داروی فشار خون هیدروکلروتیازید و افزایش هفت برابری سرطان پوست

0

هیدروکلروتیازید و افزایش هفت برابری سرطان پوست

یک مطالعه جدید در دانمارک، نشان می دهد که یکی از معروف ترین داروهایی که در جهان  برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، خطر ابتلا به سرطان پوست را تا هفت برابر افزایش می دهد.

این مطالعه توسط آنتون پوته تگر، دانشیار فارماکولوژی بالینی در دانشگاه جنوبی دانمارک در Odense، هدایت شد و یافته ها در مجله انجمن پوست آمریکا منتشر شد.

پوته تگر و همکارانش، ارتباط بین داروی فشار خون هیدروکلروتیازید (HCTZ) و خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم را بررسی کردند.
HCTZ یک دیورتیک محبوب است که برای درمان احتباس آب و فشار خون بالا استفاده می شود. در واقع، طبق برخی مطالعات، “رایج ترین داروی فشار خون در سراسر جهان” است.

محققان، طرح خود را با این واقعیت که HCTZ با افزایش خطر ابتلا به سرطان لب ارتباط دارد، مطرح کردند. در حقیقت، این مطالعه نشان داد ۱۱ درصد از موارد سرطان لب را به این دارو اختصاص دارد.

علاوه بر این محققان توضیح دادند که HCTZ، به علت اثرات نورسنجی آن، پوست را به آسیب های اشعه ماورای بنفش (UV) حساس تر می کند. این یک دلیل دیگر برای محققان بود تا به بررسی این دارو بپردازند.

HCTZ خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد

پوته تگر و همکارانش، اثرات استفاده از داروی فشار خون  HCTZ در بیش از ۸۰،۰۰۰ بیمار را که با سرطان پوست غیر ملانوم تشخیص داده شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. سپس آنها را با گروهی ۱.۵ میلیون نفری از افراد سالم که به عنوان گروه کنترل تعیین شدند، مقایسه کردند.

علاوه بر این، محققان استفاده از داروهای ضد فشار خون دیگر را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق نشان داد که افرادی که HCTZ را مصرف می کردند تا ۷ برابر احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دادند. در مقابل، هیچ یک از داروهای ضد فشار خون دیگر که مورد بررسی قرار گرفت، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش ندادند.

مطالب مرتبط
سرطان پروستات: رژیم غذایی "کامل" مدیترانه ای می تواند خطر آن را کاهش دهد

محققان اظهار کردند: “ما می دانستیم که داروی فشار خون هیدروکلرتیازید پوست را نسبت به آسیب های ناشی از اشعه UV خورشید آسیب پذیر تر می کند، اما آنچه جدید و تعجب آور است این است که مصرف طولانی مدت این داروی فشار خون منجر به افزایش قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست می شود”

سرطان پوست، داروی فشار خون و ارتباط آنها

دکتر آرماند کگنتا، رئیس بخش پوست در دانشگاه ایالتی فلوریدا می گوید:

“ما بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان های پوستی مختلف را دیدیم و پیگیری کردیم. به نظر رسید تنها عامل خطر، جدا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هیدروکلروتیازید است. “

وی افزود:

“به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض آفتاب به همراه مصرف هیدروکلروتیازید بسیار جدی و خطرناک بوده و حتی باعث ایجاد بیماری های خطرناکی می شود.”

دکتر کگنتا توضیح می دهد:

“مطالعه انجام شده توسط پوته تگر و همکارانش تاثیر زیادی در پیشگیری از سرطان پوست و سلامت عمومی در سراسر جهان دارد.

با این حال، پوته تگر در نتیجه تحقیقات خود در برابر منع استفاده از HCTZ به طور کلی هشدار داد و گفت:

“خطر ابتلا به سرطان پوست، در برابر این واقعیت است که هیدروکلروتیازیک درمان مؤثر و بی خطر برای اکثر بیماران است.”

با این وجود، وی ادامه داد:

“نتایج ما باید به بازنگری در مورد استفاده از هیدروکلروتیازید منجر می شود. امیدوارم با استفاده از این مطالعه، بتوانیم در آینده برای تضمین ایمن تر شدن درمان فشار خون بالا کمک کنیم.”

“شما نباید قبل از مشاوره با دکتر خود درمان خود را قطع کنید. با این حال، اگر شما در حال حاضر از هیدروکلروتیازید استفاده کنید، ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است یک دارو دیگر را جایگزین این دارو کنید یا نه؟”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

مطالب مرتبط
کلید ژنتیکی که نشان می دهد چرا مغز انسان ها بزرگ است

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.