چقدر طول می کشد تا اثر بی حسی دندان از بین برود

بی حسی دندان

0

بی حسی دندان – اثرات بیحسی نوکاکائین معمولا بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از بین می رود، اگر چه چندین عامل دیگر در مدت زمان از بین رفتن اثر داروها نقش بازی می کنند.

نوکاکائین نام تجاری یک بی حس کننده موضعی به نام پروکین است. این یک دارو بی حس کننده موضعی است که برای بی حس کردن یک قسمت خاص بدن استفاده می شود. این دارو معمولا در کارهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله، نگاهی دقیق تر به نوکاکائین و اثرات آن می اندازیم.

اثر بی حسی نوکاکئین چه مدت طول می کشد؟

نووکائین یکی از داروهای بیحسی موضعی کوتاه مدت است. اثرات آن معمولا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. اگر نوکاکائین همراه با اپی نفرین که همچنین به عنوان آدرنالین شناخته شود مصرف شود، ممکن است تا ۹۰ دقیقه ادامه یابد. مدت زمان دقیقی که نووکائین برای آن کار می کند بستگی به چندین عامل دارد، از جمله:

۱-دوز

هر چه دوز نوکاکائین بالاتر باشد، اثرات مضر آن بیشتر خواهد شد. مقدار قابل استفاده بستگی به:

  • نوع روش انجام شده
  • تعداد اعصاب
  • اندازه منطقه تحت درمان

دارد. برای مثال درمان ریشه دندان نیوکائیون بیشتری نیاز دارد تا یک پر شدن ساده دندان.

۲- فرد

اثرات بیحسی از فرد به فرد متفاوت است. وجود برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است بر روی چگونگی عملکرد نووکایین در بدن تأثیر بگذارد. نوکاکائین در بدن توسط آنزیمی به نام pseudocholinesterase  تجزیه می شود. با این حال، تقریبا در هر ۵۰۰۰ نفر ۱ نفر دارای کمبود pseudocholinesterase است و نمی تواند نووکائین یا سایر مواد بیهوشی را تجزیه کند.

در نتیجه، اثرات نوکاکائین در افراد مبتلا به این مشکل بسیار طولانی تر می شود. شرایط دیگر می تواند موجب کاهش حساسیت افراد به بیحسی موضعی شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال نادر که به نام سندرم Ehlers-Danlos نامیده می شوند، ممکن است نیاز به مقدار بیشتری از این مواد برای بیحسی داشته باشند.

مطالب مرتبط
اینترفرون و عوارض جانبی که می تواند از آن حاصل شود؟

۳-وجود عفونت

بی حسی در هنگام استفاده در دندان آلوده کمتر موثر است. عفونت باعث می شود بافت به اسید تبدیل شود و بیحسی موضعی به سطح pH حساس است. التهاب همچنین اثر بیحسی موضعی، به خصوص در طی مراحل دندانپزشکی را کاهش می دهد. به همین علت، ممکن است دندانپزشک بتواند از نوکاکائین بیشتری در دندان آلوده استفاده کند.

 ۴- استفاده از اپی نفرین

استفاده از اپی نفرین با نوکاکائین احتمالا مهم ترین عامل تعیین طول زمانی است که ناحیه بی حس باقی خواهد ماند. اپینفرین باعث کاهش رگ های خونی می شود. این جریان خون را در اطراف محل تزریق کاهش می دهد و بی حسی را طولانی تر از حد معمول محدود می کند. اپینفرین همچنین خونریزی را کاهش می دهد. افراد مبتلا به برخی از مشکلات پزشکی مانند بیماری قلبی یا فشار خون بالا ممکن است نیاز به یک بی حسی بدون اپی نفرین داشته باشند.

نووکائین برای چه کاری استفاده می شود؟

نووکائین در سال ۱۹۰۵ توسعه یافت و اولین بیحسی محلی در ایالات متحده بود. افرادی که بیحسی موضعی دریافت می کنند، در هنگام انجام درمان بیدار هستند، اما نمی توانند در منطقه ای که بدن

در حال درمان است دردی را احساس کنند.

داروهای نووکائین و داروهای مشابه با متوقف کردن اعصاب بدن در ارسال سیگنال های درد به مغز عمل می کنند. بیحسی موضعی معمولا در کارهای دندانپزشکی مانند کشیدن یک دندان یا پر کردن حفره استفاده می شود. آنها همچنین در طی مراحل دیگر از جمله:

  • حذف مول یا زگیل
  • حذف آب مروارید
  • بیوپسی، که شامل گرفتن یک نمونه بافت برای بررسی است
  • قرار دادن ضربان ساز

به کار می روند. در سال های اخیر، نوکاکائین با استفاده از آنزیم های موضعی جدید جایگزین شده است، زیرا اثرات بی حسی آنها طولانی تر می باشد. با این حال هنوز ممکن است نوکاکائین در بعضی از موارد استفاده شود.

