رسانه های اجتماعی می توانند به تصویر بدنی زنان نسبت به خودشان آسیب برساند

0

رسانه های اجتماعی می توانند به تصویر بدن زنان نسبت به خودشان آسیب برساند

مطالعه ای که جدیدا انجام شده نشان می دهد که فیس بوک، اینستاگرام و پینترست ممکن است برای حفظ عزت نفس زنان مفید نباشند و به تصویر بدن زنان آسیب برسانند.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که زنانی که بیشتر از یک ساعت از وقت خود را در روز در رسانه های اجتماعی ای نظیر فیسبوک و اینستاگرام می گذارنند  کمتر از ظاهر بدن خود خوشحال هستند.

مارتین گرف، پژوهشگر ارشد این مطالعه تحقیقاتی و سرپرست تحقیقات روان شناسی دانشگاه ویلز انگلستان بیان داشت که  به احتمال زیاد این زنان تصور می کنند که زنان ظریف تر، جذاب تر هستند و ممکن است در مورد این که چگونه به نظر می رسند دچار وسواس فکری شوند.

صرف وقت بیشتر در هر روز در سایت های شبکه های اجتماعی

محققان دریافتند که علاوه بر این مورد و از جهتی دیگر، این زنان انگیزه بیشتری برای تمرین و تلاش برای ارتقای وضعیت بدن خود خواهند داشت. صرف وقت بیشتر در هر روز در سایت های شبکه های اجتماعی که اغلب برای ارسال تصاویر فرد و مقایسه آن ها با دیگران استفاده می شود باعث ایجاد روابط ناسالمی می شود که  تصور افراد را نسبت به بدن خود مخدوش نموده و سبب می شود حس خوبی نسبت به خودشان نداشته باشند.

دکتر نانسی مامور، متخصص روانشناسی و رسانه ای پیترزبورگ، در این خصوص بیان داشت که ماهیت فراگیر رسانه های اجتماعی باعث می شود که فهماندن و القای این یافته ها به افراد،  پروسه ای بسیار دشوار باشد چرا که مردم تا حد زیادی به این رسانه های اجتماعی معتاد شده اند و این رسانه ها به جزوی از زندگی مردم تبدیل شده اند.

مامور در ادامه سخنانش افزود:

“رسانه های اجتماعی راه هایی را برای قرار دادن این تصاویر نادرست و گمراه کننده در حوزه ی دید شما ایجاد نموده اند و مغز شما به صورت ناخودآگاه این تصاویر را به عنوان تصاویر برتر انتخاب نموده و شما را از بدنتان متنفر می کند.”

“شما می توانید فیلم را قطع کنید، مجله را کنار بگذارید یا به صورت آگاهانه به بیلبورد نگاه نکنید، اما این امر در مورد رسانه های اجتماعی صدق نمی کند. چرا که آن ها به محض روشن نمودن نت وجود دارند و مدام در جلوی چشمان شما خواهند بود. اگر زنان جوان بخواهند بدانند چه کسی امروز با آن ها کار داشته یا با دوستانشان در تماس باشند قطعا به این شبکه های اجتماعی نیاز خواهند داشت و این امر، امری انکار ناشدنی است . لذا نمی توان به هیچ وجه از شر شبکه های اجتماعی و عواقب ناگوار آن ها خلاص شد .زیرا همان طور که قبلا نیز گفته شد آن ها به جزئی از زندگی هر فرد تبدیل شده اند.

مطالب مرتبط
چرا استیو جابز در ذهن ها ماندگار شد؟

تصویر منفی از بدن

به گفته انجمن ملی اختلالات خوردن، احتمال بیشتری وجود دارد که افرادی که دارای تصویر منفی از بدن خود هستند دچار  اختلال خوردن و ابتلا به بیماری هایی نظیر انورکسیا شوند. علاوه بر این، این دسته از افراد به انواع و اقسام بیماری های روحی نظیر اعتیاد و افسردگی و دیر انزالی مبتلا و انواع مختلفی از وسواس های روحی مبتلا خواهند شد و در کل این گونه شبکه ها سبب ایجاد اجتماعی می شوند که چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی بیمار هستند.

برای این مطالعه، گراف و همکارانش ۱۰۰ دانش آموز دختر را مورد بررسی قرار دادند و از آن ها خواستند تا یک سری پرسشنامه را درباره استفاده از رسانه های اجتماعی و احساسات و تصورات شان از بدن خود بیان کنند.

شرکت کنندگان به چهار گروه تقسیم شدند که بر اساس مقدار زمانی که هر روز در فیسبوک، اینستاگرام و پینترست صرف می کردند، گروه بندی شدند. گروه اول هر روز  کمتر از ۳۰ دقیقه را در اینترنت صرف می کردند. چهارمین گروه بیش از ۹۰ دقیقه  از وقت خود را در روز در  رسانه های اجتماعی هدر می دادند.

علاوه بر این، این محققان ، دختران را از لحاظ تصویر بدن خود مورد ارزیابی قرار دادند:

چه تعداد از این دخنران دیدگاه های اجتماعی یک ” تصویر بدن ایده آل” را پذیرفته اند؛ چه تعداد از آن ها نگران این بودند که تصویر بدن آنها توسط دیگران دیده شود؟ و چه تعداد از آن ها انگیزه پیدا کرده بودند تا تصویر بدن خود را از طریق ورزش و سایر روش های سالم دیگر ارتقا بخشند.

