روزه داری باعث جوان نگه داشتن رگ های خونی می شود

روزه داری

0

روزه داری – تحقیقات جدید نشان میدهدکه روزه داری سبب آزادسازی مولکولی میشود که می تواند پیری رگ های ما را به تأخیر بیاندازد. یافته ها می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با بیماری های مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر کمک کند.

تحقیقات برای یافتن راز جوانی ابدی از زمان یونان باستان، همواره تخیل انسان را درگیر خود ساخته است.

در حقیقت، نگاه اجمالی به افسانه های یونانی نشان می دهد که جوانی بیشتر از جاودانگی مورد توجه بوده است، چرا که برخی از افسانه ها بیان می کنند که اگر جاودانگی با جوانی همراه نباشد بیهوده است.

در این راستا، پزشکی مدرن به تازگی با افسانه های باستانی همسو شده است.

پیشرفت های علمی، ما را به سوی به واقعیت پیوستن افسانه های یونانی یعنی جوانی ابدی امیدوار میکند.

در مطالعه اخیر، محققان توانستند علائم پیری مانند ریزش مو و چین و چروک در موشها را معکوس کنند؛ و درتحقیقی قابل توجه تر، تیم دیگری از محققان موفق به جوان سازی سلول های انسانی سالم شدند.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید شواهدی را به ما ارائه میدهد که ادعا میکند میتوان سن را تغییر داد. دانشمندان به رهبری دکتر مینگ هوی زو، مدیر مرکز پزشکی مولکولی و ترجمه در دانشگاه ایالتی گرجستان در آتلانتا، نشان دادند که روزه گرفتن یا محدود کردن مصرف کالری، می تواند مولکولی را تولید کند که پیری عروقی را به تاخیر بیاندازد. یافته ها در مجله Molecular Cell منتشر شد.

روزه داری – مولکول کتون چگونه سلول ها را جوان نگه می دارد

دکتر زو هدف از این مطالعه را توضیح می دهد و می گوید: مهمترین بخش پیری، پیری عروقی است. هنگامی که افراد مسن تر می شوند، عروق هایی که ارگان های مختلف را تغذیه میکنند حساسیت بیشتری پیدا میکنند و بیشتر در معرض آسیب های پیری قرار دارند، بنابراین مطالعه بر روی پیری عروقی خیلی مهم است.

مطالب مرتبط
دیابت: آیا ژن درمانی می تواند سطح قند خون را تنظیم کند؟

بنابراین، دانشمندان بر روی تغییراتی پیرامون پیری عروق، که با افزایش سن رخ میدهد و راه های پیشگیری از آن تمرکز کرده اند.

به طور خاص، محققان ارتباط بین محدود کردن کالری و پیری عروقی را بررسی کردند. دکتر زو با استفاده از مدلهای موشهای آترواسکلروز، آئورت پس از مرگ را مورد مطالعه قرار داد و آزمایش های کشت سلولی را انجام داد. آنها همچنین در جوندگان حس گرسنگی ایجاد کردند و آزمایشات مشابهی را انجام دادند.

آنها دیدند که، همانطور که انتظار می رفت، موش های گرسنه مولکول بتا هیدروکسی بوتیرات را تولید کردند. با این حال، به طرز شگفت­آوری، این مولکول مانع از پیری عروقی شد.

بتا هیدروکسی بوتیرات یک کتون است (یعنی یک مولکول تولید شده توسط کبد و هنگامی که گلوکز در دسترس نیست به عنوان منبع انرژی استفاده می شود). بدن کتون ها را در هنگام ناشتا یا گرسنگی، در رژیم های کم کربوهیدرات و پس از ورزش طولانی تولید می کند.

این تحقیق همچنین به طرز جالب توجهی، نشان داد که بتا هیدروکسی بوتیرات، تقسیم می شود و باعث تکثیر سلول هایی که داخل رگ های خونی قرار دارند میشود. تقسیم سلولی نشانی از جوانی سلول است.

دکتر مینگ هوی زو: ما دریافتیم [که بتا هیدروکسی بوتیرایت] می تواند پیری عروقی را به تاخیر بیاندازد. این در واقع یک پیوند شیمیایی بین محدودیت کالری و روزه داری و تاثیرات ضد پیری است.

دکتر زو توضیح می دهد: این ترکیب می تواند پیری عروق را از طریق سلول های اندوتلیالی به تاخیر بیاندازد، که در آن سطح داخلی عروق خونی و عروق لنفاوی به هم مرتبط می شوند. این امر می تواند یک نوع از پیری سلول به نام سالخوردگی یا پیری سلولی را از بین ببرد.

روزه داری – یکی از اهداف ایجاد داروی جلوگیری از سالخوردگی، مقابله با بیماری های مزمن

این مطالعه همچنین نشان داد که این ترکیب یک واکنش زنجیره ای دیگر ایجاد می کند که DNA سلول های اندوتلیال را جوان و بدون آسیب دیدگی نگه می­دارد.

مطالب مرتبط
در مورد خواب سبک چه می دانید؟

به طور خاص، وقتی بتا هیدروکسی بوتیرات به پروتئین RNA-گیرنده پروتئین ناقل هسته ای ریبونولوپروتئین A1 متصل می شود، فعالیت فاکتور سلول های بنیادی را که عامل اکتامربایندینگ ( oct4) نامیده میشود، تقویت می­کند.

دکتر زو می گوید: این فاکتور سلول های بنیادی (oct4) می تواند یک عامل کلیدی برای کاهش یا جلوگیری از پیری باشد.

دکتر مینگ هوی زو: پس، اگر سیستم عروقی جوانتر شود، احتمال بیماری قلبی عروقی، بیماری آلزایمر و سرطان کمتر میشود، زیرا تمام این بیماری ها به سن مربوط هستند.

دکتر زو می افزاید: فکر می کنیم که این یک کشف بسیار مهم است، و ما در حال کار بر روی پیدا کردن یک ماده شیمیایی جدید هستیم که می تواند تاثیر عملکرد کتون بر بدن را تقلید کند.

دشوار است که مردم را متقاعد کنیم که برای ۲۴ ساعت از خوردن غذا برای بالا بردن غلظت این ترکیب جلوگیری کنند، و همه نمی توانند این کار را انجام دهند، اما اگر بتوانیم چیزی را پیدا کنیم که بدون جلوگیری از خوردن غذا، بتواند این اثر را تقلید کند، زندگی بسیار لذت بخش تر می شود و همچنین به مبارزه با بیماری نیز کمک می کند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.