درمان های خانگی برای رگ های واریس

رگ های واریس زمانی رخ می دهد که رگ های شخص متورم و بزرگ می شوند. در بعضی افراد، آنها می توانند درد و ناراحتی ایجاد کنند. طیف وسیعی از درمان های خانگی ممکن است به کاهش ظاهر و درد وریدهای واریس کمک کند. حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان در برخی مواقع رگهای واریس را تجربه می کنند. درمان های متعددی برای این بیماری وجود دارد، هرچند ممکن است فرد بتواند از داروهای خانگی برای تسکین علائم خود استفاده کند.

در این مقاله، ما چندین شیوه طبیعی برای درمان ورید های واریس در خانه را بررسی می کنیم.

رگهای واریس چیست؟

رگ های واریسی می توانند زمانی ایجاد شوند که دریچه های کوچک در رگ ها ضعیف شوند. این دریچه ها معمولا خون را از طریق رگ ها به عقب هدایت می کنند و هنگامی که آن ها آسیب می بینند می توانند در رگ ها جمع شوند. این باعث می شود رگه های پیچ خورده و متورم قابل مشاهده باشد. رگهای واریسی ممکن است به خاطر ظاهر آبی تیره یا بنفش قابل توجه باشند، آنها اغلب از زیر پوست خارج می شوند.

سایر علائم واریس عبارتند از:

  • سوزش یا خارش در پاها
  • پاهای ناراحت کننده ای که احساس سنگینی یا ضعف دارند
  • گرفتگی عضلات که در شب می تواند بیشتر قابل توجه باشد
  • تورم پا و مچ پا
  • پوست خشک یا خارش که در ورید واریسی بیشتر می شود

چند درمان خانگی برای وریدهای واریس

اگر فرد مبتلا به وریدهای واریسی است، می تواند داروهای خانگی زیر را برای کمک به درمان بیماری و بهبود علائم امتحان کند:

۱- ورزش

ورزش منظم، گردش خون بهتر را در پاها تقویت می کند، که کمک می کند خونی که در رگ ها جمع آوری شده است کاهش یابد. ورزش همچنین کمک می کند تا فشار خون فرد پایین بیاید، که یکی دیگر از عوامل کمک کننده به وریدهای واریسی است. تمرینات کم فشار کمک می کند تا عضلات ساق بدون فشار بیش از حد کار کنند. تمرینات موثر و کم فشار عبارتند از:

۲- جوراب های فشرده مخصوص

جوراب های فشرده در اغلب داروخانه ها در دسترس هستند و می توانند با فشار وارد کردن به پاها کمک کنند. این فشار کمک می کند که عضلات و رگها خون را به سمت قلب حرکت دهند. یک مطالعه از سال ۲۰۱۸ نشان داد افرادی که از جوراب های فشرده با فشار ۱۸ تا ۲۱ میلی متر جیوه برای یک هفته استفاده می کردند، کاهش درد ناشی از وریدهای واریسی را گزارش کردند. جوراب های فشرده را می توان از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین بدست آورد.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: کاهش ابتلا به دیابت با دارچین

۳- روغن های ضروری

مطالعه بررسی شده از سال ۲۰۰۶ نشان می دهد که اسانس دارویی شاه بلوط هندی،  ممکن است به کاهش درد پا، شدت و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی کمک کند که یکی از علل اصلی ایجاد رگ های واریسی است. یک مطالعه تجدید نظر از سال ۲۰۱۰ گزارش می دهد که عصاره کاج دریایی، عصاره قارچ ، ممکن است باعث کاهش تورم پا شود که اغلب با وریدهای واریسی همراه است.

روغنهای ضروری باید قبل از اعمال موضعی در روغن های حامل رقیق شوند یا در یک پخش کننده برای آروماتراپی استفاده شود.

۴- تغییرات غذایی

غذاهای شور و پر سدیم باعث می شود که بدن آب را حفظ کند، بنابراین کاهش مواد غذایی شور می تواند باعث کاهش میزان احتباس آب شود . غذاهایی با پتاسیم بالا می تواند به کاهش میزان احتباس آب کمک کند.

 غذاهای دارای پتاسیم بالا عبارتند از:

غذاهای حاوی فیبر برای حفظ حرکت روده و جلوگیری از یبوست مفید است. این ممکن است مهم باشد، زیرا فشار وارد کردن هنگام دفع می تواند دریچه های آسیب دیده را تشدید یا آنها را بدتر کند.

غذاهایی که دارای فیبر بالا هستند عبارتند از:

  • آجیل، دانه و حبوبات
  • جو، گندم، و دانه کتان
  • غذاهای کامل دانه

افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر احتمال دارد که رگهای واریسی را تجربه کنند، بنابراین کاهش هر یک کیلو وزن اضافه می تواند موجب کاهش فشار روی رگ ها، تورم و ناراحتی شود.

