درد پس از نزدیکی از علت تا راه های تشخیص و درمان

درد پس از نزدیکی

0

آیا شما هم به دلیل درد پس از نزدیکی احساس ناراحتی و رنجش می کنید؟ داشتن درد پس از نزدیکی ، احساس لذت زناشویی را کاهش می دهد. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

این درد در طول یا بعد از رابطه جنسی احساس می شود. اگر این درد به صورت مکرر اتفاق بیفتد باعث کاهش لذت رابطه جنسی برای خانم و ناراحتی می شود. درد واژن بعد از نزدیکی یکی از مشکلات رایج خانم ها است که ۸-۲۲٪ خانم ها را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین یکی از مشکلاتی است که به سختی درمان می شود. درد واژن بعد از نزدیکی ممکن است سطحی (احساس درد در بافت اطراف ورودی واژن) یا عمیق (احساس عمیق تر در داخل لگن) باشد. درد واژن بعد از نزدیکی ممکن است از اولین رابطه جنسی شروع شود و ادامه یابد.

علت درد پس از نزدیکی

ایجاد درد شکم بعد از نزدیکی می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد مانند:

– مشکلات عفونی/ التهابی به عنوان مثال بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، التهاب دهانه رحم، انسداد لوله های فالوپ

– مشکلات ساختاری به عنوان مثال فیبروئید های رحمی یا چسبندگی لگن پس از جراحی یا پرتودرمانی

-مشکلات عضلانی، به عنوان مثال اسپاسم عضلات کف لگن

سندرم روده تحریک پذیر

– درد ناحیه شکمی بعد از نزدیکی ممکن است ناشی از موقعیت جنسی باشد، زیرا برخی از موقعیت ها مناسب نبوده و باعث درد شکم می شود.

علائم دیسپارونی یا مقاربت دردناک

دیسپارونی یا مقاربت دردناک موجب بروز علائم زیر می شود:

  • درد تنها در هنگام دخول در هنگام نزدیکی
  • احساس درد با قرار دادن هر جسمی ‌در واژن، حتی چیزی مانند تامپون
  • احساس درد بعد از رابطه جنسی که اخیرا داشتید، اما دردناک نبوده است.
  • احساس سوزش واژن
  • احساس درد تپنده در واژن که برای ساعت‌ها بعد از مقاربت ادامه دارد.

علت درد پس از نزدیکی در پهلوها

علت احتمالی این درد، وجود کیست های تخمدان می باشد. درد تیر کشنده بسیار شدید قبل از ارگاسم می تواند نشانه کیست تخمدان باشد که شریکتان حین رابطه تصادفی به آن ضربه وارد کرده. به گفته دکتر داردیک ” وجود یک کیست پر از مایع در تخمدان غیر معمول نیست و اگر لمس شده یا فشاری به آن وارد شود حتی از طریق واژن ممکن است درد بگیرد. “

مطالب مرتبط
لیپولیز چیست؟ نحوه انجام و کاربرد لیزر لیپولیز در بدن و صورت

راه حل:

اگر حین رابطه ضربه ای حس کردید حتما با پزشکتان مشورت کنید – به خصوص اگر یائسه هستید،  کیست ها می توانند زنگ خطر جدی باشند. اما برای زنان جوان، بعید است که داشتن کیست تخمدان نگران کننده باشد. به گفته دکتر داردیک ” اکثریت قریب به اتفاق کیست ها خوش خیم و دوره ای هستند و خود به خود از بین می روند. “

آزمایش و تشخیص درد پس از نزدیکی

ارزیابی پزشکی برای تشخیص درد هنگام دخول معمولاً شامل موارد زیر است:

  • سوابق دقیق پزشکی: پزشک ممکن است درمورد زمان آغاز درد، محل دقیق احساس درد، نوع درد و اینکه آیا این درد هنگام نزدیکی با همسر و یا هر موقعیت جنسی دیگر رخ می‌دهد، سؤالاتی را مطرح خواهد کرد. همچنین پزشک ممکن است در مورد سوابق فعالیت جنسی، سوابق جراحی و زایمان قبلی از شما اطلاعاتی را دریافت کند. اجازه ندهید که احساس شرم و خجالت مانع پاسخ‌های دقیق و صادقانه شما شود. این پرسش‌ها پزشکتان را به منشاء و علت اصلی درد شما هدایت می‌کند.
  • معاینه لگنی: طی معاینه لگنی، پزشک می‌تواند نشانه‌هایی از تحریک پوستی، عفونت و یا مشکلات آناتومی را بررسی کند. پزشک همچنین ممکن است برای شناسایی محل درد از فشار ملایم به واژن و عضلات لگن استفاده کند. همچنین ممکن است معاینه بصری واژن با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم برای جدا کردن دیواره‌های واژن انجام گیرد. برخی از زنانی که مقاربت دردناک را تجربه می‌کنند، حتی با فشار ملایمی که پزشک هنگام معاینه لگنی وارد می‌کند، احساس درد و ناراحتی دارند. طی معاینه لگنی، هر زمان که احساس درد شدیدی را احساس کردید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا معاینه را متوقف کند.
  • تست‌های دیگر: اگر پزشک به وجود علل خاصی برای مقاربت دردناک شما مشکوک باشد، ممکن است انجام سونوگرافی را نیز به شما توصیه کند.
مطالب مرتبط
مزایای زایمان طبیعی چیست؟ + اطلاعات لازم در این مورد

راه و روش‌های درمان درد پس از نزدیکی

روش هورمون‌تراپی می‌تواند با بالا بردن سطح استروژن، علائم خشکی واژن و درد در هنگام نزدیکی را بهبود بخشد. استفاده کوتاه مدت از هورمون، خطرات کمی ‌به همراه دارد اما تحقیقات نشان داده که استفاده بلند مدت از هورمون (بیش از ۵ سال) خطر ابتلا به سرطان سینه را به دنبال دارد.