نووکائین چه احساسی ایجاد می کند؟

اول، یک دندانپزشک در بخشی از دهان که تحت درمان است رول پنبه استفاده می کند. سپس آنها یک ژل خفیف به پوست اعمال می کنند. بعد، دندانپزشک به آرامی نوکاکائین را به بافت لثه در اطراف دندان تزریق می کند. اکثر مردم در این نقطه احساس سوزش می کنند. این احساس توسط سوزن ایجاد نمی شود، بلکه توسط بی حس کننده ای است که وارد بافت می شود.

مطالب مرتبط
خوراکی های ممنوع در بین دندانپزشکان

نوکاکائین به سرعت عمل می کند و باعث می شود افراد بعد از حدود ۵ دقیقه احساس بی حسی در ناحیه آسیب دیده داشته باشند. افراد دیگر نباید احساس درد در این نقطه داشته باشند، هرچند ممکن است بتوانند فشار و حرکت در اطراف محل درمان را حس کنند.

هنگامی که اثر بیحسی شروع به ناپدید شدن می کند، مردم ابتدا وجود دندان را احساس می کنند و به دنبال آن لب ها و زبان مردم ممکن است برای خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن به طور واضح تا زمانی که بی حسی کامل از بین برود دچار مشکل باشد.

 خطرات و عوارض جانبی بی حسی دندان

نوواکائین بسیار امن است. شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • سوزش سوزن شدن و درد جزئی در محل تزریق
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • کشش عضلات

این اثرات معمولا خفیف و در عرض چند ساعت ناپدید می شوند.

عوارض جانبی شدیدتر به آلرژی داشتن نسبت به نووکائین مرتبط است، اما این بسیار نادر است. علائم آلرژی نیازمند توجه فوری پزشکی هستند و عبارتند از:

  • دشواری در تنفس
  • تاول ها
  • خارش
  • از دست دادن هوشیاری
  • ورم

دیگر عوارض جانبی بسیار نادر که نیاز به مداوای پزشکی اورژانسی دارند عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرزش
  • تشنج

ضروری است که مردم به دندانپزشک خود در مورد هر داروی بدون نسخه یا با نسخه که مصرف می کنند اطلاع دهند زیرا برخی از داروها می توانند با نوکاکائین ارتباط برقرار کنند. همچنین مهم است که مردم هر گونه شرایط بهداشتی که ممکن است داشته باشند را به دندانپزشک اطلاع دهند تا بتوانند بهترین بیحسی را برای آنها انتخاب کنند و آن را در دوز مناسب تزریق کنند.

چگونه اثر نوکاکائین را سریع تر از بین ببریم

به طور معمول، اثرات نوکاکائین هنگامی که گردش خون افزایش می یابد سریعتر ناپدید می شود و دارو در جریان خون منتقل می شود. این اتفاق نسبتا سریع می افتد، اما برخی افراد ممکن است بخواهند روند را سریعتر کنند.

مطالب مرتبط
داروی بیول ( Byol ) برای درمان فشار خون بالا  و نارسایی قلب

از بین رفتن اثر بیحسی محلی ممکن است سریعتر شود اگر فرد به پیاده روی برود یا بعد از درمان خود فعالیت کند. فعالیت فیزیکی جریان خون را در بدن افزایش می دهد. با این حال مهم است که قبل از انجام تمرین با دکتر یا دندانپزشک خود مشورت کنید. یک دندانپزشک می تواند از یک ماده به نام OraVerse استفاده کند تا اثرات یک بیهوشی را معکوس کند.  یک متخصص دندانپزشک می تواند پس از درمان این دارو را تزریق کند تا اثر آن از بین برود.

تحقیقات نشان می دهد که OraVerse برای استفاده امن است و با سایر داروها تداخلی ندارد. با این حال، هزینه آن بالا است و بیمه آن را پوشش نمی دهد.

حرف آخر

نووکائین یک بی حس کننده موضعی ایمن و موثر است. این روش بیشتر در دندانپزشکی برای درمان هایی که کمتر از ۹۰ دقیقه انجام می شود استفاده می گردد. عوامل متعددی بر زمان مصرف نووکائین، از جمله دوز و استفاده از اپی نفرین تأثیر می گذارند. در سال های اخیر بجای نوکاکائین، از جمله لیدوکایین و آرتیکایین، بیحسی موضعی جدید استفاده شده است. این داروها نیز بسیار مفید هستند و اثرات آنها طولانی تر از نوکاکائین است.

افرادی که تحت درمان پزشکی یا دندان پزشکی قرار می گیرند باید سوالات و نگرانی های خود را با دکتر یا دندانپزشک خود در میان بگذارند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.