چگونه با کاهش مصرف گوشت، دیابت را کنترل کنیم؟

مصرف گوشت

0

مزایای بالقوه رژیم غذایی گیاهی یک بار دیگر گسترش یافته است. یک مقاله جدید نتیجه گرفت که برای افراد مبتلا به دیابت حذف فراورده های حیوانی، افزایش قند خون را کنترل کرده است و علاوه بر تندرستی به کاهش وزن نیز کمک می کند.

در سال های اخیر، گیاهخواری و گیاهخواران به طور پیوسته از حاشیه به جریان اصلی انتقال یافته اند.

به لطف ویژگی های زیاد رژیم گیاهخواری، به نظر می رسد محققان به این نتیجه رسیده اند که  آن را به عنوان  یک گزینه ی سالم تر، بیشتر مورد استفاده قرار دهند. اخیرا مطالعاتی برای بررسی اثرات کاهش مصرف گوشت و تاثیر آن بر افراد مبتلا به دیابت مطرح شده است.

به طور خاص، دانشمندان می خواستند بدانند که آیا کاهش مصرف غذای حیوانی می تواند هم به بهبود کنترل قند و هم به سلامتی روانی کمک کند. برای بررسی این موضوع، آنها مطالعات موجود را دوباره تجزیه و تحلیل می کنند.

دیابت: فیزیکی و روانی

دیابت نیازی به معرفی ندارد. در ایالات متحده، حدود ۹.۴ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده است و تقریبا در برخی از ایالات در ۱۵ درصد از بزرگسالان دیابت تشخیص داده شده است.

ممکن است تاثیر منفی دیابت نوع ۲ را با دارو و تغییر شیوه زندگی تعدیل کنید، اما بدون کنترل مناسب، می تواند عواقب شدیدی داشته باشد. به طور مثال، دیابت خطر بیماری قلبی عروقی، نفروپاتی (آسیب کلیه) و از دست دادن بینایی را افزایش می دهد.

دیابت، علاوه بر تاثیر فیزیکی اثرات روانی قابل توجهی نیز می تواند داشته باشد. افراد مبتلا به دیابت اغلب سطح پایین رفاه روانی را گزارش می دهند. گفته می شود افراد مبتلا به دیابت اغلب از سطح پایین تر سلامت روانی برخوردارند. خطر افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تقریبا دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

مطالب مرتبط
جینسینگ هندی و 15 مزیت شگفت انگیز آن که باید بدانیم

جنبه های روانشناختی دیابت می تواند یک مارپیچ منفی ( تاثیر منفی بیشتر) ایجاد کند، چرا که افسردگی باعث
می شود سالم خوردن ، به طور منظم ورزش کردن و دستورالعمل های دارویی را دنبال کردن برای مردم مشکل باشد و این باعث استرس می شود که می تواند افسردگی را نیز بدتر کند.

با توجه به این یافته ها، نویسندگان با تحقیقات موجود به بررسی در مورد چگونگی تاثیر رژیم بر سلامت روان در این افراد پرداخته اند.

رژیم غذایی گیاهی

شواهد علمی نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی از گوشت قرمز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. به طور مشابه، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و دانه ها و البته کمبود محصولات حیوانی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

در نتیجه، کارشناسان در حال حاضر یک رژیم گیاهی را که می تواند بهترین گزینه برای پیشگیری و کنترل دیابت باشد را در نظر می گیرند.

در سال ۲۰۱۸، یک انجمن آمریکایی از دانشکده غدد رون ریز و درمانگاه های غدد درون ریز آمریکا دستورالعمل جدیدی را منتشر کردند. آنها می نویسند افرادی که مبتلا به دیابت هستند “باید تلاش کنند تا وزن مطلوب را از طریق یک برنامه غذا بر اساس گیاهان پایه گذاری کنند.”

اگر چه ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و تاثیر فیزیکی دیابت نسبتا مستند (ثابت) شده است، اما مطالعات کمتری اثرات روانی این تغییرات غذایی را ثبت کرده است.

برای این منظور محققان  بررسی انجام داده اند. در کل، در آن۱۱ کارآزمایی کنترل تصادفی از ۴۳۳ نفر شرکت کننده را در بر داشت که نتایج متاآنالیز آنها اخیرا در مجله BMJ نشان داده شده است.

مزایای کمتر خوردن محصولات حیوانی

تجزیه و تحلیل ها نشان داده است افرادی که رژیم غذایی گیاهی یا گیاهان دارویی را تجربه کرده اند، بهبود قابل ملاحظه ای در سلامت جسمی و روانی خود داشتند و افراد مبتلا به علائم افسردگی نیز بهبود یافته اند.

مطالب مرتبط
چرا کمبود خواب تاثیرات مختلفی در افراد بر جای می گذارد؟

به طور خاص، درد عصبی (نوروپاتی) مربوط به دیابت در گروه های گیاهی بیشتر از گروه های دیگر بهبود یافته است. همچنین سطح قند خون ناشتا که نشانه ای از بهبود کنترل قند است به شدت کاهش یافته است.

به همین ترتیب، سطح،  HbA1c( نشانگر میانگین قند خون طی هفته ها یا ماههای اخیر)  نیز برای این افراد کاهش یافته است.

وزن شرکت کنندگانی که مصرف محصولات حیوانی خود راکم کرده اند کاهش یافته است؛ در واقع، آنها تقریبا دو برابر مقدار وزن خود را از دست داده اند. علاوه بر این، سطح چربی خون در گروههایی که رژیم غذایی گیاهی یا گیاهان دارویی داشتند با سرعت بیشتری کاهش یافت.

چربی خون و وزن زیاد هر دو عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی هستند، بنابراین این یک نتیجه مهم است. نویسندگان نتیجه گرفته اند:

رژیم های غذایی گیاهی همراه با مداخلات آموزشی می تواند سلامت روانی، کیفیت زندگی، سطح HbA1c ، وزن و همچنین مدیریت دیابت را بهبود بخشند.

در شش مطالعه ای که محققان آن را تجزیه و تحلیل کرده بودند، افرادی که رژیم های غذایی گیاهی یا گیاهان دارویی را پیگیری کردند، قادر به مصرف یا کاهش داروهای  دیابت یا فشار خون خود بوده اند.

این یافته ها ادعاهای پیشین از مزایای فیزیکی رژیم های غذاییگیاهی را تقویت می کند. با این حال، هنگامی که به عوامل روانشناسی می رسیم، نتایج به دست آمده تا به امروز، نسبتاً کم است. این مطالعه به تحقیقات موجود اضافه می شود، اما، همانطور که نویسندگان خاطرنشان می کنند، “مطالعات شامل اندازه نمونه کوچکتری است ” وکار بیشتری لازم خواهد بود.

تحقیقات قبلا نشان داده است که محدود کردن مصرف گوشت می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و افراد مبتلا به دیابت بهتر می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند. در حال حاضر، به نظر می رسد که این امکان دارد به جنبه های روانشناختی بیماری کمک کند.

مطالب مرتبط
بزرگترین موانع استقلال مالی و چگونگی غلبه بر آنها

حرکت به سوی یک رژیم غذایی گیاهی بیشتر یک درمان ساده و مقرون به صرفه است. اگر این درمان می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، باید به طور کامل  مورد بررسی قرار گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.