علل، علائم و درمان درد معده در کودکان

درد معده در کودکان

0

درد معده یکی از رایج ترین مشکلاتی است که والدین کودک خود را به مراقبت های پزشکی ببرند. علل احتمالی درد شکم کودک از موارد کم اهمیت تا علل تهدید کننده زندگی، متغیر است. خوشبختانه، درد شکمی در یک کودک معمولا به سرعت بهبود می یابد.

افزایش درجه حرارت بدن کودک و رشد دندان ها

علل درد معده در کودکان

درد معده در کودکان اغلب ناشی از گاز بیش از حد و سوء هاضمه است که هیچ کدام جدی نیستند.

عفونت: ویروس ها یا باکتری ها می توانند درد شکمی، معمولا ناشی از آنفولانزای معده یا آنفولانزای گوشتی (به نام گاستروانتریت) را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی به سرعت از بین می روند، در حالی که عفونت های باکتریایی ممکن است برای بهبود نیاز به یک آنتی بیوتیک داشته باشند.

مواد غذایی مرتبط: مسمومیت غذایی (که دارای علائم مانند آنفولانزای معده / روده) می باشد، آلرژی غذایی، مصرف بیش از حد مواد غذایی و یا تولید گاز – هر کدام می تواند باعث نفخ و ناراحتی موقت شود. معمولا پس از خوردن غذا درد معده سریع شروع می شود.

مسمومیت: این می تواند از مشکلات ساده (مانند خوردن صابون) تا مسائل جدی تر مانند بلع قرص های آهن، آهن ربا، سکه ها، بوتولیسم از مواد غذایی خراب یا مصرف بیش از حد داروها (از جمله مسمومیت با استامینوفن [Tylenol]) باشد.

مشکلات جراحی: این شامل آپاندیسیت یا انسداد روده است.

علل پزشکی: موارد خارج از شکم می توانند درد شکمی ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک کودک می تواند درد شکمی را در اثر عوارض دیابت داشته باشد.

اضطراب یا استرس نیز می تواند مشکلاتی را در شکم ایجاد کند.

دردی که ایجاد می شود و از بین می رود و مجددا ایجاد می شود ممکن است با یبوست، عدم تحمل غذا یا التهاب در روده همراه باشد.

مطالب مرتبط
تاثیرات چشمگیر زردچوبه بر روی سلامتی

در دختران نوجوان، درد معده می تواند چندین علت زنانه داشته باشد، از جمله یک تخمدان پیچ خورده، حاملگی خارج رحمی و درد دوره ای.

گاهی اوقات پزشکان قادر نخواهند بود که علت درد شکم کودک شما را تشخیص دهند. در این موارد، سیگنال های عصبی یا مواد شیمیایی ممکن است روده کودک شما را به محرک های طبیعی مثل گاز حساس تر کند یا این می تواند به دلیل استرس یا اضطراب باشد.

علائم مربوط به درد معده

علائم درد معده با توجه به علت خاص آن متفاوت است.

علائمی که با درد معده همراه می شوند ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، تب، یبوست، نفخ و از دست دادن اشتها می باشند. این نیز بسته به علت اصلی درد معده متفاوت است.

درد شکم بیشتر احتمال دارد نشانه ای از جدی بودن آن باشد اگر کودک شما را از خواب بیدار کند یا اگر درد در ناحیه خاصی از شکم باشد، به عنوان مثال، در آپاندیسیت درد معمولا تیز است و درد اغلب در وسط شکم شروع می شود و سپس به سمت راست پایین شکم حرکت می کند. کودک شما همچنین ممکن است تب، از دست دادن اشتها و استفراغ داشته باشد.

اگر درد معده با از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ و اسهال همراه باشد، مشکل می تواند گاستروانتریت یا مسمومیت غذایی باشد.

گرفتگی و درد عمومی ممکن است با گاز اضافی همراه باشد.

