معرفی ۱۰ مورد از جاذبه های گردشگری شهر رم (قسمت دوم)

0

در قسمت اول، ۵ مورد از جاذبه های گردشگری شهر رم معرفی شدند. سایر جاذبه های گردشگری شهر رم در این قسمت ارائه می گردند. با ما در وردنگار همراه باشید.

جاذبه های گردشگری شهر رم

۶- سنت جئووانی لاتران (بازیلیکای جان لاتران)

همانطور که می توانید از یک کلیسای اسقفی پاپ انتظار داشته باشید، سنت جان لاتران یکی از حیرت انگیزترین کلیساهای این شهر و از جاذبه های گردشگری شهر رم است. بعد از قرن ها تغییرات، هنوز شکل اولیه خود را که در عصر کنستانتین ساخته شده است حفظ کرده است.

 اما برعکس، نمای آن کاملا تزئینی باروکی دارد و مثال خوبی از آن دوران است. در کنار موزائیک های محراب، حتما حواستان به سقف چوبی زیبای قرن ۱۶ آن هم باشد. اگر تعمیدگاه هشت ضلعی آن، یعنی San Giovanni in Fonte کمی آشنا به نظر می رسد، به این دلیل است که این تعمیدگاه الهام بخش نمونه ها بعدی در سراسر اروپا بوده است. این تعمیدگاه که به وسیله کنستانتین ساخته شده است قدیمی ترین تعمیدگاه مسیحی جهان است.

 آن طرف میدان، در کلسیای اسکانا سانتا (Scala Santa)، راه پله ای مقدس قرار دارد، با ۲۸ پله که معتقدند در قرن چهارم به وسیله سنت هلنا (Helen) از کاخ پیلاطس (Pilate’s) در اورشلیم به رم آورده شده است.

۷- هسته اصلی شهر (Centro Storico) و پله های اسپانیایی

اگر نگاهی به نقشه مناطق دیدنی رم برای گردش در رم بیندازید، منطقه ای را می بینید که پر از جاذبه های گردشگری شهر رم و مکان های دیدنی مختلف است که حتی خواندن نام خیابان های آن مشکل است. آنجا Centro Storico است، مرکز تاریخی رم با کلیساهای پر از هنر زیاد، کاخ های باشکوه، میدان پرنشاط که می توانید کل تعطیلات تان را با قدم زدن در خیابان ها و مسیرهای باستانی آن بگذرانید.

زمانی را تنها برای فراگرفتن جو محله آن به جای رفتن از یک مناطق دیدنی رم به جاذبه ای دیگر اختصاص دهید. همراه با میدان ناونا، فواره تروی و بازیلیکای سنت ماریا مجیوره، در کلیساهای کمتر شناخته شده ای مثل سنتا ماریا دل پوپولو توقف کنید، که در آن می توانید کارهایی از برنینی و کاراواجو را پیدا کنید.

در گردش در رم بر روی پله های اسپانیایی توقف کنید، مسیر پلکانی با پله ها و پاگردهای نامنظم که به کلیسای فرانسوی با نام Trinità dei Monti می رسد. پله ها نام خود را از میدان اسپانیا (Spagna)، میدانی که در پایین دست آن قرار دارد و یکی از معمول ترین میدان های رم است گرفته است. این پله ها همیشه مکانی محبوب برای گردشگران بوده است، جایی که می توانند در تابستان از بستنی Gelato لذت ببرند یا در زمستان در کنار قیف هایی از شاه بلوط های داغ شعله پز شده دستانشان را گرم کنند.

مطالب مرتبط
15 پانزده تصویری که فکر می کنید فتوشاپ است

فواره ای به شکل قایق که در پایین پله های اسپانیایی قرار دارد و با نام بارکچیا (Barcaccia) نیز شناخته می شود، به وسیله پیترو برنینی، پدر معمار بزرگ سبک باروک جیان لورنزو برنینی ساخته شده است. خیابان کندوتی (Condotti)، که به جنوب غربی میدان اسپانیا می رسد، به روزترین خیابان رم برای خرید است که در آن کافه Greco به سبب حضور هنرمندان، نویسندگان و موسیقی دانانی که زیاد به آنجا می آیند مشهور است.

