روش های درمان نیش زنبور

نیش زنبور

0

نیش زنبور می تواند منجر به تورم و دردناک شود. در اغلب موارد، افراد به راحتی می توانند نیش زنبور عسل را در خانه درمان کنند. درد و تورم در اطراف محل نیش زده شده معمولا پس از چند روز بدون درمان از بین می رود. در عین حال، درمان های خانگی می تواند ناراحتی را کاهش دهد و روند بهبودی را سرعت بخشد.

با این حال، اگر فرد، واکنشی آلرژیک به نیش زنبور داشته باشد، به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. اگر تورم در ناحیه ایجاد شود یا اگر در قسمت های دیگر بدن رخ دهد، این یک واکنش آلرژیک را نشان می دهد.

در این مقاله، ما درمان های خانگی را که می تواند نیش زنبورها را تسکین دهد بیان می کنیم. ما همچنین بیان می کنیم چه زمانی باید به دیدن یک دکتر برویم.

هشت درمان خانگی برای نیش زنبور عسل

قبل از استفاده از هر گونه دارو، محل را بررسی کنید. اگر نیش زنبور عسل هنوز در پوست موجود است، آن را با گاز یا ناخن پاک کنید. در زیر، ما درمان های خانگی را توصیف می کنیم که تورم و درد ناشی از نیش زنبور را کاهش می دهد و تحقیقات مرتبط را بررسی می کند:

۱- یخ

بلافاصله پس از نیش زنبور عسل، منطقه را به طور کامل شستشو دهید تا زهر از بین برود. سپس یخ را برای کاهش درد و تورم اعمال کنید:

  • یک بسته یخ یا یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده را در یک پارچه قرار دهید.
  • بسته را بر روی محل قرار دهید.
  • بسته را برای مدت چند دقیقه نگه دارید.
  • در صورت نیاز این عمل را تکرار کنید.
  • برای محافظت پوست از یخ همیشه از یک پارچه استفاده کنید. یخ اگر به طور مستقیم آن را لمس کند، می تواند به پوست آسیب برساند.
مطالب مرتبط
نحوه مصرف زیتروماکس ( Zithromax ) + عوارض و تداخلات دارویی

۲- روغن

تعدادی از روغن های ضروری دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و یا ضد قارچ هستند.
گرچه روغن ها در داروهای خانگی به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد هر کسی می تواند درد یا تورم زنبور عسل را از بین ببرد. روغن های زیر اغلب در داروهای خانگی استفاده می شود:

  • روغن درخت چای
  • فندق جادوگر
  • روغن اسطخدوس
  • روغن تایلندی
  • روغن رزماری

قبل از اعمال روغن به پوست، آن را با یک روغن حاوی روغن خنثی مانند روغن زیتون مخلوط کنید. به طور معمول، حدود یک قطره روغن را با هر چهار یا پنج قطره روغن حامل مخلوط کنید. مهم است که توجه داشته باشید که روغنهای اساسی می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.

۳- ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا گیاهی است که به طور طبیعی پوست را مرطوب می کند. بر اساس یک مطالعه سال ۲۰۱۵، عصاره آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است. گسترش کمی ژل بر روی نیش زنبور عسل باعث کاهش تورم و جلوگیری از آلوده شدن محل می شود. ژل آلوئه ورا در بسیاری از فروشگاه های مواد دارویی در دسترس است.

۴- لوسیون کالامین

افراد اغلب از لوسیون کالامین برای از بین بردن خارش پوست استفاده می کنند و همچنین ممکن است باعث کاهش درد و خارش ناشی از نیش زنبور شود. اگر در محل زخم خارش ایجاد شود، سعی کنید لوسیون کم کالامین را روی زخم مالش دهید. این محصول برای خرید در فروشگاه های بهداشت و یا آنلاین در دسترس است.

۵- عسل

عسل دارای بسیاری از خواص دارویی است. این خواص شامل التهاب است، بنابراین ممکن است باعث کاهش تورم شود. عناصر ضد باکتری طبیعی در عسل نیز ممکن است عفونت را درمان و به سرعت بهبودی کمک کنند. به همین علت، بعضی از متخصصان پزشکی از عصاره های عسل در سموم زخم استفاده می کنند. سعی کنید مقدار کمی عسل را بر روی نیش بمالید. این کار را در داخل خانه انجام دهید تا بوی عسل زنبورهای بیشتری را جذب نکند.