درد روده ای که از بین نمی رود، یبوست یا عفونت مجاری ادراری است. اگر کودک شما دارای عفونت مجاری ادراری باشد، ممکن است هنگام انجام عمل جراحی، درد عضلانی بیشتری نسبت به حالت طبیعی داشته باشد و ممکن است تب، استفراغ و احساس تحریک پذیری داشته باشد.
درد ناگهانی ملایم ممکن است با پنومونی یا عفونت ویروسی همراه باشد. در این مورد، کودک شما احتمالا تب، سرفه و گلودرد نیز دارد.

مطالب مرتبط
میکروبیوم چیست؟ بررسی رژیم غذایی میکروبیومی

چه زمانی باید به ملاقات دکتر رفت

فرزندتان را برای معاینه فرزندتان نزد پزشک ببرید اگر:

  • شکایت شدید درد در شکم یا زمانی که از خواب بیدار می شود، داشته باشد.
  • درد شکمی که از بین نمی رود و یا می رود و باز می گردد.
  • درد ناخودآگاه است و علاوه بر درد نیز تب دارد.
  • زمانی که او حرکت می کند درد بدتر شده و موجب شکایت فرزندتان می شود.
  • همراه با اسهال یا استفراغ است که از بین نمی رود.
  • خونریزی یا استفراغ به رنگ سبز روشن دارد.
  • در مدفوع خود خون دارد.
  • ممکن است چیزی سمی خورده باشد.
  • از دست دادن وزن یا درد یکه روی سطوح انرژی او تاثیر می گذارد.

درمان درد معده

برای کمک به کودکتان راحت تر می توانید پاراستامول را در دوز و تعداد توصیه شده به او بدهید.

اگر فرزند شما بیش از دوز توصیه شده آن ها را دریافت کرده باشد، می تواند باعث آسیب کبدی شود. از مصرف غذای جامد، آسپرین، آنتی بیوتیک ها (مگر اینکه توسط یک پزشک تجویز شده) و مکمل های گیاهی جلوگیری شود. استامینوفن (تیلنول) می تواند به شما داده شود اگر کودک دارای تب خفیف باشد. اگر کودک دارای تب بالا، اسهال بیش از ۲۴ ساعت یا استفراغ طولانی مدت بیش از ۲۴ ساعت داشته باشد، باید توسط پزشک معاینه و درمان شود.

همچنین مهم است که والدین در منزل موارد زیر را رعایت کنند:

استراحت: کودک مبتلا به درد شکمی فعال اغلب باید از استراحت بهره مند شود. دراز کشیدن  ممکن است به کاهش درد کمک کند.

رژیم غذایی: افراد می توانند مدت زمان طولانی بدون غذای جامد زنده بمانند اما نیاز به دریافت مایعات دارند. از دست دادن آب بدن نیاز به زمان دارد، بنابراین مجبور کردن فرزندتان برای دریافت مایعات همیشه ضروری نیست. یک کودک که بطور فعال استفراغ می کند قادر به نگهداری مقدار زیادی از مایعات نیست. پزشکان توصیه می کنند مقدار کمی (۱-۲ اونس) را در یک زمان (هر ۱۵-۲۰ دقیقه به طور معمول) تا زمانی که کودک می تواند مقدار بیشتری دریافت کند به او بدهید. از مصرف مایعات رنگی، کربناته، کافئین، چربی، یا بیش از حد نمک یا شیرینی (مانند کیک تیره، چای، قهوه، شیر، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها) اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
نحوه نگهداری و سلامت دندان ها و لثه در حین بارداری

غذاهای جامد: هنگامی که وقت برگشتن کودک به غذای جامد فرا رسید، آنها را به آرامی شروع کنید، ابتدا سعی کنید موز، سس سیب، نان ساده، و یا برنج پخته نیز مواد غذایی مناسب برای مصرف

به کودکتان بدهید تا بدنش آماده دریافت مابقی غذاها بشود.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.