۸- سنتا ماریا مجیوره

سنتا ماریا مجیوره که یکی از باشکوه ترین کلیساها و جاذبه های گردشگری شهر رم است، از زمانی که در قرن چهارم پاپ لیبریوس بصیرتی عفیف داشت که او را در جهت ساخت کلیسا در جایی هدایت می کرد که طی روزهای آتی در آن برق ببارد. اگرچه ماه آگوست بود ولی صبح روز بعد برف روی تپه اسکولین (Esquiline) نشست، در نتیجه این بازیلیکای بزرگ در اینجا ساخته شد. توده مردم همه روزه از قرن پنجم در اینجا جشن می گرفتند.

سه راهرو داخلی آن که ۸۶ متر طول دارند با ۴۰ ستون از سنگ مرمر و ۴ ستون از گرانیت از هم جدا شده اند و محرابی که در قرن سیزدهم به آن اضافه شد با موزائیک هایی از زمینه های احکام دینی قدیم و جدید، شاهکارهایی از هنرمندان موزائیک مشهور رم پوشانده شده است.

قدیمی ترین موزائیک های رم، که به قرن چهارم بر می گردند، زینت بخش دیوارهای بالایی هستند و کف بنا با سنگ های مینا کاری شده به سبک صنعتگران ماهر قرن دوازدهمی منطقه دریاچه کومو پوشیده شده است. اولین طلاهایی که از آمریکا به ایتالیا رسیده است زینت بخش فرورفتگی های صندوق مانند سقف اینجا شده است. دو پاپ در اینجا دفن شده اند ؛ اینجا یکی از چهار بازیلیکای پاپی رم است که مکانی مهم از کلیسای زیارتی است.

آدرس: میدان سنتا ماریا مجیوره، رم

۹- گوردخمه و Via Appia (راه باستانی آپیا)

گوردخمه سن کالیستو (San Callisto) یا سنت کالیکتوس و سن سباستین (San Sebastiano)، هر دو قبرستان های زیرزمینی در راه باستانی آپیا هستند که بسیار بزرگ اند. سن کالیستو از مناطق دیدنی رم مساحتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر را پوشش می دهد با شبکه هایی چندلایه پیچیده از معبرها و اتاقک هایی که درون سنگ آهک توفا حفر شده اند.

مطالب مرتبط
راهنمای سفر به جزیره رویایی Azores

 سنت کالیکتوس علاوه بر مقبره ها، شش کلیسای کوچک برای مراسم مذهبی دارد که بین سال های ۲۹۰ تا ۳۱۰ ساخته شده اند که هم نقاشی های اوایل مسیحیت و هم دوران بت پرستی را دارد. درسرداب پاپی کلیسا، آرامگاه اکثر پاپ های شهید قرن سوم قرار دارد که با کتیبه های یونانی مشخص شده اند. سن سباستین، یکی از هفت کلیسای زیارتی رم، در قرن چهارم در مکان گورستان ها و گوردخمه هایی ساخته شد که در کنار پایه های بازیلیکای کنستانتین (Constantinian) قرار دارد و می توانید به بازدید آن بپردازید. اتاقک های مقبره چندین طبقه با نقاشی های ظریف، دکوراسیون گچ کاری شده و کتیبه هایی هستند که تاریخشان به قرن اول پس از میلاد باز می گردد.

اگرچه تصور می شود بقایای مورد ستایش که برای حفاظت در برابر خطراتی که آن را تهدید می کرد به اینجا آورده شده اند ولی اینها گورستان بودند و نه مکانی برای مخفی کردن مسیحیان.