۵- خوردن فلاونوئیدها بیشتر

اضافه کردن غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند نیز ممکن است به فرد کمک کنند تا رگ های واریسی فرد کاهش یابد. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند که جریان خون را حفظ می کند و موجب می شود که تجمع خون در ورید ها کم تر شود. آنها همچنین به کاهش فشار خون در شریان ها کمک می کنند و می توانند رگ های خونی را تمیز کنند، که می تواند باعث کاهش وریدهای واریسی شود.

مطالب مرتبط
ماساژ عمیق بافتی چیست و چه فوایدی دارد؟

غذاهای حاوی فلاونوئیدها عبارتند از:

۶- داروهای گیاهی

با توجه به مؤسسه ملی بهداشت، مصرف عصاره دانه انگور، به صورت خوراکی ممکن است به کاهش تورم در پاها و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک کند، گرچه شواهد محدودی برای اثر بخشی آن وجود دارد. فردی که از داروهای ضد خونریزی را مصرف می کند باید عصاره دانه انگور را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کند، زیرا می تواند با دارو تداخل کند و خطر خونریزی را افزایش دهد.

۷- لباس گشاد انتخاب کنید

لباس های تنگ می تواند جریان خون را محدود کند . فرد ممکن است دریابد که گردش خون بدن با پوشیدن لباس های گشادی که خون را به مناطق پایین تر محدود نمی کنند، بهبود پیدا می کند.
استفاده از کفش های صاف به جای پاشنه بلند ممکن است در بهبود رگ های واریسی در پاها مفید باشد.

۸- پاها را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها، به طور ایده آل در همان ارتفاع قلب و یا بالاتر از آن به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد . این فشار را در رگ های پا کاهش می دهد و گرانش خون را هموار می کند تا به قلب برسد.  یک فرد باید در صورتی که قصد دارد برای مدت طولانی بنشیند، مانند نشستن در محل کار یا برای استراحت، پای خود را ارزیابی کند.

۹- ماساژ

ماساژ مناطق آسیب دیده به آرامی می تواند به حفظ خون در حال حرکت به وسیله رگ ها کمک کند. یک فرد می تواند از روغن ماساژ ملایم یا مرطوب کننده برای به دست آوردن اثرات بهینه استفاده کند. این امر برای جلوگیری از فشار مستقیم بر روی رگ ها ضروری است، زیرا فرد ممکن است آسیب های شدیدی را متحمل شود.

مطالب مرتبط
کلوئید چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

۱۰- به حرکت ادامه دهید

از نشستن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.  اگر یک فرد برای مدت زمان طولانی برای کار در محل نشسته باشد، باید به طور مرتب پاهای خود را حرکت دهد و یا از جای خود بلند شود تا جریان خون را هموار کند. اجتناب از نشستن به صورت دوزانو، زیرا این کار می تواند جریان خون را به پاها محدود کند، که ممکن است به مشکلات گردش خون اضافه شود.

درمان های پزشکی برای ورید واریسی

اگر درمان های خانگی واریس موثر نبود و یا باعث ناراحتی شدید فرد می شود، درمان پزشکی نیز برای کمک به مقابله با وریدهای واریسی در دسترس است. پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

تخریب انترومالی: این یک رویه است که از گرما استفاده می شود تا رگهای آسیب دیده درمان شود.

فلبکتومی سیار: این جایی است که دکتر پوست را سوراخ می کند و رگهای واریسی را از طریق شکاف های کوچک حذف می کند. زخم ایجاد شده پس از آن بسیار کم است.

اسکلروتراپی: این روش از یک فوم خاص برای بستن رگ ها استفاده می کند و آنها را کوچک می کند.

جراحی لیزری: در اینجا، انفجار شدید نور بر روی ورید انجام می شود و آن به تدریج محو و ناپدید می شود.

جراحی ورید آندوسکوپی: در طی این عمل، یک دوربین کوچک درون پا کمک می کند تا جراح بهتر ببیند. حذف رگ ها، از طریق یک سری برش های کوچک انجام می شود.

چشم انداز

رگهای واریسی می توانند ناراحتی ایجاد کنند و موجب شوند فرد احساس آرامش نکند. درمان رگهای واریسی در خانه امکان پذیر است و تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است علائم را بهبود بخشد. افراد مبتلا به وریدهای شدید واریسی ممکن است بخواهند برای کمک به کاهش ظاهر و بهبود علائم خود به دنبال درمان های پزشکی باشند. صحبت کردن در مورد گزینه ها با دکتر به یک فرد کمک می کند تا بهترین و آگاهانه ترین تصمیم در مورد درمان مناسب را اتخاذ کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است


نظرات بسته شده است.