تاریخچه هندبال:قوانین و مقررات ۱

0

تاریخچه هندبال:قوانین و مقررات ۱
هومر تاریخ نویس مشهور یونان در کتاب معروف خود اودیسه از ورزش هندبال با نام اورانیا یاد کرده است. این بازی که در سال ۶۰۰ قبل از میلاد روی یکی از دیوارهای آتن قدیم حجاری شده بود, در سال ۱۹۲۶ کشف شد. در قرنهای شانزدهم و هفدهم میلادی خانمهای درباری و شوالیه ها به این بازی که تغییر مختصری یافته بود میپرداختند و شاعران وقت, آن را اولین بازی تابستانی نام نهاده بودند. کنراد کخ که یک معلم ورزش آلمانی بود، در سال ۱۸۹۰ هندبال را به صورت جدید تری با نام رافابل اشپیل معرفی کرد که پس از آن هندبال را به صورت یازده نفره بازی می کردند که شباهت زیادی به یکی از بازیهای محلی چک واسلواکی به نام هازنا داشت. پس از اولین جنگ جهانی, آقای هرمان رئیس فدراسیون هندبال آلمان برای گسترش و تحکیم این ورزش بسیار خدمت کرد.

البته دکتر کارل شلنز استاد دانشسرای عالی تربیت بدنی و ورزش برلین که او را پدر هندبال نامیده اند, پیشتر در سال ۱۹۲۰ مقررات این ورزش را تدوین کرده و آن را درکلاسهای خود به مرحله اجرا در آورده بود , لذا پس از او شاگردانش موجبات گسترش این ورزش را در سراسر آلمان فراهم آوردند. در کشورهای شمالی به دلیل سردی هوا , برای اجرای این ورزش در سالن, شکل تازه ای بدان داده شد که این امر باعث پیدایش هندبال هفت نفرهُ امروزی شد. این ورزش بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۲۰ با استفاده از بعضی قوانین بازی فوتبال, در قارهُ اروپا توسعه بیشتری یافت و به همین دلیل فوتبال اثر بسیاری بر آن گذاشته است. قبل ازتشکیل فدراسیون هندبال در آلمان , این ورزش به ضمیمه فدراسیونهای ژیمناستیک و دو و میدانی اداره می شد , اما آقای کارل دیم برای یکنواختی آن اقداماتی انجام داد که بعدها به نتیجه رسید.
تا سال ۱۹۲۸ از نظر تشکیلات بین المللی نیز هندبال جزو فدراسیون بین المللی دو و میدانی محسوب می شد, اما به دلیل اهمیت هندبال این فدراسیون در هشتمین کنگره خود که در سال ۱۹۲۶ برگزار شد کمیسیونی برای مستقل کردن آن به وجود آورد و سر انجام درماه اوت ۱۹۲۸ فدراسیون بین المللی مستقل هندبال با یازده کشور عضو در آمستردام تشکیل شد که آقای اوری براندج, عضو هیاُت مدیرهُ آن, برای گسترش این ورزش کمکهای بسیاری کرد. در همان سال اولین بازی نمایشی هندبال در آمستردام انجام شد و در سال ۱۹۳۱ کمیتهُ بین المللی المپیک اجازه داد که هندبال جزو بازیهای المپیک در آید.

مقررات و قوانین بازی هندبال

۱- مدت بازی:

در دو زمان ۳۰ دقیقه ای برای بزرگسالان – ۲۵ دقیقه ای برای جوانان – ۲۰ دقیقه ای برای نوجوانان و ۱۵ دقیقه ای برای نونهالان می باشد با زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای بین دو نیمه.

۲- تعداد بازیکن:

۱۲ نفر که ۷ نفر بازیکن اصلی می باشند و در مینی هندبال ۵ نفر اصلی می باشند.

۳- دروازه بان:

دروازه بان می تواند در منطقه ۶ متری مانور دهد و هر زمان از منطقه بیرون آید به عنوان بازیکن زمین محسوب می شود. هیچ بازیکنی حق ندارد توپ را در منطقه ۶ متری به دروازه بان پاس بدهد.

۴- بازیکن زمین:

بازیکنان اجازه دارند توپ را با پاس یا دریبل به زمین حریف انتقال دهند، مشروط به اینکه مرتکب تخلف نشوند (رانینگ – دبل) هر بازیکن حق استفاده از دو تا سه گام را دارد. یک سه گام قبل از دریبل و سه گام دوم بعد از دریبل که باید بلافاصله توپ را پاس دهد و یا شوت بزند.

