۷ نکته مهم درمورد خوابیدن در طول سه ماهه سوم بارداری

خوابیدن

0

خوابیدن – برای رسیدن به سه ماهه سوم تبریک میگوییم؛ مرحله نهایی سفر هیجان انگیز دوران بارداری شما فرا رسیده است! بدن شما اکنون راهی برای مقابله با تغییرات فراوانی که در داخل بدن اتفاق می­افتد پیدا کرده است. اگرچه هیچ علائم زنده ای را تجربه نکرده اید، اما ممکن است در هنگام خواب، مخصوصا اگر اولین بار است که مادر میشوید، احساس ناراحتی کنید.

ممکن است به این نکته توجه کرده باشید که موقعیت خوابیدنتان در سه ماهه سوم بارداری بسیار مهم است؛ و این عمدتا به این دلیل است که شکم شما در حال رشد بیشتر برای جابجایی نوزادتان است. در زیر، موقعیت های دقیقی را که میتواند به شما کمک کند تا راحت تر بخوابید و اطمینان حاصل کنید که خطری کودک شما را تهدید نمیکند، آورده شده است.

پی بردن به بهترین موقعیت خواب در سه ماهه سوم:

اعتقاد بر این است که در طول دوران بارداری، خوابیدن به سمت چپ، احتمالا بهترین حالت است. این حالت اجازه عبور کامل خون و مواد مغذی برای رسیدن به کودکتان را میدهد. در عین حال، این موقعیت شما را از احساس تمام علائم نامطلوب حاملگی که ممکن است تجربه کنید، دور میکند.

خوابیدن به پشت موجب تهوع و بیماری صبحگاهی میشود و همچنین تأمین خون و مواد مغذی برای کودکتان را تحت تاثیر قرار میدهد.

در حالی که رو به جلو خوابیده اید… خب، خوابیدن به این حالت اکنون اصلا ممکن نیست. درسته؟!

اگر عادت به خوابیدن به پهلوی چپ ندارید و این کار برایتان دشوار است، بهتر است قبل از این که برای جلوگیری از علائم خطرناک مجبور به این کار شوید، همین حالا خودتان این عادت را در خود ایجاد کنید.

اختلالات متداول خواب:

بدیهی است که شایع ترین مشکل خواب در طول سه ماهه سوم، کمردرد است که به سختی به شما اجازه ی خوابیدن را میدهد. به علاوه، درست مثل روزهای اول بارداری شما باید چندین بار به دستشویی بروید، زیرا نوزاد شما در حال رشد است و بر مثانه تان فشار می­آورد و ظرفیت آن را کاهش میدهد.

مطالب مرتبط
تغییرات در سه ماهه سوم بارداری

به غیر از این مسائل، مسائل دیگری نیز ممکن است خواب شبانه شما را دچار مشکل کند؛ مسائلی مانند:

  • گرفتگی عضلات پا
  • رویاهای شفاف
  • خرناس
  • کمر درد
  • سندرم پای بی قرار
  • خارش
  • سوزش سر دل
  • حرکات کودکتان

نکات مهم در مورد خوابیدن در طول سه ماهه سوم:

در حالی که نشانه های ذکر شده موقت هستند و فقط در سه ماهه آخر بارداری پدید می­آیند، اما هنوز هم میتوانید اکثر اوقات با آن ها مقابله کنید و خواب خوبی داشته باشید. این نکات ساده را برای جلوگیری از مشکلات در خوابیدن در طول سه ماهه سوم بارداری انجام دهید.

  1. از بالش ها و بالشتک ها استفاده کنید تا در طول خواب احساس راحتی کنید. در صورت امکان، برای خود بالشت حاملگی منحنی که در فروشگاه های لوازم نوزاد موجود است، تهیه کنید.
  2. سعی کنید به چپ بخوابید و بالشتی را در بین پاها و در پشت خود برای داشتن تکیه گاه مناسب قرار دهید.
  3. از لباس های شب گشاد و راحت استفاده کنید و از پوشیدن لباس های تنگ پرهیز کنید. از پارچه های پنبه ای حفره دار استفاده کنید، زیرا حس آسایش و راحتی را برای شما به ارمغان می­آورد.
  4. در سه ماهه سوم، ممکن است که خوابیدن روی تخت برایتان راحت نباشد. اگر بر روی صندلی یا مبلی احساس راحتی میکنید، بر روی آن استراحت کنید.
  5. در وعده شام، غذای سبک بخورید و از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید زیرا آنها در بدنتان سوزش ایجاد میکنند، که معمولا در طول شب تشدید میشود.

سعی کنید تحت نظارت یک مربی بعضی از ورزش های سبک را که مناسبتان است انجام دهید. این کار به شما استراحت میدهد و بدن شما را به خوبی برای ذخیره اکسیژن آماده میکند، که این امور به شما کمک میکند تا بهتر بخوابید.

مطالب مرتبط
آیا ضربان قلب جنین شما جنسیت را پیش بینی می کند؟

حدود ۱۵ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، سعی کنید از همه ناراحتی ها دور شوید و اجازه دهید که ذهنتان آرام باشد. به افکار مثبت فکر کنید و افکار منفی را بیرون بریزید.

امیدواریم که این متن به شما کمک کند تا شک و تردید خود را در مورد موقعیت های مناسب خواب در طول سه ماهه سوم کنار بگذارید. اگر نه، بهتر است که با دکتر خود صحبت کنید. به زودی، زمان رفتن به بیمارستان و نگه داشتن یک کودک کوچک شگفت انگیز در دست شما فرا خواهد رسید.

برایتان زایمانی امن و تمام خوبی ها را در شروع بخش جدیدی از زندگیتان آرزو میکنیم.

فراموش نکنید که تجربیات خود را در مورد مشکلات خواب در سه ماهه سوم با ما به اشتراک بگذارید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.