راههای کاهش سطح کراتینین خون

0

راههای کاهش سطح کراتینین خون

کراتینین یک ماده پاک کننده طبیعی در بدن است که با فعالیت روزانه ماهیچه ها ایجاد می شود. کراتینین در خون و ادرار یافت می شود و از طریق کلیه ها از بدن خارج می شود.

خون باید به اندازه ای پاک باشد که بدن بتواند در بهترین حالت عمل کند. خون با کراتینین بالا باعث می شود فردی که در معرض اختلالات کلیوی خطرناک مانند اوره قرار دارد در معرض خطر باشد.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد راههای کاهش سطح کراتینین خون توضیح داده شده است.

کاهش سطح کراتینین

پزشکان اغلب از آزمون کراتینین برای تعیین اینکه کلیه عملکرد خوبی دارد، استفاده می کنند زیرا سطح کراتینین بالا در خون یا ادرار ممکن است نشانه ای از مشکل کلیه باشد.

بهترین راه برای کاهش میزان کراتینین، این است که علت اصلی را درمان کنید. همچنین تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی وجود دارد که می تواند باعث کاهش کراتینین شود.

آزمایش های معمول خون می تواند سطح کراتینین را اندازه گیری کند. معمولا یک پزشک برای تشخیص کراتینین بالا، بیش از یک آزمایش را سفارش می دهد، زیرا بعضی از داروها، مکمل ها و غذاها می توانند به طور موقت سطح کراتینین را در بدن افزایش دهند.

همچنین سطح کراتینین بالا، می تواند به عنوان یک نتیجه از مصرف پروتئین زیاد و یا انجام ورزش های سنگین رخ  دهد.

اگر آزمایش های متعدد نشان دهد که یک فرد سطح کراتینین غیر طبیعی در بدن خود دارد، ممکن است نشانه آن باشد که کلیه های وی به درستی کار نمی کنند.

یک عفونت جدی می تواند به کلیه ها آسیب بزند یا فردی ممکن است از گردش خون ضعیف رنج ببرد. کاهش جریان خون یا فشار خون پایین ناشی از بیماری عروق یا کمبود آب بدن، می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه همچنین ممکن است علائم کراتینین بالا را نشان دهند.

همچنین ممکن است فیلتر کلیه، به نام گلومرولی، آسیب دیده باشد. اگر فرد دارای سطح کراتینین بالا باشد، اما سطح کراتینین ادرار وی کم باشد، ممکن است نشانه این باشد که فیلتراسیون گلومرولی عملکرد خوبی ندارد.

مطالب مرتبط
بدن درد و دلایل آن

برخی بیماری ها همچنین ممکن است بر کلیه و گلومرول تاثیر بگذارد و می توانند منجر به کراتینین بالا شوند. این شامل:

  • دیابت

  • اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس

  • سندرم یا نشانگان گودپاسچر

  • نقرس

  • رابدومیولیز

  • دیستروفی عضلانی

  • از دست دادن خون ناشی از شوک

برای افرادی که دارای سطح کراتینین بالا هستند، ضروری است که به طور مستقیم با پزشک خود صحبت کنند تا اقدامات مربوط به درمان علت اصلی که مشکل را ایجاد می کند، اقدام کند.

نکات رژیمی برای کاهش سطح کراتینین

چندین تغییر در رژیم غذایی برای کاهش سطح کراتینین وجود دارد، از جمله:

کاهش مصرف پروتئین

مصرف پروتئین بیش از حد می تواند موجب افزایش ناگهانی در کراتینین، حتی در افراد سالم گردد. در افرادی که سطح کراتینین بالا دارند، می تواند به افزایش بیشتر بیانجامد.

خوردن گوشت قرمز باعث افزایش سطح کراتین می شود. گوشت قرمز از عضلات حیوان است که به طور طبیعی حاوی کراتین است. پخت و پز این گوشت باعث می شود کراتین به کراتینین تجزیه گردد و باعث افزایش کراتین خون شود.

افرادی که به طور منظم مقادیر زیادی پروتئین مصرف می کنند، ممکن است سطوح بالای کراتینین را در بدن خود داشته باشند. فرد می تواند با کاهش میزان گوشت قرمز و محصولات لبنی و یا تغییر آن به پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، این موضوع را حل کند.

افزایش فیبر غذایی

اکثر مردم می دانند که خوردن فیبر به تعادل سیستم گوارش کمک می کند، اما فیبر نیز برای کمک به کاهش سطح کراتینین مفید است.

بررسی سیستماتیک در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف فیبر در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، باعث کاهش سطح کراتینین می شود.