مطالب مرتبط
آلرژی به راگوید یا پیر گیاه (Ragweed Allergy)

۶-نوشابه گازدار

بعضی از مردم معتقدند که نوشابه گازدار زهر زنبور عسل را درمان می کند. با این حال، هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که نوشابه گازدار می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از نیش زنبور عسل کمک کند. سودا همچنین می تواند به پوست آسیب برساند زیرا بسیار قلیایی است، بنابراین متخصصان پزشکی این دارو را توصیه نمی کنند.

۷- سرکه سیب

بعضی از مردم ادعا می کنند سرکه سیب می تواند به کاهش تورم نیش زنبور عسل کمک کند. با این حال، تحقیقات بالینی تاکنون نشان داده است که سرکه سیب دارای بسیاری از مزایای بهداشت آن است. همچنین، به عنوان یک ماده اسیدی، اگر به اشتباه استفاده شود، می تواند به پوست آسیب برساند.

۸- خمیر دندان

یکی از درمان های غیر طبیعی خانگی شامل استفاده از خمیر دندان قلیایی در محل خارش برای خنثی کردن زهر است. هیچ تحقیق بالینی برای حمایت استفاده از خمیر دندان وجود ندارد.
برای امتحان، مقدار کمی خمیر دندان را بر روی محل خراش قرار دهید، اما با احتیاط ادامه دهید. پوست ممکن است به خمیر دندان واکنش نشان دهد، به خصوص اگر آن را برای دوره های طولانی تر قرار دهید. در صورت مشاهده هر نشانه ای از یک واکنش، بلافاصله خمیر دندان را بشویید.

درمان های پزشکی

معمولا افراد می توانند علائم ناخوشایند زنبور عسل را با استفاده از کرم های ضد بارداری و داروهای خوراکی کنترل کنند، از جمله:

  • کرم هیدروکورتیزون، که می تواند قرمزی، خارش، تورم و درد را کاهش دهد.
  • آنتی هیستامین های خوراکی، که می تواند به کاهش خارش و قرمزی کمک کند.
  • ضد درد و ضد التهاب، که می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

اگر فرد واکنش شدید آلرژیک داشته باشد، ممکن است نیاز به تزریق اپی نفرین داشته باشد. اپی نفرین یک ماده شیمیایی است که تنگی عروق خونی را ایجاد می کند و راه های هوایی را در ریه ها باز می کند. این نشان می دهد بدن خون بیشتری پمپ کرده و ماهیچه ها بیشتر استراحت می کنند تا تنفس و فشار خون تنظیم شود. تزریق با نام تجاری EpiPen شناخته شده است.

مطالب مرتبط
چهار قاتل خاموش تستوسترون که باید از آنها دوری کنید

چه وقت باید به دیدن دکتر برویم

اگر فرد یک واکنش آلرژیک به نیش زنبور داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی ایجاد کند.
آنافیلاکسی یک واکنش تهدید کننده زندگی است که به مراقبت پزشکی نیاز دارد. اگر فرد هر کدام از علائم زیر را پس از نیش زنبور عسل دارد باید کمک های اورژانسی دریافت کند:

  • کهیر
  • تورم زبان یا گلو
  • ضربان قلب سریع
  • استفراغ
  • اسهال
  • پوست رنگ پریده
  • از دست دادن هوشیاری
  • سرگیجه
  • خارش شدید
  • مشکل تنفس

اگر فردی چندین بار گزیده شده است، ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد.

چشم انداز

اکثر مردم واکنش شدیدی به نیش زنبور ندارند. یخ، داروهای خانگی دیگر و داروهای بدون نسخه معمولا می توانند ناراحتی را از بین ببرند. بعضی از داروهای جایگزین خانگی عبارتند از عسل، آلوئه ورا و لوسیون کالامین.

با این حال، مهم است که قادر به شناسایی علائم واکنش شدید آلرژیک باشید. اگر کهیر، سرگیجه یا مشکل تنفس به دنبال نیش زنبور عسل باشد، یک فرد باید مراقبت های اورژانسی را دریافت کند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.