تواند باعث بروز CKD شود، اما دو مورد شایع، دیابت و فشار خون بالا است. دیابت باعث ایجاد سطح بالای قند خون می شود که می تواند به کلیه ها، رگ های خونی، قلب و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

فشار خون بالا می تواند به عروق خونی در کلیه ها را آسیب برساند و آنها را ضعیف یا سخت کند. این آسیب باعث می شود که کلیه ها به درستی کار نکنند و در نهایت منجر به نارسایی کلیه شود.

سایر بیماری های کلیوی که می توانند منجر به اوره زیاد در خون شوند عبارتند از:

  • بیماری های کلیوی ژنتیکی، مانند بیماری کلیوی پلی کیستیک.
  • مشکلات مربوط به شکل یا ساختار کلیه، معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک هنوز در رحم رشد می کند.
  • بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس
  • گروهی از بیماری هایی که گلومرولونفریت نامیده می شوند که به کلیه ها آسیب می رسانند و باعث التهاب مزمن می شوند در نتیجه کلیه در دفع اوره با مشکل روبرو می شود.
  • مسدود شدن مجاری کلیه. سنگ کلیه، تومورهای کلیه یا پروستات بزرگ شده ممکن است به کلیه ها آسیب برساند.
  • عفونت های مزمن کلیوی یا ادراری
مطالب مرتبط
برای تقویت حافظه خود و مغزتان این 8ماده غذایی را فراموش نکنید

عوامل خطر بیماری اورمیا

بیماری مزمن کلیوی عامل اصلی خطر ابتلا به اورمیا است. شرایطی که خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی بیماری کلیوی
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی

سالمندان نسبت به افراد جوان بیشتر احتمال دارد که مبتلا به نارسایی کلیه و اوره گردند. آفریقایی-آمریکایی ها، آمریکایی های آسیایی، ساکنان جزیره اقیانوس آرام  ممکن است بیشتر در خطر بیماری های کلیوی باشند.

جلوگیری از بیماری اورمیا

افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است قادر به کاهش اوره خون با پیروی از برنامه های درمانی توصیه شده توسط دکتر خود شوند. با این حال، بهترین استراتژی برای جلوگیری از اوره، درمان بیماری کلیه در وهله اول است.

ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت با یک شیوه زندگی سالم کاهش یابد. حفظ یک شاخص توده بدنی سالم یا BMI، خوردن یک رژیم متعادل، می تواند کمک کننده باشد.

چشم انداز و اثرات بلند مدت

بیماری کلیوی یک بیماری مزمن است که می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی بالقوه را به همراه داشته باشد. افرادی که به اورمیا مبتلا می شوند، ممکن است در اثر نارسایی کلیه فوت کنند، به خصوص اگر درمانی نداشته باشند.

بعضی از افراد به علت شرایط موقت و قابل درمان، مانند انسداد در کلیه یا پروستات بزرگ شده، اورمیا را ایجاد می کنند. چشم انداز آنها بستگی دارد که آیا کلیه ها به طور دائمی آسیب می بینند یا خیر؟ آیا اورمیا دیگر اعضای بدن آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نتیجه

اورمیا یک بیماری پزشکی بالقوه مرگبار است که معمولا وجود یک بیماری مزمن را نشان می دهد.

بقای طولانی مدت و کیفیت زندگی افراد بستگی دارد به عواملی مانند سن، سلامت کلی، کیفیت درمان و علت اورمیا.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.