محققان خواستار مطالعات طولانی مدت در مورد این موضوع شده اند، اما این تحقیق اولیه باعث می شود که رژیم غذایی شامل فیبر فراوان باشد. بسیاری از مواد غذایی گیاهی، از جمله میوه ها، سبزیجات، دانه ها و غلات حاوی فیبر هستند.

مطالب مرتبط
آندومتریوز دیافراگم و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید

 

توجه به مصرف مایعات

در حالی که مصرف بیش از حد مایعات می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مشکل باشد، کم آبی و کمبود مایعات می توانند سطح کراتینین را در بدن افزایش دهند. بهتر است یک فرد به طور مستقیم با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کند تا میزان مایعاتی که باید بنوشند را تعیین کند.

اگر آب نوشیدنی لذت بخش نیست، سعی کنید یک تکه لیمو یا خیار را به آب اضافه کنید تا آن را طعم بیشتری بگیرید. بسیاری از مردم می دانند که می توانند از طریق نوشیدن چای های گیاهی و چای سبز مصرف مایعات خود را افزایش دهند.

توجه به مکمل های کیتوزان

کیتوزان عنصری  در ترکیبات کاهش وزن یا مکمل هایی است که برای کاهش کلسترول تهیه شده اند. یک مطالعه نشان داد کیتوزان به میزان قابل توجهی کراتینین را در موش هایی که نارسایی کلیه دارند، کاهش می دهد.

مکمل های کیتوزان ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشند که قصد دارند سطح کراتینین خود را به طور طبیعی کاهش دهند، اما همیشه بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل، گزینه های مناسب را با دکتر در میان بگذارید.

اجتناب از مکمل های مبتنی بر کراتین

در حالی که برخی مکمل ها می توانند سطح کراتینین را کاهش دهند، ممکن است دیگر مکمل ها آن را بدتر کنند. به عنوان مثال، بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان مکمل های حاوی کراتین را دریافت می کنند تا عضلات بیشتری را بسازند. عضلات از کراتین برای انرژی استفاده می کنند، اما اگر از آن استفاده نشود، به کراتینین تبدیل می شود.

افرادی که سطح کراتینین بالا دارند باید از مصرف مکمل های کراتین پرهیز کنند.

درمان های گیاهی برای کاهش سطح کراتینین

بسیاری از داروها و داروهای گیاهی در بازار با انواع ادعاهای بهداشتی وجود دارد. مهم است که توجه داشته باشید که اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بسیاری از این گیاهان را برای درمان هرگونه بیماری در نظر نگرفته است.

مطالب مرتبط
تشخیص زود هنگام بیماری ها از روی ناخن ها

سالیوی یکی از گیاهان قابل توجهی است که برای درمان کراتینین بالا استفاده می شود. این اغلب در طب سنتی چینی برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات کلیوی استفاده می شود.

یک مطالعه اخیر نشان داد که سالیوی می تواند مردم را از انواع خاصی از نارسایی کلیوی محافظت کند که ممکن است به تقویت کلیه کمک کند تا بتواند میزان کراتینین را کنترل کند.

دیگر دیورتیک های طبیعی می توانند به حمایت از حذف کراتینین در بدن کمک کنند، اما هرکسی که می خواهد آنها را امتحان کند باید همیشه با پزشک صحبت کند، مخصوصا در صورت مصرف دارو.

گیاهان طبیعی معمولی که ممکن است مفید باشند عبارتند از:

  • قاصدک
  • دارچین
  • برگ گشنیز
  • استراگال
  • جین سنگ
  • گیاه چیکوری
  • بابونه

تغییر شیوه زندگی برای کاهش سطح کراتینین

علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب، مهم است که رفتارهای خود را تنظیم کنید تا به کاهش سطح کراتینین دست یابید.

فعالیت عضلانی کراتینین را تولید می کند؛هرچه بیشتر عضلات فعالیت کنند، کراتینین بیشتر در خون وارد می شود. در حالیکه ورزش منظم برای سلامتی بسیار ضروری است، فعالیت های شدید ورزشی می تواند باعث افزایش سطح کراتینین خون شود.

با این حال، مردم نباید از ورزش به طور کامل اجتناب کنند، مگر در بعضی از شرایط جدی.

برای حفظ رژیم ورزشی خود، افرادی که وزنه برداری و تمرینات مقاومتی را دوست دارند، می توانند به یوگا روی آورند. افرادی که ترجیح می دهند تمرینات قلبی مانند راه رفتن یا دوچرخه سواری را انجام دهند می توانند پیاده روی یا شنا کردن را دنبال کنند.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.