۵- بازیکن ذخیره:

بازیکن ذخیره در هر لحظه و به دفعات می تواند وارد زمین بازی شود مشروط به اینکه ابتدا بازیکن از زمین خارج شود و سپس بازیکن ذخیره وارد زمین گردد.

۶- دیگر مقررات:

– چنانچه بازیکن مدافع یک موقعیت مسلم گل را از مهاجم بگیرد، پرتاب پنالتی ( ۷متر ) برای تیم مهاجم گرفته خواهد شد و تمام بازیکنان به جز دروازه بان و زننده پنالتی باید پشت خط ۹ متر قرار گیرند.

– هر بازیکن برای مدت ۳ ثانیه می تواند توپ را در اختیار داشته باشد (بدون فعالیت) همچنین در زمان پرتابها (اوت/ پنالتی / ۹ متر و … ) قبل از اتمام ۳ ثانیه باید پاس دهد و یا شوت بزند.

چنانچه یک بازیکن به دفعات مرتکب خطا شود که خطاها حالت پیشرونده داشته باشد، ابتدا تذکر و بعد کارت زرد، سپس ۲ دقیقه اخراج از بازی به همراه خواهد داشت، و تیم باید با یک بازیکن کمتر برای مدت ۲ دقیقه به بازی ادامه دهد و چنانچه یک بازیکن ۳ بار اخراج ۲ دقیقه ای بگیرد کارت قرمز دریافت داشته (دیسکالیفه) و دیگر نمی تواند در این مسابقه بازی کند، و بعد از سپری شدن ۲ دقیقه بازیکن دیگری جایگزین او خواهد شد. چنانچه قبل از اتمام ۲ دقیقه، نیمه اول تمام شود، ادامه آن بعد از شروع بازی در نیمه دوم خواهد بود.

– در تمام پرتاپ خطاها و اوت بازیکن مدافع باید ۳ متر با صاحب توپ فاصله داشته باشد و اگر رعایت نکرد ابتدا تذکر سپس کارت زرد به بازیکن خاطی تعلق می گیرد و برای هر تیم مدافع فقط یک بار تذکر داده می شود.

– به هر بازیکن یک کارت و به هر تیم سه کارت زرد تعلق می گیرد و بعد از آن اخراج ۲ دقیقه ای برای بازیکن به همراه خواهد داشت.

– توپی گل به حساب می آید که تمام توپ از خط دروازه عبور کرده باشد. چنانچه بعد از سوت داور، توپ از خط دروازه عبور نماید گل محسوب نخواهد شد.

– به تیم برنده ۲ امتیاز، بازنده ۱ امتیاز و تیم غایب صفر امتیاز تعلق می گیرد.

– هر گاه در مسابقه ای احتیاج به تیم برنده باشد در صورت تساوی بعد از یک استراحت ۵ دقیقه ای ۲ زمان ۵ دقیقه ای بدون استراحت به زمان بازی اضافه می شود.

– چنانچه بازیکنی بعد از اعلام داور در در یافت توپ توسط تیم مهاجم تأخیر ایجاد کند به بازیکن خاطی اخراج ۲ دقیقه ای تعلق می گیرد.

– برای پرتاپ اوت، بازیکن باید یک پایش را روی خط طولی و پای دیگر را بیرون قرار دهد و بازیکن مدافع حداقل ۳ متر با صاحب توپ فاصله داشته باشد.

– بازیکنی که پرتاپی را انجام می دهد بعد از قرار گرفتن در محل تخلف نمی تواند توپ را به زمین بزند و دوباره بگیرد و یا به دیگری واگذار نماید تا او پرتاپ را انجام بدهم، بلکه هر بازیکنی که در محل خطا قرار گیرد باید ظرف ۳ ثانیه توپ را به جریان بیاندازد.

– اگر بازیکنی برای به دست آوردن موقعیت بهتر از منطقه ۶ متر عبور نماید مرتکب تخلف شده و جریمه آن یک پرتاپ آزاد خواهد بود و اگر بازیکن مدافع برای کسب موقعیت بهتر در جلوی مهاجم صاحب توپ از منطقه عبور نماید یک پرتاپ ۷ متر به تیم مهاجم داده می شود.

مطالب مرتبط
نحوه تاثیر مکمل سی ال ای (CLA) در چربی سوزی و کاهش وزن افراد چاق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.