دهقان فداکار،دهقان قلبها دارفانی را وداع گفت

0

دهقان فداکار، دهقان قلبها دارفانی را وداع گفت

مرگ خاطرات کودکی

 «آزبرعلى حاجوى» معروف به دهقان فداکار که به دلیل عارضه شدید ریوى در بیمارستان امام رضا (ع) بسترى بود، دقایقى پیش دارفانى را وداع گفت. نام شناسنامه ای “دهقان فداکار”، ازبر علی حاجوی بود که اکثرا او را به اشتباه ریز علی خواجوی خطالب می کردند.

تصویر فانوسی که آن شب دهقان فداکار با آن جان دو هزار نفر را نجات داد

ازبر علی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی، شخصیت اصلی ماجرای “دهقان فداکار” در کتاب فارسی سابق سوم دبستان، بعد از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

 آقای حاجوی حدود ۱۰ روز پیش به دلیل عارضه کلیوی و ریوی در بیمارستان خاتم الانبیای میانه بستری شده بود. با وخامت حال “دهقان فداکار”، او به بیمارستان امام رضای تبریز منتقل شد و امروز به دلیل مشکلات ریوی درگذشت.

ازبر علی حاجوی چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری فارس، ماجرایی که در کتاب درسی ابتدایی از او نقل شده را بهترین خاطره زندگیش عنوان کرده بود.

او در آذرماه سال ۱۳۴۱ وقتی ۳۲ سال داشت، متوجه شد که مسیر قطار به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.دهقان فداکار کت خود را آتش زد، در هوا تکان داد و به سمت قطار حرکت کرد تا به این وسیله مسئولان قطار را متوجه این اختلال کند.

گفته می‌شود که وی در نهایت با شلیک چند گلوله هوایی از تفنگ شکاری‌ خود قطار را متوقف کرده است. به گفته “دهقان فداکار”، پس از توقف قطار مسافران آن پیاده شدند و او را کتک زدند چون متوجه نشده بودند که دلیل کارش چه بوده است.

دهقان فداکار به این ترتیب جان مسافران قطار نجات داد. او در سال ۱۳۸۵ به پاس فداکاری خود تندیس ملی فداکاری دریافت کرد و به “دهقان قلبها” تبدیل شد.

تیم مدیریتی وبسایت وردنگار از دست دادن این انسان شریف و پاک را به عموم هم میهنان به خصوص هم میهنان شهرستان میانه آذربایجان تسلیت می گوید.

مطالب مرتبط
رفتار تهاجمی مورچه های مهاجم به ژنتیک آنها باز می گردد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.