گوردخمه های دومیتیلا (Domitilla)، مکانی کوچک در غرب راه باستانی آپیا، که خیلی از گوردخمه سن کالیستو دور نیست، بزرگترین گوردخمه ها هستند و در بین تاثیر برانگیزترین های شهر و گردش در رم هستند که ۱۵ کیلومتر اتاقک ها و معبرهای زیرزمینی و یک بازیلیکا که کاملا زیر زمین است، دارد. بازیلیکا که به سنت [مقدس]های دفن شده در آنجا یعنی نرئوس و آشیل اهدا شده بود، مقصدی زیارتی مهمی تا زمان قرون وسطی بود. بیشتر از ۸۰ مقبره نقاشی شده و یک دیوارنگاره قرن دومی از شام آخر (The Last Supper) در گالری های آن قرار دارد.

طاق دروسوس از جاذبه های گردشگری شهر رم در بیرون از دروازه سن سباستین که در نزدیکی راه باستانی آپیا، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بزرگراه های روم قرار دارد، حدود ۳۰۰ سال پپیش از میلاد ساخته شد و حوالی ۱۹۰ سال پیش از میلاد به بندر بریندیزی گسترش یافت. خرابه های بعضی از آبگذرها که آب شهر را تامین می کردند به صورت موازی با جاده قرار دارد، و در بین درختان سرو اطراف آن بقایای مقبره هایی قرار دارد که به اشرافیان خانواده های رومی تعلق دارد. برجسته ترین این مقبره ها مربوط به مقبره قرن اولی کائیسیلیا متالا (Caecilia Metella) و همسر آن است.

مطالب مرتبط
معرفی 10 مورد از جاذبه های گردشگری شهر رم (قسمت اول)

آدرس: راه باستانی آپیا، رم

۱۰- میدان ناونا (Navona)

میدان ناونا که یکی از برجسته ترین میدان ها سبک باروک و جاذبه های گردشگری شهر رم است، هنوز نمای استادیوم رومی که در اینجا به وسیله امپراطور دومیتیان ساخته شد را دارد. طی قرون وسطی هنوز برای جشنواره ها و مسابقات اسب دوانی استفاده می شد و به وسیله بورومینی، کسی که مجموعه باشکوهی از کاخ ها و کلسیای Sant’Agnese را در غرب آن طراحی کرده، به سبک باروک بازسازی شد.

 نمای خارجی، برج کلیسا و گنبد آن، سبکی که معماری باروک سطوح محدب و مقعر، لچکی ها، پنجره ها، ستون ها و پایه ها را به شکلی متحد به هم می بافد را نشان می دهد. در سرداب کلیسای Sant’Agnese، The Miracle of St. Agnes سال ۱۶۵۳ الکساندرو آلگاردی و بقایای کف ساختمانی موزائیکی رومی قرار دارد. Sant’Agnese مدلی را برای کلیساهای باروک و روکوکو در ایتالیا و جاهای دیگر ارائه کرد.

اگرچه بورومینی میدان و نمای خارجی اطراف آن را طراحی کرد ولی این رقیب او برنینی بود که نقطه اصلی آن، یعنی فوراه باروک زیبا، فواره Fiumi را ساخت. این فواره با روح، چهار رودخانه ای را بیان می کند که بعدها تصور می شد بزرگترین ها در هر قاره باشند، با تندیس هایی که مظهر رود نیل، گنگ، دانوب و ریو دلا پلاتا اطراف حوضچه ای بزرگ هستند و هر کدام با گیاهان و حیوانات مرتبط با مناطق خود کامل شده اند.

دو فواره دیگر فواره قرن شانزدهمیMoro در جلوی میدان پامفیلی (Pamphili) است که به وسیله جیاکومو دلا پورتو ساخته شد و فواره قرن نوزدهمیNettuno با تندیسش از نپتون [خدای دریاها] است. امروزه، این میدان پر شده از رمی ها، گردشگران، هنرمندان خیابانی، دکه های سوغاتی، کافه ها و در طی دسمابر، یکی از بهترین بازارهای کریسمس هنگام گردش در رم در آن دایر است. در نیزدیکی آن، بین میدان و پانتئون، کلیسای سن لوئیجی فرانسوی (San Luigi dei Francesi) شامل سه نقاشی مهم اثر کاراواجو از قرن شانزدهم است.

برگرفته از مجله همگردی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.