ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

0

ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

آیا رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به بیماری پارکینسون کمک کند؟

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد بیماری پارکینسون و سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن توضیح داده شده است:

بعضی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بر این باورند که پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند علائم آنها را کاهش دهد یا حتی روند بیماری را تسکین دهند. با این حال، متاسفانه هیچ شواهد پزشکی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

در واقع، تحقیقات پزشکی نشان می دهد افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، بیشتر از افراد دیگر به بیماری سلیاک مبتلا می شوند. این وضعیت نیازمند این است که این افراد از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنند. زیرا مصرف پروتئین گلوتن (موجود در گندم، جو، و چاودار) به روده کوچک آنها آسیب می رساند.

در حال حاضر نیز شواهد پزشکی وجود ندارد که افراد مبتلا به حساسیت گلوتن غیر سلیاک (یک وضعیت که در آن افراد به مواد غذایی حاوی گلوتن واکنش نشان می دهند اما بیماری سلیاک ندارند) با بیماری پارکینسون مرتبط باشد.

با اینحال، تحقیقات در مورد حساسیت گلوتن در دوران پس از زایمان صورت گرفته است اما هیچ مطالعه ای به طور خاص در مورد ارتباط آن با بیماری پارکینسون صورت نگرفته است.

با اینحال شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی بدون گلوتن به احتمال زیاد به بهبود علائم پارکینسون کمک نمی کند و یا شاید تنها روند بیماری را کند می کند.

بیماری پارکینسون: علت، علائم و درمان

بیماری پارکینسون یک بیماری پیشرونده با علائمی شامل لرزش، مشکلات تعادل، حرکات آهسته و سفتی می باشد.

با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است مشکلاتی در صحبت کردن خود داشته باشند و ممکن است اختلال شناختی خفیف را تجربه کنند.

پزشکان نمی دانند که بیماری پارکینسون به چه دلیل رخ می دهد. تعداد کمی از موارد به ژنتیک مرتبط است، اما اکثریت به احتمال زیاد به دلیل عوامل محیطی ایجاد می شود.

سن عامل مهمی است: افراد مسن در معرض خطر ابتلا به پارکینسون قرار دارند.

برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، داروهایی تجویز می شود که علائم آنها را کاهش می دهد. با اینحال، از آنجا که درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و درمان ها همیشه به طور موثر عمل نمی کنند، افرادی که به این وضعیت دچار می شوند، سعی می کنند اقدامات جایگزینی برای کاهش علائم این بیماری انجام دهند مانند رعایت یک رژیم غذایی مناسب. اینجا است که رژیم غذایی بدون گلوتن وارد عمل می شود.

بیماری پارکینسون و بیماری سلیاک

مطالعات بیماری پارکینسون و سلیاک نشان داده است که بیماری سلیاک ممکن است با بیماری پارکینسون و سایر بیماری های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل، بیماری هانتینگتون و بیماری لوپوس (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) ارتباط داشته باشد.

به عنوان مثال، شواهد نشان می دهد که خوردن گلوتن، خطر ابتلا به زوال عقل را در شما کاهش می دهد.

یک تحقیق مشابه با هدف ارتباط بین بیماری پارکینسون و سلیاک منتشر شده است. علیرغم برخی نتایج تحقیق قبلی که احتمال وجود ارتباط بین انها را می داد، نتایج جامع تری یافت نشد.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در سوئد در مورد بیماری پارکینسون و سلیاک، ۱۴۰۰۰ نفر با تشخیص بیماری سلیاک، با ۷۰ هزار نفر  که سلیاک نداشتند، مقایسه ای انجام شد.

این مطالعه ارتباط آماری معنی داری بین سلیاک و چندین بیماری عصبی، از جمله بیماری پارکینسون را به دست نیاورد و نتیجه این بود که این دو بیماری ارتباطی با یکدیگر ندارند.

ارتباط رژیم غذایی، بیماری پارکینسون و سلیاک

در یک یا دو مورد، پزشکان گزارش دادند که رژیم غذایی بدون گلوتن باعث کاهش علائم بیمارانی شده که بیماری پارکینسون و یا بسیاری از نشانه های آن را داشتند.

در یک مورد، یک مرد ۷۵ ساله علائم بیماری پارکینسون از جمله بی ثباتی و عدم استحکام، خستگی و کندی حرکت را داشت. در نهایت تشخیص داده شد که این مرد به “بیماری سلیاک خاموش” مبتلا است. (بیماری سلیاک خاموش ، بیماری است که بدون علائم واضح، صدماتی به روده بیمار وارد می کند).

هنگامی که این بیمار رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کرد، “بهبودی قابل توجهی” در علائم بیماری او دیده شد.

همچنین شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند در مورد آتاکسی گلوتن کمک کند. آتاکسی گلوتن یک اختلال عصبی است که می تواند مشکلاتی را در راه رفتن، سوزش در بازوها و پاها ایجاد کند. افراد مبتلا به آتاکسی گلوتن، علائمی را تجربه می کنند که در موارد خاص می تواند مانند بیماری پارکینسون باشد. با این حال، آتاکسی گلوتن، یک وضعیت بسیار نادر است و در حال حاضر هیچ راهی برای آزمایش آن وجود ندارد.

سخن آخر در مورد بیماری پارکینسون و سلیاک

بیماری پارکینسون یک اختلال پیچیده مغزی با علائم دشوار و پیشرونده است، بنابراین قابل فهم است که مردم می خواهند در مورد رژیم غذایی و سایر درمان های بالقوه تحقیق بیشتری گردد. با این حال، شواهد موجود نشان می دهد که رژیم غذایی بدون گلوتن به اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک نمی کند.

اگر پارکینسون دارید و ممکن است علائم بیماری سلیاک را نیز داشته باشید، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش بیماری سلیاک صحبت کنید. اگر می خواهید اقدامات رژیم غذایی را که ممکن است به بیماری پارکینسون کمک کند، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، در نظر بگیرید. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند میوه ها و سبزیجات و همچنین غذاهای دارای چربی امگا ۳ را در نظر بگیرید مانند ماهی قزل آلا.

 

مطالب مرتبط
احتمال سکته مغزی با مواد موجود در مکملهای ورزشی و کاهش وزن

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.