برخی روش‌های جایگزین هورمون درمانی عبارتند از: استفاده از ژل‌های مرطوب کننده واژن، مصرف قرص‌های ضد بارداری، مصرف تستسترون، درمان گیاهی، ورزش و طب سوزنی.

مونالیزا تاچ چیست و چگونه عمل می‌کند؟

روش لیزر مونالیزا تاچ، یک روش کاملا غیر تهاجمی ‌و بدون جراحی است که نیازی به بیهوشی ندارد. با توجه به عملکرد غیر تهاجمی ‌و تاثیر ملایم لیزر بر روی دیواره‌ی واژن، می‌توان این روش را برای رفع علائم خشکی واژن به صورت سرپایی انجام داد. این روش علاوه بر این که مقرون به صرفه است، تاثیرات چشمگیری نیز دارد. در طی جلسه درمانی پروب دستگاه مونالیزا تاچ درون واژن قرار داده می‌شود و با تاباندن اشعه لیزر، لایه‌های زیرین جداره‌ی واژن گرم می‌شوند و این موضوع باعث افزایش جریان خون و تحریک کلاژن‌سازی در این بافت‌ها می‌شود و بدین ترتیب پروسه‌ی بازسازی واژن آغاز می‌شود. بیماران بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی می‌توانند به انجام کارهای روزمره خود بازگردند. پس از مدتی، با تکمیل پروسه بازسازی واژن، رفته رفته واژن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و محیط واژن بدون نیاز به ژل یا مصرف هورمون، مرطوب خواهد بود.

برای رسیدن به نتایج ایده‌آل، انجام سه جلسه درمانی ضرورت دارد، اما بیماران حتی بعد از اولین جلسه درمانی هم شاهد تغییرات قابل توجهی خواهند بود.

هر جلسه درمانی تنها در حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد. فاصله بین جلسات درمانی در حدود شش هفته باید باشد و مراجعه مجدد برای چکاپ‌های بعدی تنها یک بار در سال کفایت می‌کند. البته زمان‌بندی گفته شده تقریبی است و این زمان‌بندی در هر بیماری با توجه به شرایط او و شدت آتروفی واژن متفاوت است.

مطالب مرتبط
چه زمانی باید از کمپرس سرد استفاده کنیم؟

درمان درد پس از نزدیکی

اگر مشکلات روانی سبب ایجاد یا کمک به درد واژن شوند، بهتر است با درمان جنسی درمان شوند. با این حال، مهم است به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را بررسی کند:

۱- فیزیوتراپی

  • اگر دکتر فکر می کند فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند، می توانید به NHS مراجعه کنید. همچنین می توانید بدون مراجعه به پزشک به فیزیوتراپیست NHS مراجعه کنید.

۲- درمان جنسی

– درمانی جنسی درمانی است که در آن فرد یا زوج با یک درمانگر با تجربه برای ارزیابی و درمان مشکلات جنسی  ملاقات می کنند. فاکتورهایی که مشکلات را ایجاد می کنند بررسی می شوند و یک برنامه درمان مخصوص برای حل و فصل یا کاهش تاثیر آنها طراحی می شود.

– درمان جنسی در درمان علل اصلی و عوامل موثر بر مشکلات جنسی بسیار موثر است. و این درمان به مردم کمک می کند تا نگرش های سالمتری نسبت به روابط جنسی، اعتماد به نفس جنسی و برقراری ارتباط درون رابطه ای برقرار کنند.

– درمان جنسی می تواند در ترکیب با سایر روش های درمان استفاده شود. پزشک شما را برای درمان جنسی معرفی می کند.  درد مرتبط با جنسیت ممکن است به علت مشکلات جسمی و روحی باشد – از آن چشم پوشی نکنید، به زودی به مشاوره مراجعه کنید.

درمان گیاهی درد پس از نزدیکی

درد زیر شکم در زنان با درمان های گیاهی کمی تسکین پیدا می کند. برای تسکین درد در این ناحیه شما می توانید از روغن کرچک استفاده کنید که در آرام کردن عضلا و گرفتگی موثر است.

این درمان یک درمان آرام بخش، پاک کننده و تغذیه ای است که باعث تحریک عملکرد سیستم ایمنی و بخش های داخلی بدن می شود. یکی دیگر از درمان های خانگی برای درد زیر شکم زنان، منیزیم خوراکی است که به عنوان  آرامبخش  گیاهی مصرف می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.