گراف به این نتیجه رسید که: دخترانی که چیزی بیش از یک ساعت از وقت خود را در روز در شبکه های اجتماعی می گذارندند، انتظارات بالاتری از یک بدن متناسب داشتند و تمایل داشتند بدن متناسب تری داشته باشند. اما این مطالعه به هیچ وجه ثابت نکرد که صرف زمان زیاد در رسانه های اجتماعی سبب می شود که زنان تصویر بدن بدی از خود داشته باشند.

مطالب مرتبط
تاثیرات چشمگیر زردچوبه بر روی سلامتی

پس چرا محققان می گویند که این دو به هم مرتبط هستند؟

گراف در این خصوص بیان می دارد که بازخوردهایی که  این دختران در رسانه های اجتماعی دریافت می کنند، می تواند آن ها را سرخورده و مایوس نمایند، به ویژه اگر آن ها به این درک نرسیده باشند که آن چه مردم از خود در شبکه های اجتماعی پست می کنند همیشه تصویر واقعی بدنشان نیست و گاهی افراد بنا به دلایل مختلف عکس های خود را دستکاری می کنند.

او در ادامه افزود:

این دختران باید آموزش داده شوند تا به این درک برسند که مردم به طور کلی از روزهای مثبت و بخش های جالب زندگی شان مانند حضور در ورزشگاه، یک مسابقه ورزشی و یا  زمانی که بسیار خوشحال هستند عکس می گیرند و از روزهای غمگین خود با موهایی آشفته و یا بیماری و مریضی و یا هنگامی که دچار اضافه وزن شدید می شوند عکس نمی گیرند.

گراف، بیان داشت که از جهتی دیگر این زنان سرخورده و نا امید، بیشتر به سوی رسانه های اجتماعی کشیده می شوند.

مامور در این مورد با گراف موافق است و می گوید: «زنان و دختران آسیب دیده و افسرده ممکن است از رسانه های اجتماعی استفاده کنند تا احساسات بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند اما استفاده از این رسانه های اجتماعی ممکن است همه چیز را بدتر کند و باعث شود آن ها روز به روز افسرده تر و جامعه گریز تر شوند.

رامانی دوراسولا، مدیر کلینیک روانشناسی دانشگاه دولتی کالیفرنیا در لس آنجلس، در این خصوص اذعان داشت که: زنان و دختران آسیب پذیر که مدام  از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند افرادی هستند که دچار افسردگی، اضطراب و یا اختلالات خوردن هستند و استفاده از این رسانه ها سبب می شود که اختلالات آن ها روز به روز بیشتر شود.

مطالب مرتبط
آزمایش اجباری سلامت روان برای کودکان در مدارس خارج از کشور

دورسولا گفت، دختران و زنان جوان بدون توجه به چنین یافته هایی، از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و متوجه عواقب ناگوار استفاده بیش از حد از رسانه ها نیستند.

وی گفت: ” این پدیده عارضه ای است که در حال وقوع است و ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم لکن بهترین کار در این زمینه،  آموزش کودکان و بزرگسالان در مورد استفاده از اینترنت و توجه بیشتر نسبت به آسیب پذیر بودن افراد در این گونه فضاها است.

مامور در پایان سخنانش افزود:

“قبل از همه چیز باید بدانید که بیشتر تصاویر و اطلاعاتی که در اینترنت و رسانه های اجتماعی می بینید واقعیت نداشته و تنها محصول حقه های فیلمبرداری و فوتوشاپ و روتوش هستند. اگر کسی عکس هایی از یک تعطیلات گرانبها  و یا هدیه ای بسیار گران قیمت از پارتنر خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند، به یاد داشته باشید که پست ها اغلب اغراق آمیز هستند و اگر شما نمی توانید چنین زندگی داشته باشید قطعا بسیاری از افراد جامعه شما هم نخواهند توانست.”

بسیاری از مردم تصاویر سفرها، سالگرد عروسی ، آفتاب گرفتن در سواحل آرام و جذاب را که واقعا هیجان انگیز به نظر می رسند پست می کنند. با این حال رامانی دوراسولا، مدیر کلینیک روانشناسی دانشگاه دولتی کالیفرنیا هشدار می دهد که باید بدانید اکثر این تصاویر غیر واقعی هستند.

دورسولا  می گوید:

“ما باید در رابطه با این اغراق ها مراقب باشیم. این نمونه کوچک از دانشجویان کالج انگلستان به وضوح آسیب پذیری زنان در این شبکه ها را به تصویر کشیدند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  دختران و زنان ایالات متحده، زنان گروه های اقلیت و زنان قومیت ها و فرهنگ های مختلف باید مطالعات بیشتری در این خصوص صورت پذیرد.”

نتایج این بررسی ها جمعه در نشست سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا در ناتینگهام انگلستان ارائه شد. تحقیقات ارائه شده در جلسات به صورت مقدماتی در نظر گرفته شد تا در یک مجله بررسی شده منتشر شود.

منبع

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.